Jak jsem (pře)prala vlnu?

Jsem posedlá přírodními materiály a jejich vlastnostmi. Dary země jsou svojí dostupností ojediněle a tak nějak je to i v případě vlny. Ovečka, která je „ výrobcem“ tohoto materiálu, ani možná netuší, co to na sobě nosí za poklad.  Ovečka spokojeně roste, sílí a ani si nevšimne, že je i výrobcem nedoceněného pokladu – vlny. Jednou přijde chvíle, kdy o svůj kožíšek přijde a koloběh začíná znovu. Ovečka je zkrátka takové „ Perpetuum mobile“.

Ale co s takovou ostříhanou vlnou dál? V obchodě je přeci krásně načechraná, měkoučká a čistá.
Jak docílit takového efektu? Čerstvě ostříhaná vlna není vůbec tak vábná, obzvláště když ovečka není zrovna čistotná a žije v prostředí plném bodláků a vysokých travin. Je plná organické špíny.
Jak ji tedy vyčistit?
Klasická a tradiční metoda čištění ovčí vlny není nikterak lichotivá, ale zato účinná. Je to zcela přírodní proces kdy se špinavé ostříhané rouno louhuje v močovině. Většina organické špíny se téměř rozpustí a tím odpadá drtivá většina práce.
Já jsem zkusila neutrálnější metodu, vhodnou i do 21.století. 
Ostříhané ovčí rouno se rozprostře na ploše, nejlépe na zahradě a řádně vyklepe a zbaví se hrubých nečistot (sláma, prach, bahno). Poté se připraví lázeň.

Rouno se rozprostře do větší nádoby (dětská vanička postačí) a zalije se vodou (mírně vlažnou), ve které jsme rozpustili krystalickou sodu. Mechanickým tlakem (promačkáváním) se vyplavují z rouna nečistoty, které vybíráme kousek po kousku.

surové rouno

image

Takto proplachujeme vlnu do úplného vyčištění. Krystalickou sodu stačí použít pouze jednou, soda odmašťuje a my potřebujeme, aby ve vlně zůstalo co nejvíce lanolinu, který je přirozená složka vlny a má i samočistící účinky. Pláchneme ve stále stejné teplotě vody, vlna nesmí zažít tepelný šok, jinak plstnatí.
Vyprané rouno můžeme odstředit v pračce, nebo opatrně vyždímat a rozložit nejlépe na sušák se sítem na přímém slunci, aby mohl vzduch proudit ze všech stran.

Práce je to náročná na čas i fyzičku, ale výsledek stojí za to :o)).  Louhování ve vodní lázni doporučuji nechat přes noc a poté pokračovat, aby se nečistoty pěkně uvolnily.

Druhý den proplachovat, dát odmočit další, vykapat, sušit a přehazovat usušené...

image

image

image

Poté se rouno myká (češe) na ruční česačce, nebo postačí i běžně dostupné kartáče na domácí mazlíčky.

Doporučuji zaměstnat i děti, je to krásná spolupráce a děti to neobyčejně baví :o))!

image

imageimageimage