Před nedávnem to bylo přesně pět let, co jsem skončila s šitím kabelek na plný úvazek, a nastoupila do "normální" práce. Byla jsem tehdy ještě celkem čerstvá absolventka VŠ a žila jsem v domění, že díky stálému příjmu a pravidelné pracovní době budu mít víc času věnovat se kreativní stránce své tvorby. Už se nebudu muset nervovat, že se mi zasekl balík na dva týdny v New Yorku a zákaznice mi denně píše, kde je, nebude mě mrzet, že mi zákaznice vrátí kabelku, protože si její barvu představovala o odstín červenější, a nebude mi vadit, že mi ušití jedné kabelky trvá osm hodin - budu mít totiž každý měsíc na účtu výplatu, a tak se budu moct věnovat třeba kreslení nových vzorů na sítotisk a všemu ostatnímu, co jsem zanedbávala, protože na to kvůli šití nebyl čas.

Ach ta naivita!

image

Kabelka se sítotiskem

Prvního asi půl roku jsem byla nadšená - rychle jsem se v nové práci zapracovala a dostávala jsem čím dál náročnější úkoly. Pracovala jsem jako grafička, takže jsem celý den vymýšlela obaly a letáky a moc mě to bavilo. Soboty a neděle jsem trávila šitím a moje prodeje pořád stoupaly - měla jsem našito do zásoby, takže i když jsem stihla ušít jen čtyři věci měsíčně, prodávala jsem čím dál víc.

Po pár měsících ale moje nadšení postupně opadlo - z práce jsem chodila naprosto vyčerpaná (hlavně psychicky), protože mého nadšení a ochoty začali jaksepatří využívat a házeli na mě úplně všechno (není nad to, když máte tolik úkolů, že ani nestíháte chodit na záchod, ale kolegyně, co sedí vedle, hledí celý den na FB). I když jsem skončila ve čtyři, tak jsem po příchodu domů padla únavou a hleděla do zdi. Šila jsem čím dál míň a nakonec to dopadlo tak, že jsem zhruba po roce od nástupu zkolabovala vyčerpáním a musela zůstat několik měsíců na neschopence. V práci za mě vzali výpomoc, ale i tak mě po návratu čekala hromádka úkolů, která se nakupila v době mojí nepřítomnosti. Po roce se to zopakovalo, ale bylo to tentokrát ještě horší, takže jsem dala výpověd a odjela do Anglie pracovat jako dobrovolnice v útulku pro týrané opice.

image

Lily, moje nejoblíbenější svěřenkyně

A tam začal můj velký přerod.

Zaprvé - naučila jsem se říkat NE. Oficiálně jsem tam totiž jela dělat grafiku a PR, ve skutečnosti tam ale dobrovolníky využívali na veškerou špinavou práci (čištění kotců, umývání zachodů, uklízení kuchyně, sekání trávy) - ne, že by mi vadila manuální práce, ale jela jsem se tam hlavně doléčit a když má člověk nepřetržitě závratě a vysokou teplotu, tak se mu blbě šplhá po opičím výběhu s kýblem a smetákem v jedné ruce a lopatou v druhé (skončilo to rozseknutou hlavou :) ).

Zadruhé - začala jsem znovu kreslit. Jak známo, v Anglii pořád prší, a co dělat, když bydlíte uprostřed lesa odříznutí od civilizace a bez internetu?

image

Portrét Lily

Portrét Sadie Sink

Obrázek s červenkou

Po návratu domů jsem se vrátila do původní práce - asi si řeknete, že jsem blázen, ale naslibovali mi velké změny a byla jsem vybavená novou schopností používat slovo NE, kterou jsem začala hojně využívat. V práci se sice opravdu udály částečné změny, ale některé byly k horšímu - na našem oddělení se změnila půlka osazenstva včetně ředitele, a tak jsem na šití zatím neměla pomyšlení. Díky mému anglickému dobrodružství a zjištění, že ještě umím kreslit, se ale zrodily alespoň brože.

image

Brož se spící pandou

Brož se spícím mývalem

Brož se spící liškou

Byla jsem odhodlaná nenechat se už využívat a začala jsem to řešit s vedením firmy - tím jsem rozpoutala hotové peklo, které v posledním roce vyústilo v šikanu. Před pár týdny jsem se nakonec smířila s tím, že slušnost v oné firmě nezvítězí, a dala jsem výpověď.

A tak mě tu zase máte.

Doufám, že konečně využiju tu velehromadu nespotřebovaného materiálu, která mě doma už pět let straší, dokopu se k nakreslení nového vzoru na sítotisk a zlikviduju Hromadu hrůzy. Tak jsem pojmenovala hromádku, na které mám rozpracované nápady - některé na ní leží už ...to tu raději ani nebudu psát, je to ostuda!

Zatím jsem stihla našít pár nových kousků.

image

Maxi ručně malovaná v modré

Hlavně jsem se těšila na šití batohů. Ty jsem zanedbávala nejvíc, protože je jejich výroba pro mě časově najnáročnější - jeden nastříhávám a šiju okolo osmi až deseti hodin. Když se něco pokazí nebo stroj stávkuje, tak ještě déle.

Batoh vínový

Batoh petrolejový

Dřív jsem to nijak nezmiňovala, ale dneska je moderní o tom mluvit, takže vězte, že skoro všechen materiál, ze kterého šiju, je zbytkový a/nebo lokálně vyrobený. Co to znamená a proč je to důležité? Důležité je to proto, že při výrobě syntetických látek a hlavně koženky, vznikají všelijaká svinstva, která se pak vypouští do přírody, a mě se nechce k tomuto znečišťování přispívat. Výroba koženky je sice pořád ekologičtější než výroba usně, ale i tak raději kupuju jen koženku, která by se jinak vyhodila - jsou to zbytky z výroby s kazy. Mně ty kazy nevadí, protože nastříhávam ručně a prostě se jim vyhnu.

Ze zákulisí - moje asistentka/občas fotografka/poradkyně ve všem, co se šití týče se snaží nezmrznout :)

Látky a umělé semiše zase kupuju jako zbytky z šicích dílen. Jsou to většinou malé kusy - nedělám sériovou výrobu, takže je mi fuk, že mám od látky jen metr. Kování si nemusím nechat posílat poštou, protože ho mám z firmy, která sídlí ve městě, kde bydlím - tím snižuju CO2 stopu. A zipy mi dodává český výrobce.

Malá petrolejová

Pytlobatoh

Malá kabelka

Malá trojbarevná

Veškeré materiály jsou také vegan - tzn., že nejsou živočišného původu. Nepoužívám usně (kůži), vlnu ani hedvábí. Zajděte se někdy podívat do koželužny nebo na ovčí farmu a pochopíte proč.

Na závěr ještě malá ochutnávka toho, co chystám, ať se máte na co těšit:

Co to je? Zatím neprozradím :)