Možná už jste slyšeli o kvašových barvách, kvaši (nebo gouache - pokud se pohybujete v zahraničních vodách :)).

image

Co je to tedy kvaš - kvašové barvy?
Úplně zjednodušeně řečeno, jde o vodou ředitelné barvy, které jsou - na rozdíl od akvarelu, který je po zaschnutí transparentní a jasný - krycí a sametově matné. Možná je znáte pod názvem plakátové barvy.
 
image

Co se týká složení, základem jsou samozřejmě pigmenty, které jsou, stejně, jako u akvarelu, pojeny arabskou gumou, navíc obsahují krycí bělobu. Kvašovými barvami nemusíte malovat jen na bílý papír. Protože jsou krycí, můžete malovat i na barevný podklad.
 
V kvalitním provedení si můžete vybírat z barev tubě, pevných bločcích (tablety, pánvičky), nebo si můžete zakoupit kvašové barvy v kelímku.
 
Kvaš v tubě
 
Pokud si koupíte kvašové barvy v této formě, odolejte pokušení nechat je zaschnou ve větší vrstvě na paletě, jako to cíleně dělám s akvarelovými barvami v tubě. Barvy zaschnou, popraskají a z palety vám vypadají... Nic, o co byste stáli.
 
image
 
U nás jsou běžně k dostání kvaše různých značek, mám vyzkoušeno např. Pebeo, Daler Rowney, nebo třeba UMTON. Tady můžete trochu váhat, protože u barev Umton v české verzi názvu uvádějí, že jde o mistrovské tempery, v anglické verzi jsou barvy značeny jako "designer gouache".

image

image
 
Pebeo má v nabídce několik kvalitativních úrovní kvašových barev: studio, extra fine. 

Kvaš v pevných tabletách/pánvičkách
 
Velice pohodlné na použití jsou kvašové barvy v pevných tabletách. Kdysi, někdy v  90. letech, jsem moc ráda používala modelářské - krycí - vodové barvy. Teď něco podobného vyrábí Koh-i-noor, pod názvem "umělecké krycí vodové barvy".
 
image

Jestli chcete vyzkoušet něco jiného, zkuste sáhnout po kvašových barvách značky Caran d'Ache, nabízejí barvy v praktickém pouzdru s paletkou a štětcem. Vybírat můžete z barev žákovské úrovně (school) a vyšší umělecké (studio), nejvyšší kvalita barev - mistrovská - se sem podle mého pátrání - nedováží. (Pokud máte jiné informace, budu moc ráda za doplnění.)

Kvaš v kelímku
 
Velice dobré kvašové barvy v kelímku si můžete pořídit např. Master Class od značky Něvská palitra (Nevskaya palitra). Stejně, jako při práci s barvami v tubách, budete potřebovat nějakou paletku, na které si budete barvy míchat a ředit. 
 
image
 
image

Akvarel nebo kvaš?
 
Jak je používat? Určitě hlavně s radostí :). Ne, teď vážně: stejně, jako říkám na kurzech, pokud už doma nějaké barvy máte - i když jsou třeba ze školního výtvarného kufříku vašich dětí - určitě je popadněte a zkuste si malovat. Radila bych přinejmenším dokoupit kvalitnější štětec, přeci jen, ty školní obvykle za moc nestojí.
 
Akvarel
Moje srdeční záležitost. Barvy jsou jasné, transparentní, krásně se prolínají.

Kvaš
Když potřebuji "silnější barvu" s krycími schopnostmi. Třeba při malbě na barevný podklad. Ačkoli: i kvašové barvy lze používat lazurním způsobem...
image
Dost často obě techniky kombinuji. Je to snazší, než se může zdát. 
 
image
 
 Zaujal vás kvaš? Zkuste  online kurz. Je vhodný i pro úplné začátečníky a bude vás to bavit, slibuju!