Tipy a triky: Jak podpoříte svůj prodej na Fleru?

Univerzální návod na úspěch neexistuje. Proč mu ale nejít naproti? Shrnuli jsme pro vás tipy a rady, o kterých si myslíme, že by vám mohly pomoci. Ano, jsou tak výjimeční tvůrci, že stačí, aby na Fleru jen byli – zákazníci za nimi sami přijdou (což ovšem neznamená, že si svůj úspěch nemuseli tvrdě vybojovat – ke špičkové tvorbě vede velmi dlouhá cesta). Ano, jsou i takové výrobky, které nejsou na Fleru příliš prodejné (ale upřímně řečeno, jde o malé množství zboží a nemá cenu se do této skupiny automaticky zařazovat).  Jenže velká část výrobků nepatří ani do jedné z těchto skupin. A právě proto jsme připravili tento obsáhlý materiál s tipy a triky pro podporu prodeje na Fleru – pro všechny, kteří mají chuť na něm zapracovat a kouknout se, jaké cesty už pomohly jiným.


Materiál bychom chtěli neustále doplňovat a aktualizovat – budeme rádi, pokud nás v komentářích opravíte nebo dáte k dispozici vlastní tipy a triky na zajímavé kluby, články nebo postupy. Předem děkujeme!

 

Podmínky prodeje

Trochu nudný začátek, uznáváme. I přesto doporučujeme se s podmínkami prodeje na Fleru seznámit – vyhnete se zbytečné práci s vystavením zboží, které vám redakce obratem vyřadí.

Nezapomeňte si zjistit i právní a účetní aspekty svého prodeje na Fleru – zda nebudete potřebovat živnostenský list apod. Jedná se o poměrně složitou problematiku, za kterou je zodpovědný sám prodejce – pomoci by vám mohly kluby Jak na to - daňové, účetní a právní aspekty obchodování - nejen pro podnikatele a Podnikatelé - začátečníci i pokročilí.

Fler tip: Pro všechny s alergií na právní dokumenty jsou tu Často kladené dotazy a odpovědi na ně. Jako prodejce vás bude zajímat hlavně sekce Prodej. 


Značka a logo

Nezapomínejte, že značka (uživatelské jméno), které si při registraci zvolíte, vás bude Flerem stále provázet. Promyslete si, jak chcete na zákazníky působit, a podle toho přizpůsobte svoji prezentaci. Někdo volí své celé jméno, někdo obchodní značku, pod kterou je známý, některé značky vznikly až díky Fleru.

I logo (profilový obrázek neboli avatar) je velmi důležité – nebojte se zeptat svého okolí, jak na něj vaše ikonka působí, a zvažte, zda jste s tímto dojmem spokojeni. Někteří prodejci ikonku často mění (což může nakupující mást), někdo zůstává logu věrný.

S logem souvisí i tzv. hlavička profilu - podlouhlý horní banner, který najdete u většinu prodejců v jejich profilu. Hlavička pomáhá vytvářet celkový vzhled vašeho obchodu, proto je dobré poradit se o ní s profesionálním grafikem. Upravit ji můžete v Můj profil > Vložit hlavičku profilu. Hlavička není povinná, ale když se povede, dá vašemu obchodu něco navíc.

Fler tip: Velmi profesionálně působí loga Kosích sester či Popular. Někomu je sympatičtější, když je v ikonce přímo tvář tvůrce (jako to má například doskopet). Je to jen na vás. Na příklad pěkné hlavičky profilu se podívejte třeba ke sfar nebo youngprimitive


Buďte sví - originální

Ve své tvořivé činnosti se snažte být kreativní a nápadití, hledejte nové inspirace, postupy a techniky. Snažte se přinést výrobky, které není možné běžně koupit, které vyjadřují vaši osobitost a jsou právě touto osobitostí zajímavé. Zboží, které si mohou nakupující sami snadno pořídit nebo vyrobit, se stává neprodejným. Nakupující oceňují zboží s uměleckou hodnotou.

 


Na kvalitě provedení záleží

Na fotografiích stále nacházíme výrobky, jejichž autoři nemají dobře zvládnuty výrobní postupy jednotlivých technik. Tato nedostatečná kvalita výroby je patrná například na šitých výrobcích. Je vhodné se nejprve dobře obeznámit s postupy a výrobními technikami, tyto techniky si osvojit a až poté nabízet výrobky k prodeji.

