Je to už pravda nějaký pátek, co jsem psala poslední blog z mé stáže v US. Ale zase na druhou stranu jsem rovnou avizovala, že další nebude zas tak rychle, ale že bude speciál.. Tentokráte o nakupování, hlavně tedy nakupování oblečení a bot. Protože Amerika je jiný svět... Blog No. 27:

JAK SE NAKUPUJE V US?

Začíná to tím, že mají jiné velikosti. Ano, ani Evropa není ve velikostech oblečení a bot úplně konzistentní. Amerika má ale své, úplně jiné číslování. Stejně jako mají stále úplně jiné, anglické jednotky, měr a vah. Velikosti triček, halenek apod. jsou ještě dobré, tam převažuje klasické číslování - od 36 či S. Ovšem kalhoty, to je speciálně pekelné oddělení. Jsou číslovány a to od 0 či dvojté nuly. Někde mají jen sudá čísla, jinde i lichá. Jako všude ve světě, každá značka má trochu jiné rozměry pro každé číslo. Takže trefit svou velikost kalhot v neznámém obchodě může být velmi, ale velmi složité. V jednom mi padly o velikosti 06, ve druhém 00, ve třetím žádné*.

S trikama to je o něco lepší. Téměř klasicky začínají všechny velikosti u 36, která je brána jako S. Takže nic pro mě. Ale pokud člověk trochu hledá, najde i menší. Dokonce jsem narazila na obchod, Aeropostale, kde mi velikost XS byla malá. Moc sympatický obchod :) Ono ostatně jen v Číně jsem měla sympaticky "normální" konfekční velikost - M! Vzhledem k tomu, jak je Amerika multikulturní bych čekala, že tam bude trochu více obchodů s "malými" velikostmi, ale je jich taky jako šafránu. Nicméně velké značky mívají oblečení od 34 a v normálních rozměrech.

Jedna věc je ale v Americe naprosto úžasná - výběr. V obyčejném shopping mall (nákupním centru) najdete nejen samostatné obchody, ale obvykle také jeden či dva rozlehlé, podobného typu jako pražská Kotva, ale s jednotnými pokladnami. Jeden je Sears, orientuje se především na levnější varianty daného zboží. Druhý je proslulý Macy´s, kde najdete téměř veškeré velké značky ve vynikající kvalitě a přesto za o něco lepší ceny než v jejich buticích.

Právě Macy´s a Sears jsou jedním z nejlepších míst k nakupování. Obě nabízejí široký sortiment s širokým výběrem barev, stylů, značek a velikostí. Sears pak i za velmi atraktivní ceny, zvláště pokud jsou zrovna slevy (a ty jsou ve státech ve velmi pravidelných a přesně daných termínech). Žádná sleva ale není zadarmo, takže je dobré si zboží dobře prohlédnout, zda je slušně ušito a netrčí z něj tisíce nití, zda materiál něco vydrží nebo jestli vás nesežere na počkání. Dají se ale ulovit skvělé kousky. Třeba oblíbená pola od Ralpha Laurena, dámská i pánská za 12$. (U nás běžně za cca 800 Kč.)

Výběr barev je kapitola sama o sobě. Když se u nás řekne výběr barev, představíme si tak 5-6 barev, maximálně 10. Většina z toho tmavých, nudných - černá, hnědá, tmavě modrá, šedá, bílá, pár pastelových s trochou štěstí. Výběr barev v US je mnohem, mnohem větší. Jeden příklad za všechny - mikina Osito North Face (úžasná, chlupatá, medvídkovitá... )

image

byla u nás (respektive v celé Evropě) k dostání ve 4-6 provedeních. V US byla snadno k sehnání zhruba ve 20 barvách/provedeních + ještě další varianty, které se sháněly malinko hůře. Samozřejmě ve všech velikostech od S po XXL. Cena byla v US i v Evropě srovnatelná.

Další tipy - barevné elastické jeany od Levise - ve státech cca 6-8 výrazných barev + klasické odstíny (modrá, modročerná, světlemodrá, černá). U nás klasické odstíny a možná jedna, dvě barvy navíc.
Polo RL dámské - nepřeberné množství variant v US, u nás je už nějaký ten výběr vidět...

Prodejci často zdůvodňují malou nabídku velikostí trhu. Prý je český trh příliš malý. To bych pochopila. Ale v dnešní době není problém mít trh evropský. A ten už malý není. V Evropě podle statistik roku 2009 žilo přes 600 miliónů lidí (bez evropské části Ruska), v US pak "jen" 305 miliónů. Navíc Evropa je rozlohou mnohem menší (6 mil. km2 - opět bez evropské části Ruska), doprava v ní není zase takový problém; v US (skoro 10 mil. km2) je doprava do všech koutů dost náročná. Stejně jako v US nám tu letadla lítají všude možně. Takže vážení, kde je zakopaný pes?!

