Než stiskneme spoušť... (pošesté)
Doposud jsme v seriálu "Než stiskneme spoušť..." fotografovali zboží na podložce. V tomto díle se budeme věnovat fotografování zboží v prostoru.
Při fotografování v prostoru uplatníme stejná základní pravidla, jako tomu bylo při snímání šperku na podložce. Tady hovoříme o světle, výřezu, čistotě a aranžování záběru i úhlu záběru. Podstatnější rozdíl je v práci s pozadím. A právě tomu se budeme v tomto článku věnovat.
Jak tedy připravit nebo nalézt vhodné prostředí?
... hledáme prostor
Najít a případně upravit prostor na fotografování větších předmětů je pro výslednou fotografii zcela klíčové. Na rozdíl od fotografování drobných předmětů na podložce je nezbytné věnovat zvýšenou pozornost celému okolí - tedy i tomu vzdálenému. Často se stává, že v nám důvěrně známém prostředí nevnímáme rušivé prvky (např. odložené kolečko na zahradě, lampičku nebo stojan na tužky v pokoji). Fotografie pak zbytečně trpí obrazovou nečistotou a nepřehledností.
Nekonečná lehkost focení
Patrně nejpoužívanějším pozadím v produktové fotografii je tzv. "nekonečné pozadí". Nekonečné pozadí je velmi oblíbené nejen u profesionálů. Je univerzální a snadno použitelné.Tedy jednoduchý, bezešvý (bez zlomů a ostrých přechodů) podklad. Toto pozadí využívají produktoví i reklamní fotografové po celém světě, neboť s ním lze snadno pracovat. Je čisté, umožňuje rozmanité výřezy fotografií a výsledné snímky lze snadno zpracovat do reklamních obrazů.
Nekonečné pozadí si snadno vytvoříte i v domácích podmínkách. Pokud nechcete investovat do drahého vybavení (např. speciální fotostany a stoly), zajděte do nejbližších výtvarných potřeb nebo dobrého papírnictví. Tam si zakupte velký papírový karton (pozn: na ukázkách je použit karton velikosti 70x100 cm). Nemůžete-li nebo nechcete-li použít papír, sežeňte si větší kus jednobarevné látky (např. ubrus, prostěradlo, závěs). Látka musí být perfektně vyžehlená a vypnutá, aby na fotografiích nebyly patrné nevzhledné záhyby a sklady.
Karton položte na stůl (nebo jiný podklad), ohněte jej a opřete o vhodnou zábranu.
Fotografovaný předmět pak postavte dostatečně daleko od okraje papíru.
Karton je opřen o zatíženou krabici od bot a přichycen papírovou lepicí páskou.
Vpředu je karton zatížen menšími kameny.
V takto vytvořeném prostředí nasnímáte vaše výrobky velice snadno. Postačí v něm pečlivě naaranžovat zboží, zkontrolovat zdroj světla (případně využít rozptylku či odraznou plochu) a můžete fotografovat. Výsledné snímky budou jednoduché, sdělné a vaše zboží na nich vynikne.
Nekonečné pozadí je jednoduché a nepřehluší fotografovaný předmět.
Zkontrolujte, zda je předmět dostatečně vzdálený od kraje kartonu.
Výhodou námi popisovaného nekonečného pozadí je možnost fotografovat téměř kdekoliv - v domácnosti (a to i bez předchozího úklidu místnosti!) i venku na zahradě (kamenem zatížený karton není náchylný ani při mírném větru). Pozadí vám nezabere moc místa (vystačíte s běžným kuchyňským stolem nebo kusem volné podlahy), je rychle připravené a po fotografování jej snadno uklidíte.
TIP: Karton můžete přichytit k opoře pomocí kolíčků na prádlo nebo obyčejné papírové lepicí pásky. Po použití karton pečlivě srolujte, aby na něm nevznikly rýhy a mohli jste jej využít i příště.
Fotografův průvodce plenérem
Pokud vás nekonečné pozadí nebaví nebo jej nemáte po ruce, fotografujte v plenéru (nebo třeba doma v místnosti). Věnujte však dostatečnou péči úpravě prostředí. U fotografování větších předmětů se v záběru ocitne velká část prostoru, ve kterém se nacházíte. Před fotografováním tedy ukliďte Fotografujete-li v plenéru nebo místnosti, ukliďte celý prostor, který se ocitne v záběru.bezprostřední i vzdálenější okolí, odstraňte z něj vše nadbytečné a pečlivě vyberte vhodné zákoutí. Fotografie překrásné vázy se sporákem obloženým hrnci s nedělní svíčkovou na pozadí je spíše ostudou, než profesionální prezentací.
Budete-li se řídit známým heslem "méně je více", chybu neuděláte. Jednoduché linie, tlumené barvy (nebo nebarevné prostředí) a hladké pozadí výrazně napomohou kvalitní fotografické prezentaci. Všímejte si i drobností a detailů zasahujících do záběru (cíp záclony, klika u dveří, špička větve nebo sousedovic komín mohou pokazit i jinak zdařilou fotografii).