Zákazníky kvalita zboží velmi zajímá. Když nejsou spokojeni, mohou zboží vrátit a je dost možné, že se k vám na nákup již nevrátí. A to by byla škoda.

Fler tip: Hodně navštěvovaná je sekce právě prodaného zboží. Mnoho prodejců se pravidelně dívá, co zákazníci na Fleru nakupují – prodané zboží je užitečným vodítkem (čímž nechceme ani trochu popřít předchozí bod o originalitě - nekopírujte, ale nechte se inspirovat!).


Fotografie na internetu prodávají

Bez kvalitní fotografie se šance na prodej podstatně snižují. Lépe řečeno – bez kvalitních fotografií. Nakupující na Fleru jsou zvyklí, že si zboží mohou prohlédnout ze všech stran. Klíčové je to například u kabelek, kdy chce zákazník vidět, jak taška vypadá uvnitř, nebo u oblečení, kdy k rozhodování pomohou detaily – jsou dobrým vodítkem pro rozpoznání kvality šití.

Velmi atraktivní jsou rovněž produkty vyfocené na modelkách, ať už jde o tričko, kabelku nebo náušnice. Nakupujícím pomáhají představit si, jak skvěle bude váš výrobek vypadat, až v něm vyrazí do ulic. :)

Fler tipy

1. Podívejte se, jak svoje zboží fotí úspěšní prodejci. Většinou se jedná o vysoce kvalitní fotografie, 6 snímků k jednomu výrobku není žádnou výjimkou.

2. Nezoufejte, že nejste technický typ a slušně fotit se nikdy nenaučíte. Podívejte se do prodaného zboží úspěšných prodejců a zalistuje do minulosti – ohromí vás, jaký většina z nich dokázala udělat ve focení pokrok. Nechte se inspirovat módními či designovými časopisy nebo zajímavými fotografiemi na internetu.

3. Pročtěte si návody k fotografickým postupům – ve Fler magazínu jich najdete hned několik:

a)    Jak na to: Úprava bílého pozadí
b)    Jak na to: Hloubka ostrosti, clona, ohnisková vzdálenost
c)    Jak na to: Jak rychle a snadno zvýšit kvalitu fotografií
d)    Praktický průvodce fotografování malého objektu

4. Není vám cokoliv jasné? Nebojte se zeptat zkušenějších – třeba v některém z klubů týkajících se focení. Např.:
Focení, focení, focení - Klub pro všechny, kteří nedokáží ovládat svůj fotoaparát + další tipy a triky
Fotoklub - Pro všechny nadšence do fotografování nejen výrobků
Komentáře k fotkám aneb co by se dalo zlepšit

5. A ještě malý tip na užitečnou aplikaci pro úpravu fotek.


Texty ovšem prodávají taky

Fotografie prodávají, ale o textech se právem říká to samé. Mnoho prodejců podceňuje jejich význam – a je to škoda.


Profil

Nezapomínejte, že jednou z předností nákupu na Fleru je skutečnost, že nakupující ví, od koho nakupuje. Znalost tvůrce vdechuje výrobku osobní rozměr, proto doporučujeme nepodceňovat informace, které o sobě uvádíte ve svém profilu.

Informace v profilu jsou také skvělým nástrojem podpory prodeje. Našli jste se v sekci Média o nás? Dejte o tom vědět a odkažte v profilu na příslušný obrázek! Získali jste nějaké ocenění? Živíte se tvorbou profesionálně? Tohle všechno nakupující zajímá, pomáhá jim odlišit vaše zboží od konkurence, zkrátka vytváří to vaši značku.

Soustřeďte se i na formu informací, které ve svém profilu sdělujete. Dejte pozor na pravopisné chyby, čleňte text do odstavců, zvýrazněte podstatné, delší text zpřehledněte odrážkami – to všechno zatraktivní text čtenáři. Promyšlený profil je mimořádně důležitý pro nové prodejce – může vám získat nadšence, kteří pak budou pravidelně sledovat vaše novinky.

