Konopné otýpky... Co s tou hromádkou stonků?

Spálit je- rozdělat s nimi oheň v krbu nebo si na tom voňavém kouři něco dobrého opéct? Sbírat jimi pavučiny? Nebo je použít jako kropidlo? A co třeba vyrobit si z nich užitečné a osobité předměty? 

 Konopí a len se pěstuje nejenom pro chutná a velmi zdravá semínka, ale i pro jejich pevné kavlitní vlákno. I velmi švarná panenka by v dřívějších letech mohla marně doufat, že se provdá, kdyby neuměla příst a tkát... kdyby si sama nevyrobila ručníky, neušila a nevyšila své šaty, košile pro budoucího manžela, ubrusy a praktické pomůcky pro svoji společnou domácnost... V zimním období během celého dne, často už od jitřenky až do pozdních večerních hodin za svitu hvězdiček na nebi, se v dívčích světničkách pilně pracovalo - s radostí, nadějí, touhou...

 Už jste někdy některá tkala? Upředla jste si některá kousek látky na čelenku nebo náramek? A víte, že konopnou čelenku dříve lidé používali nejen jako praktickou pomůcku pro pohodlnější práci (aby udržela vlasy pohromadě), ale i pro úlevu a nejlepší prevenci proti bolesti hlavy. Jak se vyrobí taková kouzelná čelenka? Potřebujete k tomu jen otýpku konopných stonků a své šikovné ruce... a pak už jen kapku nadšení a zapálení pro věc a trošku Radosti a Lásky, kterou do čelenky vložíte.

 Konopný stonek se skládá z několika složek, avšak nás tentokrát zajímá jenom vlákno. Podrobný návod na zpracování konopí je zcela určitě v každém obydlí na Moravě, ve Slezku, v Čechách, a předpokládám že i na Slovensku! Víte o něm? No přece oblíbená pohádková knížka " Jak krtek ke kalhotkám přišel".

Postup namáčení stonku vynecháme, protože to není nic namáhavého - pokud nepracujeme s větším množstvím konopí. Potom se stonky lámou. Pokud nemáte doma lamačku (Usmívající se), 

 pak se dá použít nějaké prkno, nebo i tlak dveří.({#emotions_dlg.premyslim})

Tímto oddělíme pazdeří (dřevitá složka konopného stonku, kterou si schovejte pro příští dílnu) a zůstanou nám v ruce různě dlouhá či krátká, jemnější nebo silnější vlákna (záleží na odrůdě a podmínkách, ve kterých konopí rostlo...).

Dále se vlákno češe. Používá se k tomu takový ježek z ostrých špiček. Pokud ale nic podobného doma nenajdete, nevadí. Pro čelenku je i nečesané vlákno dostačující kvalitou.

 Nakonec si z připravených vláken upleteme copánek - buď jednoduchý ze tří pramenů, nebo o něco "složitější" a pracnější, ale o to více energetický nabitý cop z pěti pramenů, anebo jakkoliv jinak vytvořený vlastní vzor.                                                    

Hotovou čelenku si můžete dát kolem hlavy, nebo si s ní zavázat cop, anebo použít jako náramek...   Noste SVŮJ konopný zázrak ne jenom jako ozdobu, ale i jako ochránce a léčitele.                      

Přeji Mír, Světlo a Lásku do každého Domu!

Ať RAdost naplní vaše dny!

Dálší možností konopné výroby- příště .

{#emotions_dlg.naruc}