V dnešním rozhovoru se připravte na lesk drahých kovů. Vyzpovídat se nechala Petra ze Zlatnictví Apia, která se výrobou šperků na míru zabývá už pěkných pár let. Stříbrný nebo zlatý šperk potěší úplně každého, třeba vás to inspiruje k nějakému úžasnému a originálnímu vánočnímu dárečku :)

Řekněte nám na úvod něco o sobě.
Dobrý den, nejdříve bych ráda poděkovala za váš zájem o rozhovor se mnou, velmi mě to potěšilo, děkuji. Jmenuji se Petra a výrobě šperků se věnuji již přes 20 let, na Fleru jsem 6,5 roku. Jsem vdaná a mám dvě dcerky. První skoro tříletou a druhou měsíc starou, tak se přiznám, že výrobu šperků teď trošku šidím :)

Jak jste se dostala k tvoření?
Nikdy jsem nebyla studijní typ (třeba jako má sestra), ale měla jsem výtvarný a řekla bych i tvůrčí talent a vše, co šlo dělat rukama, od kreslení přes šití, pletení, háčkování, vyřezávání nebo modelování, to jsem zkoušela. Na základní škole jsem se naučila šít na maminčině Veritasce, navštěvovala jsem lidovou školu umění. Takže při výběru povolání bylo tak nějak jasné, že se budu živit rukama.

Věnujete se tvorbě profesionálně? Kolik času jí věnujete?
Ano, této práci, pro mne spíše koníčku, se věnuji profesionálně. Vystudovala jsem obor zlatník-klenotník, hned po studiu jsem i jako zlatnice začala pracovat, takže praxi mám opravdu dlouhou. V současné době jsem na rodičovské dovolené a protože dcerka ještě nechodí do školky, tak pro práci na zakázkách využívám každé volné chvilky. Hodně zakázek řeším po internetu, ale ani osobní schůzka není problém.

Vyrábím šperky ze zlata a stříbra, oba tyto materiály mám ráda. Každý z nich dává jiné možnosti pro výrobu. Šperky vyrábím od začátku do konce ručně. Používám klasické techniky, jako je válcování materiálu, řezání, tvarování, letování, pilování. Všechny kameny ve špercích jsou fasovány ručně. Pro výrobu nepoužívám komerční odlitky a ani nedělám žádné větší série. Dá se tedy opravdu říci, že co kus, to originál.

Často tvořím konkrétní šperky, po domluvě se zákazníky, kteří si je objednali. Ale pokud zbývá čas, tak velice ráda realizuji své nápady. Dost často někde něco vidím, nemusí to být ani šperk, to mě inspiruje a hned mě napadne, jak by to šlo udělat jinak, lépe, co vše předělat, jak vše přetvořit. Často sama něco vytvořím a už v průběhu výroby vím, co budu vyrábět příště… Je to taková euforie, trošku jako „droga“, ještě nemám dodělaný jeden šperk a už promýšlím další. Někdy nemám úplně jasnou představu, ale když začnu, tak už šperk sám mi napovídá, jak s ním dál pracovat, jak ho dotvořit. Je to opravdu zábava. Nápadů na nové šperky mám daleko více, než jsem schopná vůbec vyrobit.

To, co je pro mne hodně důležité, je názor zákazníků a jejich pochvala. To, že se ke mně vracejí, nebo mě doporučují dál, to je pro mě asi nejvíc, na celé té práci. Klade to na člověka větší zodpovědnost, ale zároveň to jsou okamžiky, které mi dělají obrovskou radost, kdy jsem na sebe i pyšná.
O designu šperku se většinou s nikým neradím, pokud nejsem domluvena se zákazníkem na konkrétní podobě. Jsem narozena ve znamení lva, v čínském horoskopu mám draka a živel oheň a mám tak nějak svou hlavu, moc si radit nenechám :). Ale šperk může jít k zákazníkovi, až když jsem s ním já spokojená. Když cítím, že to není ono, tak ho ani nenabídnu k prodeji. Když nemám ze šperku dobrý pocit, nikdo ho nikdy neuvidí. Největším kritikem jsem si sama.

Doporučte Fler tvůrce, které máte ráda.
Moc se mi líbí hračky od Hogar a od Leebee, trička od Malinová a obrázky od Chucky.

Vybrala bych Sloní brož. Občas jsem taková hračička a dělám i šperky, které na svého majitele čekají dlouho. Ale věřím, že se jednou ozve někdo, kdo o slůně Amálku bude mít zájem :). A proč jsem ji vybrala? Přijde mi moc roztomilá a už se těším, až z ní bude mít někdo stejnou radost, jako mám já :)

Nosíte své výrobky, nebo jste kovářova kobyla?
Spíše jsem ta kobyla. Když je nějaká příležitost, tak se vyšperkuji. Baví mě to ale jen občas a více v létě. Přijde mi, že šperky více vyniknou. V zimě totiž nasadím kulicha, palčáky a zabalím se do šály. Přeci jen teď trávím více času na hřišti než ve společnosti :)

Čemu se ráda věnujete ve volném čase, když netvoříte?
Ráda čtu, chodím na výlety, po horách, sportuji – jezdím na kole, už se moc těším, až se to dcerka také naučí, snad jí to půjde a bude ji to bavit. A když ne, nevadí. Také mě teď hodně zaujala výroba barefoot obuvi, to mě hodně láká, ale na to teď nějak není čas, i když už dvoje botky jsem si zvládla na kurzu vyrobit.

Jak vypadá váš ideální den?
Ideální den je vlastně o víkendu, kdy manžel nemusí do práce a tak si užíváme celý den společně někde v přírodě, mimo Prahu nebo třeba jen na chatě. Velmi rádi trávíme s dětmi čas a užíváme si jejich pokroky. Ale už se i těším, až půjde starší dcera do školky a já se pak v plné síle pustím do práce, teď to přeci jen úplně nejde. Ale nelituji toho, děti jsou teď na prvním místě, jsou zdravé a nic důležitějšího není.

Jaké máte pracovní plány pro příští rok?
Nic konkrétního neplánuji, snad jen vložit zase nějaké nové šperky do své nabídky :). Snažím se užívat si přítomnost a těšit se na to, co přijde.