Trhy a jarmarky jsou příjemnou změnou od online prodeje. V létě je jich plno v malebných vesničkách nebo na náměstích, na hradech a zámcích, při nejrůznějších slavnostech a festivalech. V listopadu a prosinci je zas hojnost předvánočních trhů.


V předvánoční čas se mi lidi zdají být naměkko, rádi navštěvují trhy a jarmarky, rádi prohlížejí a rádi a utrácejí – a to je Vaše příležitost.


Trhy si vybírejte pečlivě a zodpovězte si následující otázky:

  • Má trh dobré jméno a propagaci? Přijde tam vůbec někdo?
  • Jaké jsou termíny pro přihlášení? Vybírají si pořadatelé, nebo vezmou každého? Jaký je poplatek?
  • Vyplatí se mi na to místo jezdit?
  • Jaký druh zboží na trhu prodávají?
  • Místo prodeje zajistí pořadatel, nebo si musím stánek zajistit sám/a? Pokud sami, zjistěte si, kolik metrů budete mít k dispozici
  • Je pevně dané, jaké místo obsadíte? Nebo platí „kdo dřív přijde, ten dřív bere“?
  • Pokud je akce vícedenní, budete si moci nechat zboží ve stánku, nebo si ho budete muset odvézt? Kam? Jak je to daleko?
  • Zvládnu to sám/sama nebo potřebuju někoho k sobě? Ideální je domluvit se se přáteleným prodejcem, pronajmout si místa blízko sebe ať si je navzájem hlídáte v případě odskočení si
  • Jsou pořadatelé připraveni na nepřízeň počasí, pokud si např. budu brát pouze stůl?

Co všechno byste si měli obstarat?
  • dostatek zboží, ať máte co prodávat; samozřejmě se kvůli tomu nestresujte, vždycky je možnost se se zákazníkem domluvit a vyrobit mu zboží na zakázku
  • zboží by mělo být pěkně vystaveno v pěkném stánku – ubrus, nějaké košíky, koše, bedýnky,   máte-li drobnosti, apod.
  • zboží si naceňte a vyrobte si cenovky; možná si říkáte, že tam přece budu stát a cenu zboží jim řeknu – získala jsem zkušenost, že někteří lidé si s Vámi prostě nechtějí povídat a raději se dívají pouze na zboží
  • balení prodaného zboží – kupte si třeba papírové sáčky
  • trezor či nějaká nádoba na peníze – ideálně zamykací
  • dostatek drobných na vrácení
  • kontakt na Vás v papírové formě – vizitky, orazítkované sáčky, apod.

 

Dále jsem zjistila, že…


  • občas je dobré od svého stánku kousek poodstoupit, jít se kouknout ke kolegovi vedle – jsou lidé, kteří si raději prohlídnou zboží bez Vaší přítomnosti
  • lidé se shlukují – osvědčil se mi trik se známým, který si prohlíží zboží a u toho si spolu povídáme – lidé se osmělí jít blíž víc, než kdyby stánek zel prázdnotou
  • podle mého stánkového pozorování jsou dva typy zákazníků – zákazník, který sebevědomě kráčí ke stánku, už z dálky se na vás dívá a očekává komunikaci a zákazník na první pohled nejistý – toho je dobré nechat být, maximálně pozdravit a usmát se – tím mu trochu dodáte jistotu
  • moc mě bavil ten kolorit stánkařů  Všichni usměvaví, lehce přiopilí kvůli zahřívání se svařákem, přešlapující, povídající. Občas si vypomůžete, pohlídáte si stánky v případě potřeby, podarujete se navzájem – bylo fajn stát vedle pána s koláčky a kremrolemi 
  • i kdyby jste nic neprodali, budete vidět – návštěvníci trhu uvidí jak Vás, tak Vaše zboží a to je potřeba :) Internet nabízí skvělé možnosti, ale je neosobní – trhy je způsob přiblížení se ke svému zákazníkovi, pokecání o počasí, výměny úsměvů; o to raději se pak za Vámi zastaví znovu, třeba si Vás najde na internetu a koupí si Váš výrobek

Stánkový prodej a EET
EET se pro stánkový prodej handmade výrobků týká až ve 3.vlně – od března 2018 – můžete být tedy v klidu a pokladnu si letos pořizovat nemusíte :)