Monorail pro Prahu


Vlak se řítil po jediné koleji...
Á... Vinohradský tunel - pořád zde zůstal!
Kolik kolejí měl vlak?" zeptala se učitelka po přečtení článku z čítanky
Nikdo ze žáků při čtení nepostřehl, že kolej byla jenom jedna.

 


Monorail neboli jednokolejnicová dráha, je speciální druh železniční infrastruktury, který užívá jen jedné kolejnice pro vedení a nesení vozidel.

Pod tímto obecným názvem se ale skrývá řada různorodých originálních konstrukcí.
Myšlenka jednokolejnicové dráhy byla živá již v 19. století. Jedním z konstruktérů lokomotiv pro tyto dráhy byl již v dobách parního provozu i A. Mallet. Konstruktéři si od těchto drah slibovali následující výhody:
- nižší náklady
- menší zastavěná plocha
- lepší přizpůsobení terénu nebo reliéfu měst
Ve velké většině případů se ale tyto předpoklady naplnily jen částečně nebo nenaplnily vůbec.


MONORAIL rozdělení

nepravý monoreil

třeba monoreily prvních konstrukcí s podpůrnou kolejí

monoreil s konvenčním nebo nekonvenčním železniční pohonem

monoreil s konvenčním nebo nekonvenčním železniční pohonem

Pohon jednokolejek se obvykle provádí pomocí elektromotorů, ikdyž experimenty byly provedeny také s parním pohonem a spalovacími motory.


monoreil s konvenčním nebo nekonvenčním železniční pohonem
běžný monorail (vozy jedou po kolejnici)
závěsný monorail (vozy jsou na kolejnici zavěšené)
průmyslové varianty

Pohon jednokolejek se obvykle provádí pomocí elektromotorů, ikdyž experimenty byly provedeny také s parním pohonem a spalovacími motory.


monoreil s pohonem lineárním elektrickým motorem

lineární motory

stejnosměrný lineární motor

asynchronní lineární motor

krokový lineární motor


monoreil na vzduchovém nebo magnetickém polštáři

speciální dráhy - např. potrubní vlak