V seriálu "Než stiskneme spoušť..." jsme postupně prošli základní aspekty fotografování produktů. Nazrál čas, abychom předané informace shrnuli. A podívali se na věc trochu s nadhledem. Tak tedy směle do toho!

Zboží si vybíráme očima. O tomto zlatém pravidle by mohli obsáhle hovořit všichni reklamní a marketingoví pracovníci světa. Na Fleru tomu není jinak. Zákazníci brouzdají širokou nabídkou rukodělných produktů a hledají, co by jim "padlo do oka". Aby to byl váš produkt, je nutné jej lákavě naservírovat. Tedy jinými slovy dobře a kvalitně vyfotografovat.

Protřepat, nemíchat

Když na svých toulkách virtuální realitou zavítáte do obchodu s potravinami, abyste si Péče věnovaná fotografiím se vyplatí! Jsou vaším základním prodejním nástrojem.koupili oblíbenou čokoládu, postačí vám jednoduchý obrázek jejího obalu. Čokoládu důvěrně znáte a pro orientaci potřebujete jen rozlišit, zda jde o mléčnou, hořkou nebo bílou variantu. Avšak při nákupu originálního, ručně zpracovaného výrobku tomu je jinak. Tam jste plně odkázáni na fotografie. Na Fleru pak na náhledy velikosti 200x200 pixelů.

Zaujmout zákazníka znamená být vidět mezi ostatními. Odlišit se. Dát zákazníkovi důvod, aby rozklikl právě vaši nabídku. A k tomu jsou nezbytné především povedené fotografie.

K dosažení této mety vám pomůže dodržování tří základních pravidel:

  • méně je více
  • v jednoduchosti je krása
  • ukazuji především to, co prodávám

Martini s vodkou

Přenesením těchto jednoduchých pravidel do praxe nám vznikne jednoduchý recept s několika ingrediencemi. Jejich protřepáním pak vcelku chutný výsledek.

Základem koktejlu je POZADÍ (PROSTŘEDÍ):

  • jednoduché, nenápadné, čisté, matné, hladké nebo s jemnou strukturou
  • barevně a tonálně neutrální (případně barevně ladící s prodávaným předmětem)
Jednoduchost ANO

Zmatek NE

Pamatujte:
prodáváte zboží, nikoliv pozadí. Zboží tedy musí být na pozadí jasně vidět, nesmí se v něm ztrácet ani s ním splývat.

Přidáme SVĚTLO:

  • přirozené, rozptýlené, denní, bez zdrojů umělého osvětlení, bez blesku
  • pro vylepšení světelných podmínek použijte odraznou desku nebo rozptylku
Stín ANO Přímé slunce NE

Pamatujte:
světlo je
alfou i omegou fotografie. Ve špatném světle dobré fotografie neuděláte. Vyplatí se tedy den dva počkat, než fotografovat za každou cenu a mít neostré nebo tmavé snímky.
V tmavých dnech (obzvlášť v zimě) fotografujte v poledních hodinách, ve slunných dnech pak dopoledne nebo odpoledne. Je-li světla málo, využijte odraznou desku.

Vrazíme tam ZBOŽÍ:

  • vkusně a pečlivě naaranžované
  • ve finální úpravě, zbavené všech pozůstatků výrobního procesu
Pečlivost ANO Ledabylost NE

Pamatujte:
ledabyle pohozené zboží vaši prezentaci
shodí o notný kus dolů. Srovnání řetízku nebo ucha kabelky zabere jen pár vteřin, ale výsledek je o třídu lepší. A to se vyplatí!
Zároveň pečlivě volte doplňkové předměty. Prodáváte zboží, nikoliv jeho dekoraci.

Mícháme v ÚHLECH POHLEDU:

  • hledejte a zkoušejte (čelní, šikmý, boční)
  • kopírujte úhel, ve kterém se na výrobek běžně díváme
Přirozenost ANO Strojenost NE

Pamatujte:
Záběry z různých úhlů pohledu suplují možnost vzít si zboží do ruky a prohlédnout jej ze všech stran. Zároveň dodají fotografiím třetí rozměr.
Vy své zboží dobře znáte. Zákazník je odkázán pouze na vaše fotografie. Zboží na nich náležitě předveďte.

