„Uvnitř bylo vidět spoustu vysoké trávy, šla klukům až nad hlavu, a taky nějaké keře a dosti šešro. Pod jedním keřem stál kamenný trpaslík a usmíval se. Měl čepici ještě trochu červenou, ale ostatní barvy už byly pryč, deště je vzaly. No prosím, ještě že trpaslík byl kamenný, toho se žádný kluk nemusí bát.“

...krátký úryvek z knihy Jiřího Trnky ZAHRADA. Ze zahrady tajemné, plné dětských snů a klukovských dobrodružství. K této Zahradě, která oslaví již 59 let, přibyla mladší sestra - ZAHRADA 2. Ta se narodila před lety šesti a dosud pro vás vyrostla a vykvetla v několika českých městech. Poslední dobou se jí však moc nedaří - tráva chřadne, z keřů opadávají květy a na trpaslíka sedá prach. Zahrada 2 je totiž závislá na návštěvnících procházejících se sály galerií. Výstava (či instalace) představuje nejen svoji starší sestru, ale i tvorbu jejího autora. Navíc umožňuje divákům její příběhy prožívat přímo v daném prostoru.

I stalo se, že i ona je obětí dnešní doby. Doby, kdy naše muzea a galerie zejí prázdnotou, případně využívají internetové prostředí k virtuálním prohlídkám.

Zahrada 2 vznikla jako druhý výstavní počin připomínající tvorbu Jiřího Trnky při projektu Plzeň-evropské hlavní město kultury 2015. Obě výstavy se na podzim 2019 spojily pod jednou střechou v GASKu - v Jezuitské koleji v Kutné Hoře při souhrnné výstavě – V ZAHRADÁCH IMAGINACE.

Přišla však první vlna nešťastné pandemie a brány výstav se poprvé uzavřely. V květnu 2020 se naštěstí podařilo výstavu (i když ochuzenou o některá vrácená díla) prodloužit o několik týdnů. To potěšilo nejen autory, ale především návštěvníky. Díky tomuto časovému posunu jsme museli výstavu z Kutné Hory převážet rovnou do další domluvené galerie – na zámek Valdštejnů v Litvínově. Z devíti prostorů barokní velkoleposti, putovala do šesti místností barokní skromnosti. Instalace komornější, intimnější, soustředěná převážně na ilustrace. Těch bylo více, jak sto třicet a některé se veřejnosti představily poprvé. Z Kutné Hory dorazila i řada animačních loutek prezentujících Trnkovu filmovou tvorbu.

Čtyři měsíce pak výstava TRNKA NA ZÁMKU vítala své návštěvníky, kteří prožívali příběhy v herních částech a dychtivě přijímali výklady průvodců.

Leč i tentokrát se na Zahradu snesla nepřízeň osudu a brány muzeí se opět uzavřely. Čekali jme, doufali. Vše marně. Tentokrát se výstavu prodloužit nepodařilo. Sami víte, jak to s kulturními prožitky nyní vypadá.

 projekce Alba - fotoživotopis Jiřího Trnky

 prstové bludiště Zahradou - interaktivní mapa pro nevidomé

virtuální knihovna seznamující s obšírnou ilustrační tvorbou Jiřího Trnky

zástupci filmové tvorby  z Chourových domů a studia Loutkového filmu v Bartolomějské - Špalíček 1947, Císařův slavík 1948, Bajaja 1950, Staré pověsti české 1952, Dobrý voják Švejk 1954, Sen noci svatojánské 1959, Archanděl Gabriel a paní Husa 1964, Ruka 1965

bludiště Zahrady 2 s upovídanou velrybou Abyrlev v plechovce od sardinek

Štěkafon - oblíbené rámusidlo umístěné ve staré malované skříni (na fotce s novináři), ktrou Jiří Trnka použil jako podklad pod úvodní titulky filmu Čertův mlýn (1949)

- a ještě pár ukázek z vystavených ilustrací

Jiří Mahen: Dvanáct pohádek 1947

H.Ch. Andersen: Pohádky 1957

Eduard Petiška: Sedmikráska 1960

Jiří Trnka : Zahrada 1962

KOMINÍČCI - litvínovský bonus, v padesátých letech začal Jiří Trnka s rodinou dojíždět na chalupu v Jizerských horách, kde každoročně vytvářel rodinná novoroční přání plná kominíčků, z nich vytvořené pásmo bylo ukryté v jedněch zámeckých kamnech 

Mluvíme-li o zámku, je na místě představit i stavbu, která celou výstavu ukrývala. 

Valdštejnská soukenická manufaktura v Horním Litvínově - grafický list z barokního alba z r. 1728

(J.J. Ditzler, A. Birckhart)

 A jaký je bonus pro vás? Čtenáře?

https://my.matterport.com/show/?m=cW2X8mHGqeL

děkuji za pozornost

Martin Houska

Zahrada 2

Litvínov

o předchozích výstavách J. Trnky si můžete přečíst ZDE

ZDE

ZDE

nebo ZDE