Jednoduchý návod na originálne šperky aj pre "nemaliarov"

Dnes nakukneme do mojej “kuchyne” a ukážem Vám veľmi jednoduchý recept na doladenie svojho outfitu výraznými náušnicami. Lebo tak trochu o tom niečo viem. Naučila ma to vlastná lenivosť. Lenivosť riešiť takéto veci dopredu a zháňať doplnky behaním po obchodoch. Spontánne riešenia na poslednú chvíľu boli pre mňa vždy viac adrenalínové a napokon aj originálnejšie.

Kto je to KUTIL?
Ak máte aspoň štipku “kumštu“, “umu“, “tvorivosti“, “invencie” a “ladnosti“, tak ste to práve Vy a tento návod oceníte. Lebo nie je úplne presný, ani detailný. Mal by byť pre Vás inšpiratívny. To úplne postačí.

Čo budeme potrebovať?
Do zásoby je treba mať len pár základných vecí, ktoré Vám potom poslúžia pri každej jednej podobnej príležitosti a už si viac nebudete musieť lámať hlavu, čo k čomu a kedy.

Materiál:

A ak si teraz hovoríte, že zoznam je síce fajn, ale kde a aké veci zohnať, tak prikladám aj linky na niektoré z nich.

1) drevené výrezy od NoiArt 

2) akrylové farby (ja používam tie na textil skoro všade) najlepšie značky LefrancBourjois

3) štetec (zväčša plochý, nie väčšej hrúbky ako 0,5 cm a najlepšie 2 – jeden s jemným a jeden s pevnejším “chlpom”) tie kupujem kdekoľvek. Akože štetcov mám fakt doaleluja a nemám žiadne obľúbené značky.

4) akrylové fixky

5) kontúrovacie tuby (aspoň v dvoch základných farbách – čierna a biela) A tu prezradím tajomstvo, že kontúrovacie tuby mám kadejakých značiek, ktoré kúpite bežne v papiernictve, ale ja ich obsah vylejem a naplním tými mojimi farbami na textil. A potom už len veselo kontúrujem, čo je treba

6) lak na drevo (odporúčam taký ten eko na vodnej báze, ktorý sa používa aj na detské hračky a nábytok. Polomatný. Nesmrdí a krásne na záver farby šperkov oživí)

7) bižutérne komponenty (tu som dala z chirurgickej ocele – antialergénne, ale kto je bezproblémov s čímkoľvek v uchu, stačia obyčajné)

8) šperkárske alebo kutilské klieštiky

POSTUP PRÁCE

1. Štetcom nanesieme čiernu farbu na drevené základy kruhových náušníc z oboch strán i z bokov. Zväčša stačí jedna vrstva, farbu vodou neriedim. Necháme dobre vyschnúť. Ja som použila kruhy priemeru 5 cm. Sú krásne výrazné a dobre sa s nimi pracuje, na uchu potom lepšie vyniknú než menšie, ale každému podľa chuti. Ja mám navyše veľké uši a dlhý krk, takže to znesiem :)

2. Keď máme čierny podklad suchý, tenším štetcom nanášame farbu podľa chuti. Najradšej mám trojkombinácie. Viac nie, potom je to už tak trochu preplácané a divotvorné. Čiernu a bielu za farbu nerátam, tie sú také neutrálne, že nepokazia nič. Teda zväčša ;) Okrem nich max 3 farby, ktoré ladia Vášmu oku, či oblečeniu, ku ktorému si ich zhotovujete. Farbu tu vrstvím rýchlymi malými pohybmi, takže sa trochu aj navzájom miešajú, ale nie zas veľmi. Uvidíte sami. Nie je to žiadna veda, len trocha citu. Pokiaľ nepracujete denne ako drevorubač v lese, tak za pár chvíľ to do ruky dostanete. Ak ste ten prvý prípad, bude to chcieť trocha cviku a pár opakovaní.

Ja som pre Vás urobila 3 verzie – tyrkysovú, zelenú a červenú.

3. Opäť necháme vrstvu vyschnúť. Ak to chcete urýchliť a nemáte trpezlivosť čakať, tak v zime nám skvelo poslúži radiátor. Ten vrstvu presuší za pár minút a v práci vieme čochvíľa pokračovať.

4. Teraz, keď máme základ suchý a pripravený, na rade sú detaily. Tie tomu dajú šmrnc a punc. Jednoduché geometrické tvary, ktoré ste zvládali ešte na základnej škole. Bodky, čiarky, trojuholníky, vlnovky. Kadečo, čo Vás napadne. A hlavne to s citom striedať. Bielou na miesta, kde je to tmavé, čiernou zas tam, kde je podklad svetlejší. Úplne intuitívne, uvoľníme sa a skúšame. Ako to očiam lahodí. A bez strachu. Vždy sa to dá zotrieť handričkou, prípadne nanovo pretrieť čiernou farbou a celý proces začať odznova.

5. Na detaily používame buď kontúry alebo fixky. Fixky sú praktickejšie, hrúbka hrotu je 1 mm a je to akoby ste písali perom. Mne trošku trvalo, kým som sa zžila so systémom molotowiek, kde pred maľovaním fixkou potrasieme a niekde mimo plochy, na ktorú budeme maľovať hrot opakovane zatlačíme, akoby sme ju šli pumpovať. Potom sa tok farby uvoľní a môžeme už spokojne kresliť. Len netlačiť silno. Opäť s citom, aby nám farba nevytiekla.

6. Keď sme s detailami hotoví (spoznáte podľa pocitu spokojnosti alebo tzv. úplnosti, keď viete, že aj o jednu bodku viac by tam už bolo veľa) náušnice preložíme opäť na radiátor. Necháme poriadne preschnúť.

7. Keď je všetko suché, z oboch strán náušnice nalakujeme. Štetcom – tým jemnejším – ich pretrieme jednou vrstvou laku. Nezabudnime na okraje.

8. Na záver si klieštikmi pripevníme bižutérne komponenty: háčiky do ucha a spojovacie krúžky.
Tadá a máme hotovo!

Takýmito doplnkami si viete oživiť akýkoľvek jednoduchý outfit a vždy to bude napokon originál. Alebo sú takéto ručne maľované šperky najlepším a najoriginálnejším darčekom.

INŠPIRÁCIA
Ešte k nakuknutiu: niektoré iné dolaďovacie šperky ku naším šatám 

Ak si na výrobu netrúfate alebo sa Vám nechce, tak originálne nájdete k zakúpeniu u nás v LucLac
Pekný tvorivý a inšpiratívny deň prajem!

Lucia

PS: Ak by sa Vám na základe tohoto návodu podarilo čosi vyrobiť, kľudne pošlite fotky svojich výtvorov do správy.
Budem sa tešiť :)

PS2: Keď sa Vám podobné postupy páčia, tak mám pre Vás dobrú správu – chystám aj ďalšie a to nielen na náušnice.