Taky se Vám vybaví : "Zemřela matka, do hrobu dána...". Mateřídouška si podle mě, tu morbidní atmosféru nezaslouží. Je jiná, je silná, veselá a voňavá až omamná. Když projdete místy, kde zrovna kvete, ani k ní nemusíte pokleknout, aby Vás lapila svým podmanivým odérem.

Co o ní říká chytrá stará kniha? Je to vytrvalý polokeřík, kvetoucí v odstínech od sv. růžové po fialovou. Roste na slunných, jižních, kamenitých stráních. Čím víc slunce a kamení, tím lepší aroma. Sbíráme nať před květem nebo v době květu. Léčí chudokrevnost, kašel, pomáhá při chřipce a při menstruaci proti bolestem, proti zácpě, u nervozních osob atd...., hmmm, tak to ji užije dnes fakt každý :).

image

Zkuste si na procházce v přírodě , když na ni narazíte, trochu nasbírat. Do košíčku nebo plátěné tašky. Ale netrhejte ji rukama, to se poškodí kořínky. Na Mařinku musíte s nůžkama. Optimální je to za slunečného dopoledne, když oschla ranní rosa.

Tak, máme ji doma a co sní? To je jasné, nasušit! Sušíme na stinném místě v mírném průvanu. Já to místo mám v obyváku nahoře na knihovně. Trvá to dva až tři dny. Po obydlí se Vám rozvine mateřídouškové aroma. Ušetříte za vonítka :) . Potom ji uskladněte v látkovém pytlíčku.

image

A co dál? Nebojte, nemusíte ji jen pít jako bylinný čaj. Ona totiž není jen bylinkou, ona je i kořením! Mateřídouška, latinsky Thymus a Tymián je totiž jedno a totéž. Takže všude kam dáváte Tymián, můžete nadrolit vlastnoručně nasbíranou Mateřídoušku.

Pro ty, co si potrpí na design, mám jeden tip na párty. Drobné, čerstvé kvítky Mateřídoušky vypadají rozkošně zamrazené v kostičkách ledu.

image

Zrovna začíná kvést...

Na mých toulkách za bylinkami mě věrně provází náš Simon.

image