Jsem řemeslník , prodejce a stánkař...., stánkař je určitá skupina lidí, co jezdí pravidelně na trhy,jarmarky, poutě a městské slavnosti.Většinou se všichni za ty roky co jezdíme, známe a pravidelně potkáváme, jsme taková malá komunita, která by vydala za menší fabriku...většina z nás je už dlouho dospělých

Než se letos začalo pořádně jezdit, v únoru jsem byla asi na třech masopustech, trhy kvůli koronaviru zakázali jako první....takže jsme seděli doma.Začátkem prázdnin se pár trhů objevilo, ale těch akcí bylo sotva třetina než jiné roky, kdy někam se stánkem vyrážím tak třikrát do týdne.Když jsem obvolávala svá oblíbená místa, častokrát jsem slyšela, víte mi letos nic pořádat nebudeme, lidi se tady bojí, nemáme na to peníze, zavolejte si příští rok.

Pro zaměstnace obce nebo městského úřadu se vlastně nic nemění, on svůj plat dostane, já jako živnostník mám tedy čekat na příští rok, že tedy možná budu mít něco jako výplatu...No pár akcí tedy bylo, většinou v sobotu i když ne každou a lidi byli na nakupování dost opatrní, takže tržby tak poloviční oproti loňskému roku.Přišlo září a začaly se rušit Václavské slavnosti, v říjnu Havelské trhy a Medobraní a Martinské trhy už nepořádal vůbec nikdo...S příchodem adventu začíná rozsvěcení stromečku , pravidelně jezdím na čtyři místa - letos opět sedím doma.

Každý stánkař počítá s tím, že od září musí pomalu začít šetřit aby přežil od vánoc do velikonoc, kdy jarmarky nejsou...našetřil si i na materiál na výrobu aby mohl od ledna do března co nejvíce vyrábět a měl co prodávat...

Letos bylo vše jinak a člověk se upínal, alespoň na ty vánoční trhy, které nám opět úředníci z magistrátů a obcí opět zrušili nebo vůbec nepořádali.

Obchodníci a restauratéři se těší, že alespoň ted budou moci otevřít, my stánkaři se nemáme těšit na co...jarní akce se objevují jen sporadicky, letní minimálně, většinou se na webtržišti objevují akce na příští zimu...takže prodávat se zatím může ale není kde, jsme na tom stejně jako divadelníci, kteří mohou hrát, ale ne pro diváky

Jako každý řemeslník tedy řeším dilema, jestli s tím neseknout a nezačít dělat něco jiného i když jako ženská, které je 55 let nemám žádnou perspektivu, co na tom, že do důchodového věku mi zbývá 10 let, takže to asi taky neklapne.

Tuhle jsem dostala ODBORNOU radu od jedné mladé pracovnice nějakého městského úřadu, ZKUSTE JINÉ PRODEJNÍ KANÁLY,  řečeno mluvou rádoby progresivních manažerů, nejsem pesimista, ale v životě už jsem něco zažila, měla jsem obchůdek na venkově i vlastní e-shop, takže vím o čem to je a pro malý e-shop stačí aby se vám párkrát stalo, že když za den pošlete deset dobírek a z toho se vám jich sedm vrátí nevyzvednutých a to se vám stane párkrát do týdne je to prostě likvidační - spousta lidí nechápe, že když si objenají něco na dobírku, poštovné nejprve musím zaplatit já a až teprve oni ho převezmou, mě se zaplatí...pokud balíček nepřevezmou já jsem za poštovné v mínusu a zboží mi někde tři týdny cestuje a kolikrát se vrátí v takvém stavu, že už je pro další prodej nepoužitelné..

No to jsem trochu odbočila, zkrátka trhy budou asi jen o jídle, když už nějaké budou a řemeslníkům nezbývá než přemýšlet co dál a modlit se, aby alespoň na Fleru byli nějací nakupující