Aby toto všechno bylo jednodušší, je možné profil upravovat s pomocí formátovací lišty (Můj profil > Upravit profil). Nyní už tedy nemusíte pátrat v tajích HTML. Schválně to vyzkoušejte! Vyvarujte se ale raději střídání fontů a jásavých barev, nepůsobí to obvykle seriózně. Méně je v tomto případě více. Nedoporučujeme také kopírovat text z programů nebo internetu - takové texty obsahují skryté HTML znaky, které mohou porušit konzistenci stránky vašeho profilu.

Fler tip: Podívejte se třeba do profilů uživatelů Fashionmartina, Amélka nebo Ateliér Tewa. Takhle mohou pěkně zpracované profily vypadat.


Popisky zboží

Mimořádně důležité jsou popisky zboží. Je na vás, zda jsou vaše texty ke zboží spíše popisné, nebo se snažíte k nim přidat i něco vtipného. Bez rozměrů, přesného uvedení materiálu apod. se neobejdete v žádném případě. Nezapomínejte, že nakupující zboží nevidí v reálu, a popisky proto pozorně čtou.

Fler tip: Velmi poetické a vtipné texty dává ke svým výrobkům třeba Puntík, příkladem precizního popisu výrobku jsou např. tyto snubní prsteny od HyKala. Existuje rovněž klub Výrobky a jejich názvy - inspirujte se v něm...


Zboží a jeho řazení či vkládání

Ačkoliv je toto tvrzení odvážné a určitě i částečně sporné, tvrdíme, že nejdůvěryhodněji na nakupujícím působí sourodý sortiment. Když bude tvůrce nabízet pletené svetry spolu se stříbrnými šperky a drátovanými výrobky, může zákazník pochybovat o kvalitě jednotlivých technik.

Pokud nabízíte různorodé zboží (např. pracujete s textilem a prodáváte šály, trička i kabelky), nezapomínejte zboží třídit do osobních kategorií – usnadníte tak nakupujícím orientaci ve svém obchodu.

Důležité je rovněž zboží řadit do správných kategorií a nezapomínat na vyplnění klíčových slov. Mnoho nakupujících podle nich zboží vyhledává - a vy zvyšujete šanci, že váš výrobek mezi stovkami tisíc jiných najdou.

Mnoho prodejců rovněž doporučuje vkládání nového zboží dávkovat - aby se v obchodu stále něco dělo (uživatelé sledují, jak jste aktivní) a objevovali jste se v novém zboží rovnoměrně.

Fler tip: Mnoho prodejců láká nakupující na soutěže o svoje zboží (pořadají je většinou díky blogu) či na nejrůznější akce či slevy. Na slevy však pozor - v případě ručního originálního zboží je často lepší počkat, až si najde svého kupce, než ho nabízet pod cenou. To samozřejmě neplatí, pokud potřebujete vyprodat výrobky ze starší kolekce apod.


Topování

Co je topování? Vložené zboží se v kategoriích primárně řadí podle času přidání - tedy nejnovější zboží jako první. Kvůli tomuto řazení je nově vložené zboží ve výhodě, nakupujícím je více na očích a je vyšší pravděpodobnost prodeje. Díky topování můžete posunout svoje dříve vložené zboží znovu na přední místa v příslušných kategoriích.

A jak se tedy topuje? Stačí stisknout tlačítko "Topuj!" v detailu zboží sekce Můj prodej > Moje zboží. Frekvence topování se odvíjí od hodnoty vašeho Fler ranku.

Fler tip: Pravidelné topování se může zdát časově náročné, ale jednoznačně zvyšuje vaši šanci na prodej zboží. Topování je nejúčinnější v době, kdy je na Fleru nejvíce návštěvníků (na druhou stranu ovšem topovaný výrobek rychleji klesá na spodnější pozice).


Blogy

Máte co říct? Pak jsou blogy ideálním prostředkem k vyjádření. Mnoho uživatelů je pozorně sleduje, a pokud je svým zápiskem zaujmete, máte šanci získat nové nadšence a kontakty. Dejte však pozor, aby váš blog znamenal pro čtenáře opravdový přínos – ať už po stránce informační nebo jen zábavné. Jinak potenciální zákazníky spíše odradíte.

