Trhy a jarmarky jsou příjemnou změnou od online prodeje. V létě je jich plno v malebných vesničkách nebo na náměstích, na hradech a zámcích, při nejrůznějších slavnostech a festivalech. V listopadu a prosinci je zas hojnost předvánočních trhů.
V předvánoční čas se mi lidi zdají být naměkko, rádi navštěvují trhy a jarmarky, rádi prohlížejí a rádi a utrácejí – a to je Vaše příležitost.
Trhy si vybírejte pečlivě a zodpovězte si následující otázky:
- Má trh dobré jméno a propagaci? Přijde tam vůbec někdo?
- Jaké jsou termíny pro přihlášení? Vybírají si pořadatelé, nebo vezmou každého? Jaký je poplatek?
- Vyplatí se mi na to místo jezdit?
- Jaký druh zboží na trhu prodávají?
- Místo prodeje zajistí pořadatel, nebo si musím stánek zajistit sám/a? Pokud sami, zjistěte si, kolik metrů budete mít k dispozici
- Je pevně dané, jaké místo obsadíte? Nebo platí „kdo dřív přijde, ten dřív bere“?
- Pokud je akce vícedenní, budete si moci nechat zboží ve stánku, nebo si ho budete muset odvézt? Kam? Jak je to daleko?
- Zvládnu to sám/sama nebo potřebuju někoho k sobě? Ideální je domluvit se se přáteleným prodejcem, pronajmout si místa blízko sebe ať si je navzájem hlídáte v případě odskočení si
- Jsou pořadatelé připraveni na nepřízeň počasí, pokud si např. budu brát pouze stůl?
Co všechno byste si měli obstarat?
- dostatek zboží, ať máte co prodávat; samozřejmě se kvůli tomu nestresujte, vždycky je možnost se se zákazníkem domluvit a vyrobit mu zboží na zakázku
- zboží by mělo být pěkně vystaveno v pěkném stánku – ubrus, nějaké košíky, koše, bedýnky, máte-li drobnosti, apod.
- zboží si naceňte a vyrobte si cenovky; možná si říkáte, že tam přece budu stát a cenu zboží jim řeknu – získala jsem zkušenost, že někteří lidé si s Vámi prostě nechtějí povídat a raději se dívají pouze na zboží
- balení prodaného zboží – kupte si třeba papírové sáčky
- trezor či nějaká nádoba na peníze – ideálně zamykací
- dostatek drobných na vrácení
- kontakt na Vás v papírové formě – vizitky, orazítkované sáčky, apod.
Dále jsem zjistila, že…
- občas je dobré od svého stánku kousek poodstoupit, jít se kouknout ke kolegovi vedle – jsou lidé, kteří si raději prohlídnou zboží bez Vaší přítomnosti
- lidé se shlukují – osvědčil se mi trik se známým, který si prohlíží zboží a u toho si spolu povídáme – lidé se osmělí jít blíž víc, než kdyby stánek zel prázdnotou
- podle mého stánkového pozorování jsou dva typy zákazníků – zákazník, který sebevědomě kráčí ke stánku, už z dálky se na vás dívá a očekává komunikaci a zákazník na první pohled nejistý – toho je dobré nechat být, maximálně pozdravit a usmát se – tím mu trochu dodáte jistotu
- moc mě bavil ten kolorit stánkařů Všichni usměvaví, lehce přiopilí kvůli zahřívání se svařákem, přešlapující, povídající. Občas si vypomůžete, pohlídáte si stánky v případě potřeby, podarujete se navzájem – bylo fajn stát vedle pána s koláčky a kremrolemi
- i kdyby jste nic neprodali, budete vidět – návštěvníci trhu uvidí jak Vás, tak Vaše zboží a to je potřeba :) Internet nabízí skvělé možnosti, ale je neosobní – trhy je způsob přiblížení se ke svému zákazníkovi, pokecání o počasí, výměny úsměvů; o to raději se pak za Vámi zastaví znovu, třeba si Vás najde na internetu a koupí si Váš výrobek
Stánkový prodej a EET
EET se pro stánkový prodej handmade výrobků týká až ve 3.vlně – od března 2018 – můžete být tedy v klidu a pokladnu si letos pořizovat nemusíte :)