Doposud jsme v seriálu "Než stiskneme spoušť..." fotografovali zboží na podložce. V tomto díle se budeme věnovat fotografování zboží v prostoru.

Při fotografování v prostoru uplatníme stejná základní pravidla, jako tomu bylo při snímání šperku na podložce. Tady hovoříme o světle, výřezu, čistotě a aranžování záběru i úhlu záběru. Podstatnější rozdíl je v práci s pozadím. A právě tomu se budeme v tomto článku věnovat.

Jak tedy připravit nebo nalézt vhodné prostředí?

... hledáme prostor

Najít a případně upravit prostor na fotografování větších předmětů je pro výslednou fotografii zcela klíčové. Na rozdíl od fotografování drobných předmětů na podložce je nezbytné věnovat zvýšenou pozornost celému okolí - tedy i tomu vzdálenému. Často se stává, že v nám důvěrně známém prostředí nevnímáme rušivé prvky (např. odložené kolečko na zahradě, lampičku nebo stojan na tužky v pokoji). Fotografie pak zbytečně trpí obrazovou nečistotou a nepřehledností.

Nekonečná lehkost focení

Patrně nejpoužívanějším pozadím v produktové fotografii je tzv. "nekonečné pozadí". Nekonečné pozadí je velmi oblíbené nejen u profesionálů. Je univerzální a snadno použitelné.Tedy jednoduchý, bezešvý (bez zlomů a ostrých přechodů) podklad. Toto pozadí využívají produktoví i reklamní fotografové po celém světě, neboť s ním lze snadno pracovat. Je čisté, umožňuje rozmanité výřezy fotografií a výsledné snímky lze snadno zpracovat do reklamních obrazů.

Nekonečné pozadí si snadno vytvoříte i v domácích podmínkách. Pokud nechcete investovat do drahého vybavení (např. speciální fotostany a stoly), zajděte do nejbližších výtvarných potřeb nebo dobrého papírnictví. Tam si zakupte velký papírový karton (pozn: na ukázkách je použit karton velikosti 70x100 cm). Nemůžete-li nebo nechcete-li použít papír, sežeňte si větší kus jednobarevné látky (např. ubrus, prostěradlo, závěs). Látka musí být perfektně vyžehlená a vypnutá, aby na fotografiích nebyly patrné nevzhledné záhyby a sklady.

Karton položte na stůl (nebo jiný podklad), ohněte jej a opřete o vhodnou zábranu.
Fotografovaný předmět pak postavte dostatečně daleko od okraje papíru.

Karton je opřen o zatíženou krabici od bot a přichycen papírovou lepicí páskou.
Vpředu je karton zatížen menšími kameny.

V takto vytvořeném prostředí nasnímáte vaše výrobky velice snadno. Postačí v něm pečlivě naaranžovat zboží, zkontrolovat zdroj světla (případně využít rozptylku či odraznou plochu) a můžete fotografovat. Výsledné snímky budou jednoduché, sdělné a vaše zboží na nich vynikne.

Nekonečné pozadí je jednoduché a nepřehluší fotografovaný předmět.

Zkontrolujte, zda je předmět dostatečně vzdálený od kraje kartonu.

Výhodou námi popisovaného nekonečného pozadí je možnost fotografovat téměř kdekoliv - v domácnosti (a to i bez předchozího úklidu místnosti!) i venku na zahradě (kamenem zatížený karton není náchylný ani při mírném větru). Pozadí vám nezabere moc místa (vystačíte s běžným kuchyňským stolem nebo kusem volné podlahy), je rychle připravené a po fotografování jej snadno uklidíte.

TIP: Karton můžete přichytit k opoře pomocí kolíčků na prádlo nebo obyčejné papírové lepicí pásky. Po použití karton pečlivě srolujte, aby na něm nevznikly rýhy a mohli jste jej využít i příště.

Fotografův průvodce plenérem

Pokud vás nekonečné pozadí nebaví nebo jej nemáte po ruce, fotografujte v plenéru (nebo třeba doma v místnosti). Věnujte však dostatečnou péči úpravě prostředí. U fotografování větších předmětů se v záběru ocitne velká část prostoru, ve kterém se nacházíte. Před fotografováním tedy ukliďte Fotografujete-li v plenéru nebo místnosti, ukliďte celý prostor, který se ocitne v záběru.bezprostřední i vzdálenější okolí, odstraňte z něj vše nadbytečné a pečlivě vyberte vhodné zákoutí. Fotografie překrásné vázy se sporákem obloženým hrnci s nedělní svíčkovou na pozadí je spíše ostudou, než profesionální prezentací.

Budete-li se řídit známým heslem "méně je více", chybu neuděláte. Jednoduché linie, tlumené barvy (nebo nebarevné prostředí) a hladké pozadí výrazně napomohou kvalitní fotografické prezentaci. Všímejte si i drobností a detailů zasahujících do záběru (cíp záclony, klika u dveří, špička větve nebo sousedovic komín mohou pokazit i jinak zdařilou fotografii).

