V minulých dílech seriálu "Než stiskneme spoušť..." jsme se věnovali výběru pozadí a světelným podmínkám. V dnešní části se zaměříme na dvě témata, která spolu úzce souvisí a která můžeme zařadit do širšího tematického okruhu zvaného kompozice. Budeme hovořit o výřezu a o velikosti prostoru, jaké zboží v dané fotografii zabírá.

Říká se, že nůžky a odpadkový koš jsou nejlepšími přáteli fotografa. Správně zvolený výřez dokáže fotografii zbavit rušivých prvků, "vyčistí" záběr od nežádoucích detailů a umožní divákovi věnovat svoji pozornost podstatě obrazového sdělení. Nejinak je tomu i u produktové fotografie.

Zde, na Fleru, jsou fotografie v galeriích vystavovány ve čtvercovém formátu. První ořez se tedy sám nabízí. Nad rámec tohoto ořezu se pak vyplatí popřemýšlet nad tím, co na fotografii být musí a co nikoliv. A stejně, jako tomu bylo u výběru pozadí i u světla, je cílem zbavit fotografii elementů, které s nabízeným zbožím nesouvisí.

Pozn. redakce:

  • Fotografie prezentované v tomto seriálu jsou pořizovány pomocí kompaktního fotoaparátu (v mobilním telefonu), s běžně dostupnými  a cenově nenáročnými pomůckami při denním světle.
  • Abychom se co nejvíce přiblížili běžným domácím podmínkám, fotografie nejsou, s výjimkou ořezů na čtvercový formát, následně upravovány v počítači (není-li uvedeno jinak).

Co si tedy počít s pomyslnými nůžkami?

 

... vybíráme záběr

Řadu rušivých prvků je snadné odstranit ještě před stisknutím spouště. Jsou to různé předměty na pozadí, smítka, rýhy a fleky. Tím si ušetříte dlouhé minuty strávené buď retušováním fotografií v počítači, nebo jejich opětovným pořizováním.

Stébla trávy ruší pozornost...                         .... bez nich je fotografie úhlednější.

TIP:
Drobné nečistoty a smítka z povrchu snadno odstraníte obyčejným štětcem používaným při výtvarné výchově. Dámy pak mohou využít například odložený štětec na nanášení pudru.

Pokud rušivý prvek odstranit nelze, zakomponujte jej do místa, které později odstraníte ořezem na čtvercový formát:


Originální fotografie

Výřez 1:                                                                    Výřez 2:


Šroub a spára kupujícího ruší...                     ... bez nich se soustředí na zboží.

Bílá místa

Nejen na mapách, ale i na fotografiích bývají bílá místa problematická. V případech, kdy fotografujeme na jiném, než bílém pozadí, jsou bílá (nebo velmi světlá) místa téměř nežádoucí.

Vyvarujte se výrazných světlých ploch a předmětů na pozadí. Bez nich se kupující lépe soustředí na váš výrobek.

Světlá (bílá) plocha nebo bod v pozadí vždy stahuje divákovu pozornost. Souvisí to s naším biologickým nastavením. Světlo velice snadno upoutá a láká náš pohled (když jedete v noci autem, všimněte si, jak váš pohled silně přitahují rozsvícené světlomety protijedoucích vozidel). Kupující se pak musí vědomě zrakem vracet k fotografovanému předmětu.

Dalším důvodem, proč se vyvarovat jasných bílých ploch v záběru, je jejich vliv na expozici (neboli nastavení clony a času snímání). Jsou-li v záběru plochy s výrazným tonálním rozdílem, tedy světlé i tmavé, výsledek nebude optimální. Fotoaparát (a zde není velkých rozdílů mezi obyčejným a drahým přístrojem) totiž umí zobrazit jen omezený rozsah tonality. Pokud je tento rozsah velký, snímky postrádají kresbu ve světlých místech (vznikají přepaly), nebo naopak v těch tmavších (vznikají černé plochy bez kresby).


Bílý roh stahuje pozornost...                          ... výřez snímek vylepší...


Odstraněním světlé plochy již při fotografování získáte lepší výsledek.

Stejnou pozornost jako bílá stahují i výrazné barvy, obzvlášť signální odstíny červené, žluté, oranžové a růžové.