Fler tip: Projděte si blogy a sledujte, které mají nejvíce komentářů. To obvykle znamená, že blog zaujal. Už skoro legendární jsou blogy Šíleného králíka – jsou krásným příkladem toho, jak na sebe upozornit, aniž byste čtenáře naštvali. Příkladem nenásilného informování o novinkách ve zboží je pak například RARA.

Komentáře

Ke každému výrobku, blogu nebo nominaci na Top výběr je možné přidat vlastní komentář. Pokud vás něco zaujme, nebojte se tvůrce pochválit. Navážete tak nové kontakty a dozví se o vás zase někdo nový. Ale pozor na komentování pro komentování – uživatelé, kteří okomentují kde co, jen aby byli vidět, lezou ostatním spíš na nervy. A to asi není efekt, kterého byste chtěli dosáhnout. ;)


Diskuze

Je to stále dokola. Máte co říct? Můžete poradit? Diskutujte a buďte vidět! V opačném případě je lepší být potichu a raději získat pozornost jinak. :) A samozřejmě se tu můžete zeptat na cokoliv, co vám není jasné – ostatní vám rádi poradí, pokud budou vědět.


Kluby

Kluby jsou nevyčerpatelnou studnicí zábavy a poučení. Nahlédněte a požádejte o členství v těch, které vás zajímají. Můžete se tu seznámit se spoustou zajímavých tvůrců, dozvědět se nové informace nebo naopak poradit – v klubech je možné diskutovat, nahlížet na nástěnku…

Nic vám také nebrání založit klub vlastní – jen se prosím pozorně podívejte, zda již neexistuje jiný na stejné téma.

Fler tipy na zajímavé kluby

Pro všechny, co mají pod 50 ks prodaného zboží...
Pro ty, kteří si občas nevěří
Nové zboží na Fleru - diskuze - pro všechny prodávající, kteří chtějí nabídnout nakupujícím své nové zboží
"Živit se" vlastníma rukama? - nestane se ze zábavy jen potřeba vydělat peníze?
Mému obchůdku se na fleru moc nedaří
HRC - Hnutí za Rozumné Ceny - přestaňte se podceňovat!
Nováčci hlaste se :) Ale nejen vy


Top výběry

Top výběry jsou prvkem, kterého si na titulní straně všimne každý - nejen nový návštěvník Fleru. Top výběry vybírá Fler tým (tedy redakce Fler.cz) z nominací uživatelů. Zkuste sestavit svoji Top nominaci – můžete do ní umístit jeden svůj výrobek.

Jaká jsou kritéria pro výběr z nominací? Především by vaše nominace měla osahovat kvalitní zboží prezentované kvalitními fotografiemi. Nevzhledné (už jsme opět u kvalitních fotografií) či nevkusně přizdobené (rámečky, srdíčka, duhy, kytičky) fotografie nemají moc šancí na umístění v Top výběru. Jednotlivé zboží v Top nominaci by také spolu mělo "ladit".

O Top nominace je velký zájem (právě kvůli možnosti umístit jeden výrobek do nominace s šancí, že tato nominace bude následně v Top výběru), počet pozic pro Top výběry je mnohonásobně menší než počet nominací. Nebuďte smutní, pokud se vaše nominace nedostane na přední stranu (šance je cca 6:170) i tak to má smysl! Samotná stránka s nominacemi je totiž velmi oblíbená a uživateli navštěvována.

Fler tip: Buďte kreativní a zkuste vytvořit nominaci na zajímavé téma. Fler tým oceňuje kreativitu i vtip!

 

Fler poptávky

Nezapomeňte sledovat, zda se neobjevila zakázka přesně pro vás - Fler poptávky jsou šancí, jak získat nové zákazníky.


 

Fler magazín a TV

Místo, kde sdružujeme zajímavé články a videa. Najdete tu mnoho užitečných informací. Máte nápad na skvělé téma a jste schopni jej kvalitně zpracovat (text, fotografie...)? Napište Fler týmu, kvalitní článek rádi zveřejníme a o vás se díky tomu dozví mnoho nových uživatelů.


Fler Show a Cat Show

Dosud představené tipy byly bezplatné, Fler Show a Cat Show jsou placenými službami, kterými můžete podpořit svůj prodej.