Porovnejte následující ukázky:

Na nebarevném (šedém) pozadí pohár barevně vyniká. Avšak neuspořádaně složené dřevo ruší pozornost.

Obdobně šedé pozadí betonových
schodů poskytuje vhodnější pozadí.
Výrazná linie schodu protínající pohár
působí rušivě...
... vhodnější úhel záběru poskytne
čistější pozadí.

V trávě (navíc plné uschlého listí)
se pohár ztrácí...
... stejně tak mezi zahradními květináči.

 

... vnímáme specifika prostředí

Práce v otevřeném prostoru je oproti fotografování na podložce nebo nekonečném pozadí náročnější na naši pozornost. Běžné vnímání světa nás klame - například rozdíl mezi světlem a stínem je při pohledu očima menší, než se jeví z fotografií. Oční panenky velice rychle reagují na změnu světelných podmínek a svoji roli sehraje i znalost prostředí (to, co oči nevidí, si zkrátka domyslíme). Stejně tak při soustředění se na fotografování snadno přehlédneme i velký objekt (kolik komínů nebo lamp či stromů "rostoucích" z hlavy vašich blízkých jste při fotografování neviděli?).

Ostře sledované světlo

Vybíráte-li vhodné místo na fotografování zboží, všímejte si tedy nejen detailů v prostoru, ale i "světelné situace". Jasný slunný den vám může nastražit nejednu překážku.

Ostré slunce vykreslilo tvrdé stíny a dále zdůraznilo povrch omítky. Výsledná fotografie je příliš kontrastní a zaniká jemná barevnost poháru.

Při fotografování pod větvemi stromů do objektivu vniklo tzv. parazitní světlo (paprsek vytvořil v záběru jasný bílý pruh; případně vytvoří nepěkný bílý závoj)
Ani neuklizený kout zahrady parádu neudělá.

Pohár stojí ve stínu, zatímco pozadí je osvětlené jasným sluncem. V takové světelné situaci vaše zboží zanikne a je obrazově přehlušeno okolím.

Vyhoďme ho z fotografie ven

Stejně jako již zmíněný komín, pokazí snímek i nechtěná "dekorace". Často se stává, že takové "drobnosti" odhalíte až na monitoru počítače. Pak nezbývá než zasáhnout retušovacím štětcem, nebo raději zboží vyfotografovat znovu.


Fotografie vznikla se sluncem v zádech. Na pozadí se ukázal stín autorky fotografií.

Na této fotografii tone pohár ve tmě, pozadí je nepřehledné a nehezké.
Fotografie působí amatérsky a kupující takovou prezentaci neocení.


V okně za pohárem je jasně patrný odraz ruky autorky článku.

Mokrý flek na parapetu a nepříliš vhodně vybrané zákoutí znehodnocují fotografii.

Nevíte-li jak a kde zboží vyfotografovat, nebojte se experimentovat.

Vezměte vaše typické zboží a vyzkoušejte jej vyfotografovat na různých místech (doma i venku) a při různých světelných podmínkách (slunný den, zatažená obloha, různá denní i roční doba, atd.). Zaznamenejte si (nebo si u zkušebních fotografií nechte na snímek fotoaparátem vyznačit) datum a čas fotografování. Doma si pak v klidu snímky prohlédněte. Na monitoru uvidíte mnohem více (ne)rušivých detailů než při fotografování samotném. Vyberte pohledné fotografie a ověřte si, v jakou hodinu a za jakých světelných podmínek jste je pořídili. Snímky i s poznámkami uložte (poznámky vám osvěží paměť i po dvou třech měsících). Takto vytvořený katalog vás později snadno navede kdy a kde fotografovat. A vy půjdete na jisto.

Závěrem přinášíme ukázky fotografií v prostoru:

Roh stolu a bílá dvířka kuchyňské linky poskytly jednoduché a obrazově čisté pozadí.

Prosté a méně tradiční místo na fotografování nabídl rozvětvený kmen stromu.

 

Nevíte-li si rady...
... zvolte to nejjednodušší řešení:

Z kartonu nebo látky si vytvořte nekonečné pozadí. Používejte je při fotografování venku i v místnosti.
Při fotografování v běžném prostředí (doma nebo venku) hledejte jednoduché, čisté a ladné pozadí. Všechny rušivé prvky ze záběru odstraňte.

V následujícím díle vám přineseme shrnutí podstatných informací a několik tipů a triků.

Dobré světlo!

 

Pozn. redakce:

  • Fotografie prezentované v tomto seriálu jsou pořizovány pomocí kompaktního fotoaparátu (v mobilním telefonu), s běžně dostupnými  a cenově nenáročnými pomůckami při denním světle.
  • Abychom se co nejvíce přiblížili běžným domácím podmínkám, fotografie nejsou, s výjimkou ořezů na čtvercový formát, následně upravovány v počítači (není-li uvedeno jinak).

 

Úvodní fotografie: fd - tvůrčí dílna