... známe a používáme je všichni... máme je v práci, v kabelkách i doma... okupují naše ledničky, monitory, knížky nebo třeba zrcadla... píšeme na ně vzkazy, telefonní čísla a vyznání lásky... jsou malé, barevné a NEPOSTRADATELNÉ... a já je miluju!!

Post-it neboli samolepící papírky

 

Žluté lepivé papírky s nejrůznějšími vzkazy se začaly objevovat v kancelářích na počátku 80. let. Světlo světa spatřily úplnou náhodou v laboratořích jedné firmy v Sant. Paul v Minnesotě a loni oslavily 30 let...

Tady už v roce 1968 během probíhajících výzkumů při výrobě superlepidla bylo doktorem Spencerem Silverem objeveno velmi slabé lepidlo, které bylo firmou považováno za úplně zbytečné. Jeden ze zaměstnanců - Arthur Fry však začal používat toto lepidlo pro upevňování poznámek do zpěvníku pěveckého sboru, který navštěvoval. Po použití se totiž lístečky s poznámkami daly beze stopy odstranit. Fry přesvědčil vedení firmy, že tato myšlenka se samolepícími lístečky má obrovský potenciál. Zapracoval na tom, aby vyrobil dostatečné množství lístečků pro celé vedení společnosti. Za nějaký čas se stali všichni lidé ve firmě kanárkově žlutými lístečky posedlí. Psal se rok 1979 a marketingoví pracovníci společnosti si uvědomili, že tajemství úspěchu post-it bločků tkví v zaplavení trhu jejich vzorky. Lidé si na ně přeci musí nejprve sáhnout! Ve spolupráci s největším dodavatelem kancelářských potřeb v USA došlo k masové distribuci vzorků po celé zemi. Trh je zaplaven a marketingoví poradci se radují. Post-it bloček by si koupilo celých 90 procent zákazníků.

Dnes se pod ochrannou značkou post-it schovává mnohem víc výrobků, než původní kanárkově žlutý bloček. Je jich už víc, než 1 000 druhů. Prodávají se ve více jak 100 zemích světa a miliony lidí si bez nich nedokážou předsatvit svůj pracovní den.

           
Jak to vlastně funguje?  Podíváme-li se na lepivou část lístečku pod mikroskopem, uvidíme tisíce malých bublinek močovino-formaldehydové pryskyřice, které obsahují lepidlo. Tlakem prstů bublinky praskají a přestávají lepit. Díky tomu, že nepraskají všechny v jeden okamžik, je možné papírky s poznámkami několikrát přelepit.  
          
        
Post-it papírky se staly nedílnou součástí americké společnosti. Jejich použití bylo dokonce některými umělci povýšeno na umění. Vytvářejí z nich sochy, nástěnné malby a další díla. Takzvané post-it žerty jsou velmi oblíbené zvlášť ve firmách, lidé s nimi pokrývají kanceláře, domácnosti nebo dokonce auta. Jejich příznivci mají své profily na sociálních sítích a natáčejí o nich videa, která umisťují na internet. Společnost 3M, která vlastní ochrannou známku post-it, loni spustila zábavnou kampaň, kterou chtěla posílit povědomí o značce mezi mladými ženami. Ta spočívala v možnosti přihlásit se do on-line hry založené na kreslení obrázků, kde celé virtuální prostředí je tvořené pouze post-it produkty společnosti. Do hry se zaregistrovalo téměř 300. 000 hráčů, kteří nakreslili více jak 10 milionů obrázků. 
       
        
Říkáte si, že jsou blázni? Určitě jsou, ale já jim rozumím :-) Taky miluju post-it lístečky a fascinuje mě ten příběh. Stejně, jako mnoho dalších, kdy náhoda dá vzniknout něčemu takhle jednoduchému a úspěšnému. Dovolila jsem si taky post-it povýšit... ne tedy snad na umění... na to moje fantazie nestačí. Ale dala jsem jim svojí podobu, tu, na kterou jste u mě zvyklí. A jsem ráda, že se vám líbí.  Kupujete je pro sebe a své kolegy v práci. Na ozdobení stěny v kanceláři asi nestačí, ale na stole parádu udělají. Stačí si jen vybrat...
        
      
A na závěr přidám ještě pár zajímavostí, se kterými mi pomohl strýček Google...
     
snímatelné lepidlo, které se při výrobě Post-it bločků používá bylo objeveno o 21 let dříve, než se bločky začaly prodávat...
od samého počátku výroby jsou bločky recyklovatelné...
v roce 1998 průzkum společnosti Gallup odhalil, že průměrný zaměstnanec v USA obdrží denně 11 post-it vzkazů...
vynálezce bločků Post-it Arthur Fry byl časopisem Esquire zřazen do žebříčku "100 nejlepších lidí světa"...
v roce 1999 Fortune magazin ohodnotil Post-it bločky ve své kategorii jako Produkt století a označil je za "produkt, který revolučně ovlivnil práci na pracovišti"...
      
a to nejlepší na konec...
pokud byste chtěli oblepit zeměkouli lístky Post-it, museli byste si připravit 506 milionů papírků...
    
... praví firma 3M, která vlastní značku Post-it 
    
V článku jsem použila inormace z webových stránek firmy 3M a fotografie z weburbanist.com