Csiripiszli je tradiční maďarská domácí pochoutka z naklíčeného obilí, o které mi vyprávěla kamarádka. Levná, chutná, patří k postním jídlům i přes svou vysokou sladkost. K přípravě stačí jen pšeničné zrní, voda, mouka, pár stébel obilí do těsta při pečení - trpělivost a čas. Žádný cukr ani jiné přírodní či umělé sladidlo. Výrazná sladká chuť vzniká fermentací - štěpením škrobů na jednodušší cukry pomocí enzymů v klíčícím obilí.

Přesný recept neznám, tvořila jsem podle oka, inspirována pročtenými návody z vyhledávače.

Do misky nasypeme pšenici, zalijeme vodou a necháme ji 2 dny namočenou. Vodu 2 x denně vyměňujeme. Pak  necháme pouze vlhkou pšenici pod poklicí klíčit. Při klíčení v teplém bytě zrní 2 x denně šetrně promýváme studenou vodou.

1.den klíčení

2.den

3.den

4.den

Tady jsem již klíčení přerušila. Klíčky (podle mne) již dostatečně vyrostly.

Důkladně a šetrně naklíčené zrní propereme.

Zrní dobře drží pohromadě, takže vodu lehce slijeme, stačí rukou přidržovat proklíčený "koláč".

A nastává práce: mletí zrní na masovém mlýnku (2 x), hnětení ve vodě, filtrace. Domnívám se, že tyto kroky by šly rychleji zvládnout s dobrým odšťavňovačem.

Meleme, meleme, meleme...první mletí je trochu dřina

Meleme podruhé - podstatně lehčeji ;o)

Pomletou kaši z naklíčené pšenice zalejeme stejným množstvím vody, kolik jsme měli pomleté pšenice

Čistýmy rukama mneme a hněteme drť ve vodě, aby se uvolnil lepek

A jdeme cedit, vlastně fitrovat

Vypadá to idylicky, ale důkladně vymačkat tekutinu byla robota...

Do "šťávy" z naklíčené pšenice s vodou nasypeme mouku - dala jsem špaldu hladkou, pšeničnou polohrubou a hladkou; tolik, aby vzniklo těsto husté asi jako na lívance

Těsto nalijeme do pekáče - vrstva by měla být raději nižší. asi 1,5 - 2cm. Pekáč jsem vymazala máslem a vysypala moukou.

Do těsta napícháme dutá stébla pro odvod vlhkosti - obilná stébla jsem neměla, použila jsem duté zdřevnatělé stonky nevímčeho, co jsem venku při procházkách našla ;o)

A pečeme! Ve vyhřáté troubě na 170°C - asi hodinu, dvě, tři...dokud nebude "koláč" krásně zlato-hnědo-červený, jak cukry karamelizují.

Necháme vychládnout.

Vyndáme stébla.

Vezmeme lžíci a mlsáme.

Csiripiszli je sladké jako med - prý se mu i říkalo "turecký med". I konzistencí med připomíná - polotuhé, polotekuté jako řidší puding.

S pikantní nakyslou zavařeninou je dobrotka ještě větší...

Horké csiripiszli můžeme dát do zavařovacích skleniček, převrátit dnem vzhůru (jako když děláme marmeládu nebo džem) a uschovat na později.

......................................................................................................................................................................

Zde malá ukázka z gůgl překladače: pro názornost kopíruju doslovnou citaci :o)

maďařština do čeština

"Síto plátno vyrobené, dal jsem semena na bílém gyolccsal spreadů, a sedm nebo osm dní, sypané teplou vodou. Začněte klíčit, 1-2in. zleva, a sledoval, kdy začít lilulni. Pokud jsou zelené, které již k ničemu, protože hořká. To vše je mleté ​​maso mlýnek dvakrát, poté opláchněte teplou vodou dvakrát nebo třikrát a filtruje.

Čirý šťáva se smíchá s moukou, jsou jako lívance, by neměla být silnější. Ať je to do hrnce, kurva kolem rákos do kipipálhassa par a nevyčerpá. Pěkný pečené červené pece nebo pec.

Zajímavé je, že sladká chuť lásky, a navíc výživný taky, prostě jíst hodně z toho ve stejnou dobu.

A, B, D, vitamin E a K obsah je velmi vysoká. Do konce zimy účinně posílit oslabený imunitní systém. Oslabených pacientů feltáplálásában někdy zachránil život..."