... aneb fotografujeme zboží.

Jedním z nejdůležitějších nástrojů internetového prodeje jsou fotografie. Série následujících článků "Než stiskneme spoušť..." vám přinese rady, tipy a názorné ukázky, které vám pomohou s velmi jednoduchými a dostupnými pomůckami vylepšit úroveň vašich fotografií.

  • Fotografie prezentované v článcích jsou pořizovány pomocí kompaktního fotoaparátu (v mobilním telefonu), s běžně dostupnými  a cenově nenáročnými pomůckami při denním světle.
  • Abychom se co nejvíce přiblížili běžným domácím podmínkám, fotografie nejsou, s výjimkou ořezů na čtvercový formát, následně upravovány v počítači (není-li uvedeno jinak).

Pracovní prostředí, ve kterém vznikaly použité fotografie.

Pro vytvoření fotografií drobných výrobků postačí jednoduché pomůcky. V tomto případě to byly obyčejné kancelářské desky, barevné papíry, drobný kamínek, kompaktní fotoaparát (v mobilním telefonu) a běžně dostupné předměty jako pozadí.

Prezentovaný šperk vytvořila Abraka Gabra. Tímto jí děkujeme za laskavé svolení k jeho použití.

Co tedy dělat, než stiskneme spoušť?

 

Při vytváření seriálu záměrně používáme zázemí přístupné pro každého.

... vybíráme pozadí.

Každá fotografie má své pozadí. Nejinak je tomu i u produktové fotografie. Ovšem na rozdíl od kreativní fotografie, u té produktové má pozadí pouze doplňkový charakter. Nabízené zboží má na fotografii vyniknout a upoutat pozornost kupujících. Při výběru vhodného pozadí proto dbáme několika základních pravidel...

Tonalita pozadí

Vyznění fotografovaného předmětu se mění s tonalitou pozadí. Tonalita vyjadřuje světlost nebo tmavost pozadí, a to bez ohledu na jeho barevnost. Následující fotografie ukazují stejný šperk snímaný při stejných světelných podmínkách. Jediné, co se mění, je tonalita pozadí.


Bílé pozadí                                  Šedé pozadí                               Černé pozadí

Vyznění šperku se různí dle zvoleného pozadí. Na bílém se detaily ztrácí ve tmě, na černém jsou "přepálené".

Na fotografiích jsou patrné dva jevy:

Pozadí volíme o tón tmavší nebo světlejší. Při shodné tonalitě i barevnosti může výrobek s pozadím opticky splynout.

Bílé a černé pozadí na výsledném snímku se jeví jako šedé. To vychází z technických možností fotoaparátu (bez ohledu na jeho kvalitu a cenu), který podává snímky v "neutrální tonalitě" - tedy v tzv. neutrální šedé. Fotografie můžeme následně upravit v počítači, ale je to práce navíc a mnohdy s nejistým výsledkem.

Detaily výrobku nejlépe vyniknou na tonálně blízkém pozadí. V tomto případě je šperk tonálně neutrální, a proto skvěle vyzní na šedém pozadí. Analogicky si světlý výrobek žádá světlé pozadí a tmavý výrobek tmavé.

Barevnost pozadí

Volba barvy pozadí je jednoznačně estetickou záležitostí. Vychází z možností, vkusu a barevného cítění fotografa. I zde však platí určitá pravidla a zákonitosti.

Barevné vyznění šperku se mění s použitou barvou pozadí. Nejvěrněji se barva kamene jeví na barevně blízkém pozadí.

Použité barvy se vzájemně ovlivňují. Je-li tedy výrobek barevný (nebo obsahuje barevné části), pak neponechávejte výběr barvy pozadí náhodě (nebo své momentální náladě). Stejně tak se zamyslete nad barevností pozadí u nebarevného výrobku (tedy výrobku v odstínech bílé, šedé a černé). Následující pravidla je dobré mít na paměti.

Studené a teplé barvy působí na diváka rozdílně. Pro naše vnímání jsou příjemnější teplé barevné tóny. Proto lidé dávají přednost fotografiím v teplých barvách.

Použití několika barev současně ovlivní výsledek. Chcete-li dosáhnout barevného kontrastu, použijte tzv. komplementární (doplňkové) barvy. Tyto barvy se nachází na opačném poli kruhového spektra. Pro barevné ladění "tón v tónu" slouží analogické barvy.

Kruhové barevné spektrum ukazuje vzájemnou pozici barev

 

Používání jednotného pozadí (jedno, max. dvě pozadí) vylepší celkový dojem z prodejní galerie.Struktura pozadí

Obdobně jako volba barvy pozadí, je i volba jeho druhu závislá především na estetickém vnímání fotografa. Vhodně vybrané pozadí dodá prezentaci styl.

Pamatujte, že jakýkoli výrobek nejlépe vynikne na jednoduchém, hladkém pozadí. Pro toho, komu se takové pozadí zdá příliš sterilní a nenápadité, se nabízí pozadí se strukturou. Ovšem při jeho použití je nezbytné více dbát na základní pravidlo produktové fotografie - pozadí nesmí přehlušit nabízené zboží. Pokud je pozadí příliš výrazné, předmět s ním splývá a vizuálně se ztrácí.

Porovnejte vyznění šperku na různém běžně dostupném pozadí:


Žula (jemná struktura)        Vyšisované dřevo                   Černý lakovaný kov

Volba vhodného pozadí může dodat fotografovanému předmětu kontext nebo atmosféru:


Modré džíny                                Ořechové listy                        

Některá pozadí jsou pro prezentování elegantního šperku nevhodná:


Na pozadí s výraznou            Zmačkané pozadí působí     Pletený šál dodá snímku
strukturou se šperk ztrácí.   nevzhledně.                               nežádoucí kontext.

Závěrem ještě jedno důležité upozornění: Buďte obzvlášť opatrní, pokud jako pozadí využíváte fotografie nebo obrazy získané z tisku, kalendářů nebo vybrané z nabídky různých programů na úpravu fotografií (apod). Můžete tím porušovat autorská práva a vystavit se riziku postihu ze strany jejich majitele. Pamatujte, že nabídka zboží je komerční prezentací, na kterou se vztahují jiná pravidla než při soukromém použití.

Nevíte-li si rady...
... zvolte to nejjednodušší řešení:

Jednobarevné, hladké
a matné pozadí tonálně blízké fotografovanému předmětu.

 

V příštím díle seriálu se budeme věnovat světlu a jeho vlivu na výslednou fotografii. Tak tedy:

Dobré světlo!

 

 

Úvodní fotografie: fd - studio