Pojďme se dnes podívat na další architektonickou lahůdku Rotterdamu, na roztomilé žluté „krychličky“, které jsou také nazývané „stromové domy“.

KijkKubus - Cube houses – Kubuswoningen

Krychle jsou dílem architekta Pieta Bloma (1934-1999), který vytvořil koncept vesničky ve městě, kde každý dům reprezentuje strom a všechny domy společně les.

První 3 testovací domy byly realizovány v roce 1974 v Helmondu a dalších 18 přistavěno v roce 1977. V Rotterdamu znělo zadání od městské rady nějak dodělat pěší lávku přes hlavní silniční tepnu a Blom se vrátil k myšlence svých „stromových“ domů s nahuštěným obytným prostorem nad povrchem a místem k setkávání pod domy.  První nákresy byly prezentovány v roce 1978, ale stavět se z finančních důvodů začalo až v roce 1982. Dílo bylo dokončeno v roce 1984. Celkem je zde 38 krychliček. V jedné větší krychli je ubytovací zařízení a jinou majitel otevřel jako muzeum / open house. Ostatní jsou obydlené a v přízemí jsou malé krámky, zahrádky...

Šestiúhelníkový pylon = kmen - je tvořen třemi betonovými sloupy a cihlovo betonovou výplní a obsahuje schodiště a několik úložných prostor. Některé domy zde mají připojené obchodní prostory.

Krychle = koruna stromu - je položena špičkou na pylon tak, že tři její strany směřují k zemi a tři další k obloze a tvoří tak vlastně tvar pyramidy. Stěny svírají úhel 54.7°.  Krychle má dřevěnou kostru obalenou šroubovanými cementovými a dřevovláknitými deskami a izolací. Okna jsou dvojitá. V roce 1997 dostaly krychle novou zinkovou střechu, místo původních šindelů, a jsou tak opravdu dobře izolované.

 Všimněte si, že i ptáčkové tu bydlí v krychličkách :)

Každá krychle má 3 patra a poskytuje přibližně 100 m2 prostoru s omezenou využitelností cca ¾ plochy. V nejspodnějším patře je obývací plocha a kuchyň a okna směřují dolů do ulice. Lze tak dobře dohlížet třeba na hrající si dětičky. V prostředním patře je ložnice a koupelna a nejvyšší patro ve tvaru třístranné pyramidy může být využito třeba jako v ukázkovém domě na malou zimní zahrádku nebo zcela prakticky jako další ložnice, dětský pokoj... V každém případě při slunečném počasí je tam dost horko.

Průhled ze zimní zahrady na pracovní stůl v prostředním patře a dalším oknem až na ulici pod domem.

Hned vedle krychliček je další Blomova zajímavá obytná stavba, tzv. Tužka (Blaaktoren).

Na okně je vidět, že počasí se ten den "vydařilo" 

A novinkou je barevný „Oblouk“ taktéž rezidenční stavba se spoustou komerčních prostor pro malé podnikatele uvnitř. Bohužel jsme dorazili trochu pozdě a všechny krámky zrovna zavírali.

Tak co, chtěli byste si vyzkoušet bydlet v takovém domečku?