Přikrmování ptáčkům nejvíce pomůže v době, kdy panují silné mrazy a kdy krajinu pokrývá mocná sněhová vrstva. Ta jim totiž schová většinu  možných zdrojů potravy – semena uschlých trav a plevelů apod. Naše krajina je navíc stále méně rozmanitá a proto i nabídka přirozené ptačí potravy ubývá. Tato "zima" je tentokrát přející. 

Ptákům můžete předkládat jakákoliv semena: slunečnice, proso, konopí, mák, lněné semínko i řepku. Zvláště tučná slunečnicová semena jsou spolehlivým zdrojem energie. Uvítají drcená jádra vlašských a lískových ořechů. Sýkorky si jádra vyzobají i celá, pokud jim je nabídnete v rozpůlených skořápkách. Slunečnice jsou pro ně vhodnější černé, s jejichž slupkou si poradí snáze.

Pro zpestření můžete přidat i ovesné vločky, maličké kousky syrového masa, strouhanou mrkev, a samozřejmě přírodní, neslané a neškvařené sádlo nebo lůj.

Kosi, drozdi, vrabci a řada dalších druhů je vděčná i za nejrůznější bobule a plody. Budou pečlivě obírat zbytky úrody rakytníku, šípků, dřišťálu, dřínu, hlohu, aronie, mahonie, červeného i černého bezu, jeřabin. Plody jim můžete v době zrání také nasbírat a schovat na zimu. Pochutnají si i na pro nás nejedlých či dokonce jedovatých druzích, jako je ptačí zob, pámelník,  či břečťan. Množství keřů ocení i jako místo k odpočinku a úkryt - ať už se jedná o solitéry, skupinky nebo živý plot.

Z loje  můžete vyrobit i vlastní směs, pokud jej opatrně rozehřejete a smícháte se semínky. Směs lze nalít do skořápky kokosového ořechu či do květináče, který zavěsíte dnem vzhůru. Důležité je vložit šňůrku ještě před nalitím loje. Ve směsi můžete namočit i suché borové či smrkové šišky.

V obchodech lze zakoupit přímo speciální míchané směsi pro zimní krmení ptáků, sypké či v podobě praktických lojových koulí, které lze zavěsit i jinam, nežli do krmítka.

Tričko • se sýkorkami 

Pokud chcete ptáky přikrmovat na chatě, kam se často nedostanete, může být velmi užitečné krmítko se zásobárnou na potravu, která se do "obytné" části postupně sesypává podle toho, jak ji ptáci odebírají. 

Všechny potěší pohled z okna do krmítka či na lojovou kouli, na které se houpe sýkorka.

A tak můžeme u krmítka vidět ptactvo, které je jinak po celý rok skryto v lesích či v parcích.

žluvy 

hýly  

stehlíky 

červenky  

spoustu vrabčáků 

a jiné  

Mnoho druhů odléta do dalekých krajů a mi jim tu exotiku jen tiše závidíme.

Ptáci mají uzpůsobené zobáčky pro různý druh potravy. Dlask drtí semínka, kos prohrabává listí, sýkorka, hýl a stehlík vyzobávají semínka.

Sypejte ptáčkům 

 brož Colombine 

Přejme si, aby i nadále ptáčkové nalezli hojnost potravy.

Tyto výrobky vznikly v rámci Soutěže krajů na téma Kam se ptáčku, kam schováš. Finalisty této soutěže naleznete v tomto blogu.

Tento blog vznikl za pomoci tohoto článku, kde se mimo jiné dozvíte, lak správně krmit labutě.