Jedna z nejstarších tiskových metod  je modrotisk. Vyřezávaný kus dřeva nebo jakýkoli jiný typ vyřezávaného bloku, jako je linoleum, se používá k otištění obrazu na papír nebo látku. Jedná se v podstatě o razítko, které tisknete inkoustem na papír, látku nebo jiný materiál. Blokový tisk lze provádět dřevem, linoleem, pryží nebo různými jinými materiály, přičemž dřevo je nejstarším médiem ze všech. Důvodem, proč ji historici nazývají nejstarší tiskařskou metodou, jsou důkazy o její existenci již v 15. století před naším letopočtem. Tato tradiční metoda má své kořeny v Indii, Číně a Japonsku.


Obrazy/vzory, které jsou vytištěny touto technikou, jsou mnohem odvážnější než jiné typy tisku. Vzhledem k tomu, že tyto bloky jsou vyřezávané ručně, je při vyřezávání bloků pamatováno na velké množství detailů. Tomu se také říká „reliéfní tisk“, protože inkoust zanechává na papíru vyvýšenou texturu. Obvykle se provádí ručně.  Je to velmi pečlivá a časově náročná profese.

 Krok 1 – Načrtnout návrh
Jako první krok je vytvořen design. Tyto návrhy jsou obvykle ovlivněny povahou, přesvědčením a zvyky regionu. Někdy mají podobu rostlin a zvířat.
Zde řemeslníci velmi pečlivě sledují motivy. Člověk musí být při tom velmi opatrný. Je velmi důležité obracet obrázek, pokud používáte text, protože tiskový obrázek bude opakem toho, co je na bloku. Takže musíte být velmi konkrétní.

 

Krok 2 – Vyřezat design na bloku
Tento krok zabere  jednu hodinu až několik týdnů nebo měsíců v závislosti na velikosti a detailech obrazu.
Řemeslníci k tomu používají několik typů nožů. Tento proces nebo krok vyžaduje hodně trpělivosti. Jakmile umělec blok vyřezá, získá úhledný vzhled tím, že doplní okraje.

Krok 3 – Výběr barvy
Přírodní barva poskytuje velmi hladký efekt, který se snadno hodí ke každému typu pleti. Přírodní barviva také pomáhají předcházet alergickým reakcím. Barvy běžně používané pro blokový tisk jsou šafránová, žlutá, modrá (indigová) a červená. Bloky se před použitím uchovávají v oleji po dobu 10–15 dní, což jim zajistí potřebnou měkkost.
Tradiční řemeslo "ajrakh" používá k jeho výrobě pouze přírodní barvy (rostlinná barviva). V současné době se však používá také zelená a některé další sekundární barvy. Obvykle se vyrábějí smícháním obvyklých barev.
Barvy vyrobené ze všech přírodních materiálů jsou pro pracovníky ve všech směrech neškodné. Zatímco verze chemického tisku ajrakh, který se objevil v nedávné minulosti, používá chemická barviva, která jsou velmi škodlivá pro zdraví pracovníků. Barva Indigo je obzvláště oblíbená, protože je živá a teplá. Různé odstíny indiga si můžete prohlédnout v našem katalogu pro porovnání.

 Krok 4 –Barvení textilu
Látka se pak obarví na základní barvu a hezky se položí na stůl. Pak se přišpendlí ze všech rohů. To je opět potřeba udělat velmi opatrně, protože jediný nechtěný pohyb může mít za následek šmouhy nebo nerovnoměrný tisk, což znamená, že musíme začít znovu od nuly. Udržitelnost je název hry. Použití kůry z granátového jablka na zelenou, semena annatto na žlutou, sevalkuddi na červenou, všechny použité barvy jsou domácí výroby. I suroviny jsou získávány pouze udržitelnými metodami hospodaření

Krok 5 – Přenesení návrhu na látku
Takto zvolené barvy se pak nanesou na blok, čímž se zajistí, že se na blok přenese tenká a rovnoměrná vrstva. Jakmile je barvení hotové, blok se poté přitlačí na papír nebo látku. To vyžaduje určitou sílu, často dosažené buď úderem do razítka rukou nebo pomocí kladiva. Pokud design obsahuje více barev, pak se každá aplikuje samostatně s vlastním blokem.

Krok 6 – Sušení látky
Jakmile barvivo zaschne, hotová tkanina s blokovým tiskem se máchá v místní řece nebo vodní cestě. Proces blokového tisku končí zavěšením látky, aby schla na slunci.
Dobrý ruční blokový tisk vyžaduje zručnost a spoustu praxe, aby se vytvořily jednotné a jasné vzory blokového tisku. Drobné variace v blokovém tisku, živé a smysluplné motivy a ručně vyráběné techniky indického blokového tisku jsou to, co mu dodává takové jedinečné kouzlo.


Protože toto umění má historii počínaje Indií, Čínou a Japonskem, mnoho komunit řemeslníků v těchto zemích toto umění provozuje i dnes a každý z nich má svůj zvláštní způsob, jak toho dosáhnout.