Při jedné z návštěv Narodní galerie prohlížejíce vystavené exponáty mě navštívila múza.
Takové malé obrázky, v krásných rámech, by byly krásné šperky.
Protože stejně jako šaty dělají člověka, obraz dělá rám.
Je moc důležitý. Když dáte ke stejnému obrazu dva různé rámy, vypadá jinak.
Rám by měl podtrhovat krásu obrazu.

Myšlenka (zapsána a načrtnuta) se mi chvíli (rozumněj týdny) převalovala v hlavě. Rámy bych asi zvládla, snad, drát a plech a tak... Tak krásné jako ty dřevěné od starých mistrů pravda asi nebudou. Ale to nevadí, hlavně, že budou podtrhovat obrázek.

Obrázek...
Obrázek nevyrobím.
Navíc, nemůže být ze stejného materiálu, to by nefungovalo.
To bude chtít sehnat nějaké "obrázky".
Mohla bych použít minerály se zajímavou kresbou. Ale, to nebude to pravé ořechové.

Náhrdelník Tapiseria, první vlaštovka v konceptu rámů. "Obrázek" zde zastupuje korál.

Mezitím na Pinterestu plním jednu ze svých nástěnek obrazy a obrázky, které by se mi líbilo rámovat. Které jsou pro mě inspirující. Které mi něco říkají. Protože pro ty, které mi nic neříkají, nebudu umět navrhnout vhodný rám. Nicméně jde spíše o vnitřní inspiraci než o konkrétní přesný obraz.

Líbilo by se mi, kdyby ve výsledku byly ony obrázky z různých materiálů. Vytvořené různými technikami.
Brouzdaje Flerem, hledala jsem, co by mohlo mým potřebám vyhovovat. Zaujaly mě smalty. Zvláště někteří tvůrci, kteří dávají svým smaltům i konkrétní obrázky, nejen abstraktní či definované tvarem. Přitahovalo mě sklo, protože pro mě bylo snadno uchopitelné (rozumněj zpracovatelné). Jinde jsem potkala planoucí oči zalité do pryskyřice.

Oslovila jsem vícero tvůrců, v době zhruba mezi březnem a červencem, kdy nebývá přiliš velký shon. Většinou jsem byla odmítnuta pro přílišnou vytíženost. Přestože jsem vlastně ani nestanovovala žádný čas, jak rychle bych případné obrázky chtěla. Pravda, vybírala jsem si ty nejlepší.

S planoucíma očima v pryskyřici nebyl problém, ač taky nebyly hned. Celou myšlenku jsem ale variovala a dodala vlastní motiv. Na Fleru se nesetkal s přílišným nadšením, dnes je z něj jeden z mých oblíbených náhrdelníků. Aspoň sama sebe reprezentuju :)

Po nějaké době se mi podařilo ke spolupráci přemluvit kiffu, jejíž vinuté perle mi učarovaly.
Jednu jsem si vybrala již dříve, přímo z nabídky. Kiffa, která už dnes na Fleru neprodává, což je obrovská škoda, pro mě vyrobila další 4 nádherné vinuté perle.

Protože jsem nemohla vědět, jaké motivy pro mě kiffa vyrobí, neměla jsem samozřejmě nic navrženo, dokud nedorazily. To pak celkově prodloužilo realizaci projektu na téměř jeden rok (od přemluvení kiffy po vystavení náhrdelníku). Ne každý návrh je hotový hned, ne každý je hned technicky jasný. Často vymyslím něco, co neumím jednoduše zkompletovat, takže další týdny zabere bádání nad technickým provedením.

Jako kolekci jsem si samozřejmě přála, abych je mohla světu ukázat najednou. Ale všechno šlo pomaleji, než bych čekala a obchod nemohl pořád stát. A tak šly do světa průběžně. Jedna vinutá perle skončila mimo kolekci.

Nicméně kousků bylo jen pár, nic velkého, má touha po kolekci inspirované rámy starých mistrů ještě stále nebyla úplně naplněna. A tak jsem hledala dále. Znovu jsem oslovila některé tvůrce, kteří projevili zájem, ale neměli v tu dobu čas. Znovu neúspěšně. Hledala jsem tedy jinde, i tam, kde jsem se prve vůbec neodvažovala...