Porovnejte následující ukázky:
Na nebarevném (šedém) pozadí pohár barevně vyniká. Avšak neuspořádaně složené dřevo ruší pozornost.
Obdobně šedé pozadí betonových schodů poskytuje vhodnější pozadí. Výrazná linie schodu protínající pohár působí rušivě... |
... vhodnější úhel záběru poskytne čistější pozadí. |
V trávě (navíc plné uschlého listí) se pohár ztrácí... |
... stejně tak mezi zahradními květináči. |
... vnímáme specifika prostředí
Práce v otevřeném prostoru je oproti fotografování na podložce nebo nekonečném pozadí náročnější na naši pozornost. Běžné vnímání světa nás klame - například rozdíl mezi světlem a stínem je při pohledu očima menší, než se jeví z fotografií. Oční panenky velice rychle reagují na změnu světelných podmínek a svoji roli sehraje i znalost prostředí (to, co oči nevidí, si zkrátka domyslíme). Stejně tak při soustředění se na fotografování snadno přehlédneme i velký objekt (kolik komínů nebo lamp či stromů "rostoucích" z hlavy vašich blízkých jste při fotografování neviděli?).
Ostře sledované světlo
Vybíráte-li vhodné místo na fotografování zboží, všímejte si tedy nejen detailů v prostoru, ale i "světelné situace". Jasný slunný den vám může nastražit nejednu překážku.
Ostré slunce vykreslilo tvrdé stíny a dále zdůraznilo povrch omítky. Výsledná fotografie je příliš kontrastní a zaniká jemná barevnost poháru.
Při fotografování pod větvemi stromů do objektivu vniklo tzv. parazitní světlo (paprsek vytvořil v záběru jasný bílý pruh; případně vytvoří nepěkný bílý závoj)
Ani neuklizený kout zahrady parádu neudělá.
Pohár stojí ve stínu, zatímco pozadí je osvětlené jasným sluncem. V takové světelné situaci vaše zboží zanikne a je obrazově přehlušeno okolím.
Vyhoďme ho z fotografie ven
Stejně jako již zmíněný komín, pokazí snímek i nechtěná "dekorace". Často se stává, že takové "drobnosti" odhalíte až na monitoru počítače. Pak nezbývá než zasáhnout retušovacím štětcem, nebo raději zboží vyfotografovat znovu.
Fotografie vznikla se sluncem v zádech. Na pozadí se ukázal stín autorky fotografií.
Na této fotografii tone pohár ve tmě, pozadí je nepřehledné a nehezké.
Fotografie působí amatérsky a kupující takovou prezentaci neocení.
V okně za pohárem je jasně patrný odraz ruky autorky článku.
Mokrý flek na parapetu a nepříliš vhodně vybrané zákoutí znehodnocují fotografii.
Nevíte-li jak a kde zboží vyfotografovat, nebojte se experimentovat.
Vezměte vaše typické zboží a vyzkoušejte jej vyfotografovat na různých místech (doma i venku) a při různých světelných podmínkách (slunný den, zatažená obloha, různá denní i roční doba, atd.). Zaznamenejte si (nebo si u zkušebních fotografií nechte na snímek fotoaparátem vyznačit) datum a čas fotografování. Doma si pak v klidu snímky prohlédněte. Na monitoru uvidíte mnohem více (ne)rušivých detailů než při fotografování samotném. Vyberte pohledné fotografie a ověřte si, v jakou hodinu a za jakých světelných podmínek jste je pořídili. Snímky i s poznámkami uložte (poznámky vám osvěží paměť i po dvou třech měsících). Takto vytvořený katalog vás později snadno navede kdy a kde fotografovat. A vy půjdete na jisto.
Závěrem přinášíme ukázky fotografií v prostoru:
Roh stolu a bílá dvířka kuchyňské linky poskytly jednoduché a obrazově čisté pozadí.
Prosté a méně tradiční místo na fotografování nabídl rozvětvený kmen stromu.
Nevíte-li si rady...
... zvolte to nejjednodušší řešení:
Z kartonu nebo látky si vytvořte nekonečné pozadí. Používejte je při fotografování venku i v místnosti.
Při fotografování v běžném prostředí (doma nebo venku) hledejte jednoduché, čisté a ladné pozadí. Všechny rušivé prvky ze záběru odstraňte.
V následujícím díle vám přineseme shrnutí podstatných informací a několik tipů a triků.
Dobré světlo!
Pozn. redakce:
- Fotografie prezentované v tomto seriálu jsou pořizovány pomocí kompaktního fotoaparátu (v mobilním telefonu), s běžně dostupnými a cenově nenáročnými pomůckami při denním světle.
- Abychom se co nejvíce přiblížili běžným domácím podmínkám, fotografie nejsou, s výjimkou ořezů na čtvercový formát, následně upravovány v počítači (není-li uvedeno jinak).
Úvodní fotografie: fd - tvůrčí dílna