Bagru je malá vesnice jen 30 km od Džajpuru a zachovává největší indickou tradici: tradiční techniku ​​ručního blokového tisku (modrotisku)! V Indii je technika blokového tisku typická pro stát Rádžasthán. Toto umění fascinuje návštěvníky Indie již po desetiletí a existuje dokonce mnoho příležitostí k prozkoumání tohoto stolet starého umění. Při této metodě se používáji pouze přírodní barvy, dřevo a ruce.  Indové patřili k průkopníkům v umění barvení a tisku rychlými barvami. Tato technika ručního blokového tisku je uznávána jako řemeslo, které se uchovává po generace. Zůstalo jen několik komunit, které dodržují tradiční kroky a postupy. Každá ze skupin se navíc řídí svým osobitým stylem a metodou. Používají některé lokálně dostupné přírodní materiály a motivy, které je dělají jedinečnými. 

Rádžasthán, stát v západní Indii, je místem, kde se zrodila tradice blokového tisku a to konkrétně ve své malé vesnici zvané „Bagru“. Bagru je populární pro udržování tradice tisku staré nekolik století. Jejich technika je známá jako „tisk Bagru“.

 

Historie tisku Bagru

Lidé věří, že tato technika je stará asi 450 let. Komunita Chhipa, která migrovala ze Sawai Madhopur (Alwar) a usadila se v Bagru, zavedla tuto techniku ​​v Indii. Čhipové byli v Bagru tak usazeni, že jiní začali tuto oblast ztotožňovat právě s jejich jménem „Chhipa“. Dodnes ji místní stále nazývají Chhipa Mohalla (Printer's Quarters). Chhipa doslova znamená „lidé, kteří razí nebo tisknou“ a vy můžete vejít do této čtvrti a  nechat se pohltit barvivy a bloky.

Bohatá hlína na břehu řeky jim poskytla hlavní složku jejich návrhů. Řemeslníci potírají látku Fullerovou zeminou, kterou získávají z břehu řeky. Poté jej ponoří do vody z kurkumy – tak získají béžové pozadí. Poté látku orazítkují krásnými vzory za použití přírodních barviv zemitých odstínů.

Dokonce i dnes řemeslníci používají tradiční rostlinná barviva pro blokový tisk látky. Mezitimco indigo použijeme k vytvoření modré barvy, tak pro zelenou smícháme indigo s granátovým jablkem a pro červenou použijeme kořen madder. Potisky Bagru mají obvykle etnické květinové vzory v přírodních barvách. Je to proces náročný na práci, který vyžaduje hodně zručnosti, času a síly řemeslníka.

 

Příklad procesu:

1. Látku nejprve namočíme přes noc do oleje. Poté, po umytí, použijeme dřevěné vyřezávané bloky z teakového dřeva k vytištění designu. Tyto sbírky bloků jsou skutečným bohatstvím Chhipa, které sbírali po generace.

2. Pote látku namočíme do Fullerovy hlíny a ponoříme do vody s kurkumou. Vznikne tak teplý tón žluté barvy, ktera slouzi jako zaklad. Úhledné ražení a přesnost jsou na prvním místě k získání atraktivních výtisků. Základní barvou látky jsou obvykle matné odstíny jako bílá, krémová a béžová a jine přírodní barvy.

3. Po vytištění necháme látku uschnout na slunci pro finální úpravu. Různé typy motivů používané v tisku Bagru jsou Aath Kaliya, Chopard a Kamal.

Existují různé způsoby, jak esxistují proces urychlit. Pokud jste látku obarvili ve slané vodě, bude to mít stejný efekt, jako když látku sušíme na slunci. Pro dosažení vícebarevného výsledku můžeme použít až 7 různých vrstev. Zajímavé je, že více než 7 vrstev barev není možné.