V sérii "Než stiskneme spoušť..." jsme se již podívali na zoubek pozadí, světlu, výřezům i úhlu pohledu a měřítku. Tentokrát budeme komponovat a aranžovat.

Některé fotografie jsou příjemné na pohled, zatímco jiné, ač velice podobné, nikoliv. Vídáme fotografie provokující i ty harmonické. Čisté i nepřehledné. A za tím vším může být (a často také bývá) kompozice a aranžmá. Pomocí těchto nástrojů lze "manipulovat" divákovým vnímáním. Můžeme ovlivnit vyznění snímku a v rukou máme i jeho výtvarnost.

Jak tedy umístit fotografovaný předmět na pozadí?

... hledáme řez

Nejen ve fotografii, ale výtvarném umění obecně, existuje pravidlo zlatého řezu. Toto pravidlo je prastaré a jeho použití naleznete již v malbách starých mistrů. Definice zlatého řezu používaného v malbě je složitější a její vysvětlení je mimo rámec tohoto seriálu. Pro fotografické účely nám postačí pravidlo zjednodušené.

Tříčtvrťový nebo sedmiosminový

Ve fotografii se nejčastěji setkáte s takzvanou "třetinovou kompozicí". Při použití této kompozice jednoduše rozdělíte obraz rovnoběžnými čarami na tři stejné třetiny, a to svisle i vodorovně. Fotografovaný objekt pak umístíte do průsečíku čar. Výrazné linie pak na jejich úroveň.

Třetinová kompozice ve čtvercovém formátu
Růžové body označují průsečíky čar.

Jak jsme již řekli dříve, vaše zboží by mělo ideálně zabírat většinu z plochy snímku. Avšak i za dodržení tohoto pravidla lze pracovat s kompozicí. Zboží například naaranžujte tak, aby se zajímavý detail ocitl právě v průsečíku čar. Linie v pozadí pak mohou kopírovat další čáry třetinového rozdělení obrazu.

Kompozice slouží jako komunikační nástroj. Obdobně jako volba slov v mluvě. Používejte ji tedy vám blízkým způsobem.

U produktové fotografie, jakou prezentujeme zde na Fleru, však není toto pravidlo nejdůležitější. Pokud tedy máte výrobek, který se vám nedaří naaranžovat dle pravidla třetinové kompozice, hlavu si s tím nelamte.

B-moll nebo c-dur?

Nejen text, ale i obrazy a fotografie čteme. Děláme to nevědomky a více či méně pečlivě. Každopádně při čtení obrazového sdělení zachováváme stejný směr, jako při čtení textu. Začínáme tedy v levém horním rohu, pak pohledem opisujeme tvar písmene "Z" a obraz opouštíme vpravo dole.

To je důvod, proč například našemu oku lahodí snímky obsahující křivku ve tvaru obráceného "S" - oči po ní samy sklouznou. A zároveň je to možnost, jak snadno pracovat s divákovou pozorností.

Porovnejte následující dvě fotografie:

Při této kompozici pohled příjemně "sjede" po šperku.
Takto naaranžovaný záběr vytváří klidný, ladný dojem.
Při této kompozici pohled na šperk "narazí".
Takovýto záběr je provokující, zneklidňující.


Kompozice slouží jako komunikační nástroj, který fotograf využívá tak, aby podpořil své sdělení. Nelze tedy říci, jaká varianta je lepší. Někdo preferuje prostou klidnou řeč, zatímco jiný rád poutá pozornost provokativním způsobem. Tato pravidla tedy berte jako vodítko a nebojte se zkoušet jejich možnosti. A nenechte se jimi svázat.

TIP:
Pamatujte si pravidlo třetinové kompozice a směr čtení fotografií. Hrajte si s nimi a vytvořte svůj osobitý styl prezentace.

 

... aranžujeme

Větší péči než kompozici věnujte aranžování předmětu na pozadí nebo podložce. Pár chvil strávených úpravě zboží před fotografováním vám nejen ušetří dlouhé minuty před monitorem, ale i pozvedne vaše fotografie nad průměr.