Fler Show

Každý prodejce může umístit své zboží ve speciální sekci nazvané Fler Show, a to v den, pro který si zakoupí umístění. Pro každý den je volných pouze 54 pozic. Toto zboží se pak v zakoupený den zobrazuje (v náhodném pořadí) na stránce Fler Show a malá ochutnávka se ukáže také na přední straně Fler.cz. Více informací si můžete přečíst v tomto článku.

Fler Tip: O Fler Show je tradičně velký zájem, také proto, že počet míst je omezen. Chcete-li získat některý z nově uvolněných termínů, je potřeba si počkat na půlnoc (v 0.00 hod. se uvolňují nové termíny).

Cat Show

Cat Show je variací oblíbeného Fler Show. Jedná se o přednostní zobrazování zboží v horní části stránky v jednotlivých kategoriích.

Cat show je tedy prezentace podobná Fler show s těmito rozdíly:

- zboží se zobrazuje pouze ve zvolené kategorii (celá kategorie + příslušné podkategorie),
- není omezen počet míst k nákupu (každý má možnost svoje zboží takto prezentovat),
- cena za den je jednotná a podstatně nižší než v případě Fler Show,
- zboží lze zařadit do Cat Show pouze v kategorii, do níž patří.

Výrobky v Cat Show může nakupující pohodlně listovat (pořadí je voleno náhodně) a kliknutím na ty, které ho zaujmou, se dostane přímo na stránku vybraného zboží. Pozici v Cat Show můžete koupit pro svoje výrobky v sekci Moje zboží > Fler Show.


Péče o zákazníky

Spokojený zákazník je nejlepší reklama, více v článku speciálně věnovaném tomuto tématu.

Nezapomeňte dát svým zákazníkům kladné hodnocení, pokud obchod proběhl úspěšně. Uděláte jim radost, dáte najevo, že jste rádi, že u vás nakoupili, a také zvýšíte šanci, že oni udělí kladné hodnocení vám.


Podpora prodeje mimo Fler

Přátelé - využijte rodiny a známých, aby se o vás dozvědělo více lidí. Poproste je, ať rozdají vaše vizitky, nebo o vás prostě jen řeknou dalším lidem.

Facebook je sociální síť s téměř dvěma miliony českých uživatelů. Přečtěte si, jak Facebook využít k podpoře prodeje.

Vlastní web - pokud máte vlastní stránky, nezapomeňte na ně umístit speciální banner na svůj obchod na Fleru (tento baner naleznete v sekci Můj prodej > Centrum podpory).

Fler tip: Přihlašte se do PR klubu - když se podaří domluvit spolupráci s médii či jinou formu propagace tvůrců, obesíláme členy kluby hromadnou zprávou. Zajímat by vám mohl i klub Výstavy, reklama aneb jak se zviditelnit.


Měřte návštěvnost svého obchodu

Kolik lidí si denně najde cestu do vašeho krámku? A kolik z nich se k vám vrátí? Která cesta je k vám zavedla? Také byste jako správní obchodníci chtěli znát odpovědi na tyto otázky? Díky nástroji pro analýzu návštěvnosti webů Google Analytics můžete mít nyní zdarma přístup k opravdu rozsáhlým statistikám.

Podrobný návod k zprovoznění Google Analytics naleznete zde. Prosíme, projděte si návod pečlivě, měl by vás rychle a srozumitelně navést k cíli.

Fler tip: Někteří prodejci umisťují do svého profilu měřící nástroj Toplist. Měření Toplistem není v tomto případě absolutně odpovídající (měří pouze návštěvy profilu ale neměří již zobrazování zboží, jednotlivých kategorií apod., tak jako námi podporovaný nástroj Google analytics) a Fler.cz umisťování tohoto měřícího nástroje nepodporuje a nedoporučuje.


Rozhovory s úspěšnými prodejci

Inspirujte se v rozhovorech s osobnostmi Fleru, které připravujeme každý týden.

 

 

Je toho hodně, víme... Kdyby vám to přece jen nestačilo, podívejte se do tohoto klubu. Na jeho nástěnce najdete další užitečné rady a tipy. Děkujeme za všechny připomínky k článku!

Menu
--