Mlsní jazýčkové přidají koření

Špetku VÝŘEZU:

  • buď celý výrobek orámovaný volnou plochou
  • nebo velký a zajímavý výřez
Záměr ANO Náhoda NE

Pamatujte:
vhodný výřez může kupujícího upoutat a zlákat ke kliknutí na obrázek (výřez funguje obdobně jako film přerušený v dramatickém momentu - chceme vidět víc!).
Výřez volte tak, aby byl jasně patrný váš záměr. V prezentaci pak mějte alespoň jednu fotografii, kde je výrobek celý.

A lžičku MĚŘÍTKA:

  • nápadité, přirozené, nenásilné a dobře vypadající
  • nepřehlušující nebo nezastiňující zboží
Přirozenost ANO Násilnost NE

Pamatujte: představivost je ošemetná. Pro řadu lidí je obtížné představit si předmět zadaných rozměrů. Avšak běžnou věc známých rozměrů si vybavíme snadno (např. krabičku zápalek nebo klíče od domu).
Na fotografiích použijte takový
předmět, který se s vaším zbožím obvykle používá. Nebo využijte lidskou postavu.

Všechny ingredience důkladně smísíme, protřepeme a nalijeme do objektivu fotoaparátu. Servírujeme ve čtvercovém formátu.

Limetka nebo citron

Dobrého barmana nedělá jeden drink, ale umění skvěle namíchat celou nabídku koktejlů. A dobrý bar pak nejen výborný barman, ale také hezké prostředí, atmosféra a upravené zázemí. Malé detaily přináší velký rozdíl. Sjednoťte styl fotografií. Vylepšíte tím svůj obchod.

Stejně tak vaše zboží kvalitními fotkami získá na atraktivnosti, avšak teprve sjednocená prezentace dodá vašemu obchodu profesionální šmrnc.

K dosažení takového efektu postačí málo - jedno, dvě pozadí (např. světlé a tmavé, nebo barevné a šedé), jeden dekorativní předmět vinoucí se jako pomyslná červená nit všemi fotografiemi, sjednocené osvětlení a zajímavé výřezy. Výsledek rozhodně stojí za to!

Porovnejte následující dvě prezentace:




Nejednotnost NE



Sjednocenost ANO

TIP:
Vyzkoušejte vyfotografovat vaše typické zboží na různém pozadí. Snímky si prohlédněte na monitoru počítače a vyberte to, které výrobku nejvíce sluší. Nebojte se požádat o názor další diváky. Pozadí pak používejte pro všechny vaše výrobky.

Pokud se rozhodnete touto radou řídit, vyplatí se přefotit i starší zboží. Ucelenost fotografií váš obchod pozvedne. A zákazníci to ocení!

Jeden svět nestačí

Pravidla, která jsme si doposud řekli, je dobré znát. Nicméně nenechte se jimi svázat. Pokud je přestoupíte s jasným záměrem (a ten bude z fotografií patrný), získají vaše fotografie na originalitě a provokativnosti. Jste-li spíše konzervativní nebo si zkrátka netroufáte, klidně se držte v rámci daných mantinelů. Buďte však jedineční. Použijte detail, kterým se odlišíte od ostatních.

Vytvořte si svůj osobitý styl fotografií. Vaši zákazníci vás poznají doslova na první pohled.

Nemáte-li rádi focení...
... máme pro vás závěrečnou radu:

Berte focení jako tvůrčí proces! 
Hrajte si a experimentujte. Bavte se. Objevte nové, dosud netušené světy a dimenze!

Dobré světlo!

 

Pozn. redakce:

  • Fotografie prezentované v tomto seriálu jsou pořizovány pomocí kompaktního fotoaparátu (v mobilním telefonu), s běžně dostupnými  a cenově nenáročnými pomůckami při denním světle.
  • Abychom se co nejvíce přiblížili běžným domácím podmínkám, fotografie nejsou, s výjimkou ořezů na čtvercový formát, následně upravovány v počítači (není-li uvedeno jinak).

 

Úvodní fotografie a zápisník: fd - tvůrčí dílna; šperky: Abraka Gabra