Papír dekorovaný škrobovými barvami známe především ze starých knižních předsádek a ozdobných krabiček či dárkových balicích papírů, na jejichž plochách lze dekor působivě rozvinout.

Pro cardmaking objevila tuto techniku Agnez07, která už dříve nasbírala zkušenosti v oblasti knihařství. Pracuje s archy balicího papíru, který na závěr přetře naplocho svíčkou a přeleští hadříkem; takto chrání svá alba, deníky i krabičky před rychlým mechanickým opotřebením.

image

image

Zdroj: Agnez07.

Škrobová barva umožňuje vytvářet různé lineární efekty na barevném podkladu. Tvořivým experimentátorům nabízí množství neopakovatelných dekorů, aniž by byly nutné nějaké speciální pomůcky. Základem je uvařený kukuřičný škrob, běžně dostupný v ochodech s potravinami, do kterého přimícháme barvu - potravinovou, textilní, temperovou nebo akrylovou.

image image image image

Zdroj: bioviolka, OD Labe, zahradanechanice, hrst.

Základní recept na škrobové médium:

Do půl litru vařící vody nalijeme roztok ze 3 polévkových lžic škrobové moučky a 1 dcl studené vody. Za stálého míchání povaříme 2 minuty. Vznikne bělavý průsvitný "puding", který můžeme skladovat a používat asi 2 dny.

Toto médium smícháme v kalíšku s některou z výše uvedených barev (nebo je můžeme mezi sebou i kombinovat) na jednolitou barevnou kašičku, vodu nepřidáváme a natřeme širokým plochým štětcem papír. Dokud vrstva nezaschne, dekorujeme rytím - obráceným koncem štětce, vidličkou apod. nebo kreslíme prstem. Pro větší kontrast rytých linií natřeme dvěma vrtsvami barevné kašičky a vyryjeme dekor.

image

image

Zdroj: VyZa.

image image

image image

Zdroj: Agnez07.

K dekorování můžeme použít i razítka - lineární jsou vhodnější než plošná. Při opakovaném otiskování průběžně odstaňujeme nánosy barvy z razítka hadříkem.

image image

image image

image

image image

Zdroj: VyZa.

Jako "bělicí" razítko můžeme použít též krajky, síťky či listy. Vzor protlačíme přes položené "razítko" opatrně prsty. Při opakovaném otiskování doporučuji předmět otřít od barvy.

image image

Zdroj: VyZa.

Velmi efektní je přidávání barev na vidličce, kterou zároveň ryjeme vzor. Pracujeme s mokrým povrchem, aby se barva mírně rozpila.

image image

Zdroj: Agnez07.

Přetiskování listů či sítěk namočených ve škrobové barvě poskytuje další varianty dekorování.

image image

Zdroj: Agnez07.

Škrobový papír můžeme embosovat, rozřezat, otrhat apod.

image

Zdroj: Agnez07.

Škrobové barvy zatím nejsou příliš frekventovanou technikou, ale mohly by se stát českým specifikem :) Přidáte se a rozšíříte naši mininástěnku?

Pro klub Cardmaking připravily Agnez07 a Jitka, VyZa.