Ladím, ladíš, ladíme

Naprostou samozřejmostí by pro vás mělo být oprášení (očištění) výrobku (od otisků prstů, zbytků nití, prachu, atd.) ještě před tím, než jej položíte na podložku. V tu chvíli je již nezbytné, aby Pozornost i péči věnujte aranžování zboží. Před fotografováním je pečlivě urovnejte. Rušivé prvky a přebytečné detaily odstraňte.výrobek byl dokončený a ve finální úpravě. Tedy tak, jak později odejde zákazníkovi.

Při aranžování výrobku pamatujte na heslo "čistota záběru".

Vše zbytečné, nepatřičné a nevztahující se k výrobku musí pryč. Zde samozřejmě nemáme na mysli doplňkový předmět, o němž jsme hovořili v minulém díle. Stejně tak nemáme na mysli vhodnou (a pozornost neodvádějící) dekoraci. Vracíme se k počátkům našeho seriálu, tedy k tomu, o čem jsme hovořili při hledání výřezu. A stejné zásady aplikujte i u výrobku.

Zaměřte se především na detaily. Ty dokáží pokazit prezentaci i jinak zdařilého zboží (např. neuspořádané třásně, křivě položené ucho kabelky, zmačkaný šál, nedbale položené náušnice, atd.).

Posuďte sami:


Ledabyle pohozený řetízek působí nevzhledně.

Neuspořádaný řetízek a bižuterní zapínání odvádí pozornost
(klasické bižuterní zapínání si kupující umí snadno představit, není tedy nutné jej ukazovat; pokud chcete řetízek a zapínání ukázat na některé z doplňkových fotografií, naaranžujte jej zajímavým způsobem).

Neuspořádaný řetízek a obrazový „dotek“ řetízku se šperkem jsou jednoznačně rušivé a fotografie kazí dojem.

Na notové osnově

Nebojte se při přípravě záběru používat různé pomůcky. I malé drobnosti vám mohou pomoci nastavit zboží tak, abyste jej snadno vyfotografovali a zároveň docílili příjemného vzhledu fotografie.

Porovnejte následující fotografie:

Na první fotografii leží šperk na podložce, zatímco na druhé je podložen drobným kamínkem. Šperk na snímku vpravo působí přirozeněji, pozice šperku dále usnadnila hledání úhlu, v němž na šperku nebudou výrazné odlesky světla.

Šperk podložený kamínkem.
Kamínek je nezbytné umístit tak, aby nebyl na výsledné fotografii vidět.

Blahopřání je pootevřené díky kousku složeného papíru umístěného uvnitř a je podloženo drobným kamínkem.
Pootevřené přání evokuje prostorovost a zároveň nenásilně ukáže vnitřní vzhled zboží.

TIP:
Nepodceňujte aranžmá fotografie. Ledabyle nafocený výrobek vám zákazníky nepřiláká a vaše tvůrčí snažení tak vyjde naprázdno.

Při aranžování výrobku pracujte tak, aby byl z fotografie patrný váš záměr.

Pokud strávíte s výrobou zboží několik hodin (nebo dnů), potom pár minut věnovaných přípravě před fotografováním rozhodně stojí za to.

Nevíte-li si rady...
... zvolte to nejjednodušší řešení:

Tam, kde to lze, využijte třetinovou kompozici.
Ze záběru odstraňte vše nadbytečné a ponechte pouze vaše vkusně naaranžované zboží.

V následujícím díle se podíváme na fotografování v prostoru.

Dobré světlo!

 

Pozn. redakce:

  • Fotografie prezentované v tomto seriálu jsou pořizovány pomocí kompaktního fotoaparátu (v mobilním telefonu), s běžně dostupnými  a cenově nenáročnými pomůckami při denním světle.
  • Abychom se co nejvíce přiblížili běžným domácím podmínkám, fotografie nejsou, s výjimkou ořezů na čtvercový formát, následně upravovány v počítači (není-li uvedeno jinak).

 

fotografie a blahopřání: fd - tvůrčí dílna; šperk: abraka gabra