TIP:
Pokud používáte na pozadí dekoraci, vyberte takovou, která s pozadím tonálně splyne, nebo je o tón tmavší.

Zbytečnosti

Jak jsme již zmínili v článku o výběru pozadí, produktová fotografie si žádá oproštění od všech nepodstatných detailů. Cílem této fotografie je předvést zboží a udržet pozornost kupujících u předmětu prodeje.

Porovnejte vyznění šperku na následujících ukázkách (jedná se o různé výřezy z jediné fotografie):

Fotografie obsahují příliš mnoho nepodstatných detailů...


Velký výřez ukazuje pouze to důležité - nabízené zboží.

Přehmaty

Okřídlené přísloví praví, že i mistr tesař se utne. Nejinak je tomu i u fotografických výřezů. Na ukázkách níže máte možnost vidět časté chyby, které vznikají při ořezávání fotografií a kterých se raději vyvarujte:


Při doteku šperku s okrajem fotografie působí snímek stísněně.


Ořez zasahující do zboží ochudí kupujícího o část šperku.
Kupující může nabýt dojmu, že skrýváme nějaký nedostatek.


Výrobek orámovaný volnou plochou vyniká.

... pamatujeme na velikost

A jsme opět u rčení. Tentokrát popřeme okřídlené "na velikosti nezáleží". Množství prostoru, jaké zboží ve fotografii zabírá, je pro jeho prezentaci nadmíru důležité. Kupující při procházení galerií vidí pouze malý náhled vašeho snímku. Pokud zboží na něm zobrazené zabírá pouze jeho malou část, kupující váš výrobek mezi spoustou jiných snadno přehlédne.

Následující dvě ukázky jsou prezentovány ve stejné velikosti, jako je tomu v nákupní galerii (jedná se o výřez z jediné fotografie).

Zboží v prostoru zaniká...               ... při větším výřezu je viditelnější.

O velikosti prostoru, který bude váš výrobek na fotografii zabírat, uvažujte již při pořizování fotografií. Pamatujte především na to, že snímek budete nejspíše ořezávat do čtverce. Ponechte si tedy po stranách fotografie dostatek volné plochy, kterou následně "zahodíte".


Originální fotografie.


Pokud výrobek zabírá většinu formátu fotografie, nelze jej ve čtvercovém výřezu ukázat celý (čtvercový formát je naznačen bílými proužky, "odpad" pak ztmavenou plochou - obojí bylo upraveno v počítači).

... tvoříme

Toužíte-li po ozvláštnění vaší úvodní fotografie, můžete použít "radikální řez". Výrobek na této fotografii ukažte pouze částečně. Kupující, který "chce vidět víc", pak klikne právě na vaši prezentaci. Ovšem v tomto případě pamatujte na dvě velice důležité věci:

  • výřez musí být výtvarně atraktivní a ukazovat podstatnou část výrobku (například zajímavý detail)
  • v prezentaci zboží NESMÍ chybět fotografie ukazující CELÝ výrobek


Částečný výřez může nalákat (vlevo), chybně vybraný výřez naopak nakupujícího odradí.

TIP:
Pokud při hledání výřezů při fotografování pracujete s funkcí zoom, pohybujte se pouze v jeho "optickém" rozsahu. Další "přiblížení" dělejte formou výřezu v počítači. Digitální zoom obvykle podává velmi nekvalitní výsledek.

Takto může vypadat prezentace výrobku využívající různých výřezů:

Úvodní fotografie                                                Doplňková fotografie

Nemáte-li k dispozici program, který vám umožní provádět ořezy fotografií, použijte funkci "zvolit ořez fotografie" zde na Fleru. Jednoduše vložte fotografii v původním formátu (takovém, v jakém ji stáhnete z fotoaparátu) a pomocí uvedené funkce vyberte ten správný výřez.

Nevíte-li si rady...
... zvolte to nejjednodušší řešení:

Při fotografování komponujte výrobek tak, aby rušivé prvky byly mimo zamýšlený čtverec, výrobek zabíral jeho většinu a byl orámován volnou plochou.

 

V dalším díle budeme pokračovat v tématu kompozice a podíváme se na výrobek z různých úhlů pohledu a povíme si také něco o měřítku.

Dobré světlo!

 

fotografie: fd - tvůrčí dílna; šperk: abraka gabra