Dokonce jsem tam potkala chlapy, Čechy/Evropany, co je bavilo nakupovat. Zprvu mě to překvapovalo. Ale pak jsem pochopila. Ono totiž, když mají chlapi z čeho vybírat, nejsou tak nevrlí. Občas jsem měla pocit, že výběr pro muže je tu větší než pro ženy. Ale to je údajně jen klam způsobený mou skvělou velikostí :) Výběr barev, velikostí, typů, střihů... trik, košil, svetrů, mikin, kalhot, sak, ... prostě úplně všeho. Byla zábava chodit nakupovat s klukama a pro kluky!

Další důvod pro dovážení jen malého množství vzorů a barev je prý naše konzervativnost. Mno, to by mě opravdu zajímalo, jak je teda možné, že se u nás tak daří malovýrobcům s jejich kreativními pojetími oblečení? Barevnými, netradičními střihy, ... však víte, na Fleru je jich spousta ;)

S botama je to to samé v bledě modrém. V US mají ještě velikosti ve třech šířkách. O botách už jsem jednou psala, tady v blogu. Ty už se doma v dílně vyrábějí hůře a tak jsme hodně odkázáni na to, co nám velkoprodejci nabídnou. Často se nás snaží utáhnout na fusekli a prodat boty z co nejlevnějšího materiálu za relativně slušnou cenu. Když se boty po jedné, dvou sezónách rozpadnou, přijde nám to ok a jdeme si koupit další. Další děs. A takhle se vydělávají peníze.

Můžete si vybrat, jestli půjdete do obchodu, který je znám (a má na tom postavenou celou politiku) nízkými cenami - Payless. Možná si vyberete, možná ne. Možná vám padnou, možná si zničíte nohy a budete při týdny chodit leda v sandálkách. Prostě, nečekejte slevu zadarmo. Abych jim nekřivdila, spousta lidí si u nich vybere boty, se kterýma jsou spokojení.

Druhá možnost je DSW (Designer Shoe Warenhouse). Takové malé nebe na zemi :) Obvykle se jedná o rozlohou opravdu velké, často vícepatrové, obchody. Prostě takový slušný obchoďák velikosti třeba Tesca. A všude jsou jen boty. Seřazené dle příležitosti. Pěkně jedny vedle druhých. Plus neodmyslitelné oddělení slev, kde jsou stojany skoro narvány dalšími kousky. Prostě se projdete, pokocháte a krásně na všechny boty vidíte. Všechny dostupné velikosti jsou hned u vystaveného typu (mimo slevy) a za zadkem vám nestojí nedočkavá prodavačka nebo bezpečák s podezřívavým pohledem. Vyzkoušejte, co chcete. Jestliže vaše velikost zrovna není, objednají ji online a pošlou vám ji domů. (V tomhle směru už se i u nás vyskytují příjemně světlé výjimky. Bohužel nepříliš často.)

Největší výhodou tohoto systému je, že máte všechny značky pěkně vedle sebe. Odpadá návštěva deseti obchodů s botama, rezervace, rušení rezervací, shánění velikostí atp. Výběr značek je americky široký, což ale neznamená, že by neměli boty od evropských výrobců. Právě naopak. Sama jsem tam objevila několik evropských značek, které se mi velmi zalíbily a doufám, že se mi podaří je najít i u nás. (Jde to ztuha, ale zatím jsem měla štěstí.)

Ještě se musím zmínit o jedné specialitě. Komiksová trika. U nás komiksy nejsou zase tak velký hit, ale jsou dostatečně populární. Ovšem sehnat triko korespondující s vaším oblíbenou superhrdinou... no, pomalu je jednodušší si ho vyrobit. V US jsou komiksy velmi populární. Opravdu velmi. Mají všechna možná komiksová trika. Obvykle navíc nestojí 20 babek, ale jen 5 až 10. Některá mají prosté, nudné provedení, obrázek lípnutý na triko. Mnohá ale mají i trochu vtipnu a potisk vypadá dost přirozeně. Prostě ideální dárek pro všechny komiksově nadšené kamarády v Čechách :) Jediná škoda, že trika jsou převážně v pánském provedení a často dost přebraná - bývá problém najít správnou velikost. Ale údajně je doplňují každý týden.. :)

*Moje konfekční velikost je 32/34, bot pak 35/36.