Už na začátku těhotenství jsem se rozhodla (a manžel mě v tom podpořil), že ušetříme trochu toho odpadu a zároveň i naši peněženku a budeme používat látkové pleny místo jednorázových "pampersek". Předmětem tohoto blogu není popisovat, jaké druhy látkových plen jsou na trhu, jaké jsou jejich výhody a podobně, případné zájemce pouze odkážu na stránku http://www.latkovepleny.cz/ (případné dotazy ale v komentářích ráda zodpovím). Jen jako malou motivaci uvedu, že dle mých výpočtů lze při používání látkových plen u jednoho dítěte ušetřit cca 10 000 - 15 000 Kč.

Já jsem se ovšem rozhodla jít ještě dál a rozhodla se, že se pokusím si co nejvíc plen našít sama. Zakoupila jsem tedy pár komerčně prodávaných, udělala takový ideální kompromis jeich střihů a výsledek vám dnes předkládám:)

Materiál

Vhodná je jakákoliv měkká bavlněná tkanina, například froté, flanel či fleece (u nás nedostupný, já jsem si ho objednala z USA). Ideální jsou např. staré ručníky, trička, flanelové košile a podobně. Tímto způsobem lze náklady dostat na skutečné minimum. Ideálním materiálem je alekonopné či bambusové froté nebo flauš, u nás ovšem nedostupné, takže nezbývá, než sáhnout do zahraničních zdrojů (v případě zájmu mohu zorganizovat hromadný nákup). Konopí a bambus jsou mnohem savější než bavlna a tudíž pak plínka déle vydrží.

Dále je potřeba guma. Běžné gumy nemají dostatečnou pružnost (potřebujeme, aby se guma natáhla o cca 250%), po dlouhém pátrání jsem sehnala vyhovujíví gumu -- je to prostě holá guma, viz obrázky. Další potřebností je suchý zip, co nejkvalitnější (ale to se bohužel pozná až po opakovaném praní).

Na jednu plenu tedy celkem  potřebujeme cca 40x90 cm látky, cca 40 cm gumy a 35 cm suchého zipu.

Střih je k dispozici je stažení na http://www.fi.muni.cz/~xhalab/strih-konecny.pdf. Lze ho libovolně používat pro vlastní potřebu, komerční využití nepovoluji!

Šicí stroj, který použijete, by měl mít obnitkovací steh (nebo použijte overlock, máte-li) a trojkroký cikcak .

Postup

1) Části střihu vystřihneme, lepící páskou složíme k sobě, položíme na ohyb látky a vystřihneme. Ještě jednou zopakujeme, takže nakonec máme dva kusy látky (možno udělat i více vrstev, když použiváte tenkou látku).

2) připravíme i gumičky a zipy -- 2 gumičky délky 10 cm (+ pár centimetrů rezerva na přidržení při šití), 1 gumičku délky 12cm (plus rezerva), 22cm a 5cm kusy měkké části suchého zipu, dva 5cm kusy háčkové části suchého zipu (na obrázku jsou ještě dva kusy, toho si nevšímejte)

3) našijeme zipy následovně (vždy šijeme na lícovou stranu: vnitřní část pleny -- dva háčkové kousky na "křidélka", vnější část pleny -- dlouhý kus na užší konec pleny a menší kousek na jedno křidélko. Obrázek napoví.

4. Na vnitřní část pleny (ta se dvěma háčkovými zipy) našijeme gumičky. Doporučují tříkroký cikcak. Gumičky šiji tak, že nejprve zafixuji jeden konec několika stehy, potom natáhnu gumičku co to dá (před patkou), zároveň táhnu i za patkou a šiju. Neděste se, když vám to napoprvé nepůjde, chce to trochu cviku. Kdyžtak trénujte na nějakých zbytcích Kratší gumičky patří kolem nožek, delší dozadu.

5) Sešpendlíme obě části rubem k sobě. Špendlíme pouze v částech, kde nejsou gumičky. Celé dokola obšijeme obnitkovacím stehem. V místech s gumičkami postupujeme tak, že opět natahujeme před i za patkou. Opět to vyžaduje trochu cviku, takže žádnou paniku

6) No a plínečku máme hotovou.

7) Nyní je potřeba ušít savé jádro. na to vezmeme pruhy látky rozměru 12x80 cm a obnitkujeme. Kolik vrstev použijete, záleží na vás a materiálu, který používáte.

8) Do kalhotek potom vkládáme plínku poskládanou dle potřeby, já ji skládám nejčastěji na třetiny.

9) Zde je celé dílo složené a zapnuté.

10) No a tady pózuje modelka v totžné plínce, ale už vyprané. Pro orientaci, modelce jsou tři měsíce, má 64cm a 6 kg. Látkové plenky ale nosí od narození, tato by jí seděla, akorát by jí sahala výš a měla by v ní trošku objemnější zadeček. Výhoda je, že plenka drží nožky v optimální pozici z hlediska vývoje kyčlí.

(na jídelním stole obvykle nelehává, ale je tam nejlepší přirozené světlo v celém bytě a já jsem jí nechtěla blýskat do očí bleskem)

Plenka nabyde své ideální savosti až po několika vypráních (neplatí pro "second-hand" plenu). Při praní látkových plen nepoužíváme aviváž (snižuje to savost a může to dráždit kůži miminka). Počurané pleny stačí prát na 40?, pokakané na 60?. Pleny peru cca obden, mezitím skladuji, tak jak je sundám z dítěte (pokaděné osprchuju), v kyblíku s víkem. Suším na sluníčku nebo na radiátoru. Kalhotkové plenky se nežehlí!

Návod na výrobu mýdlového slizu, ve kterém plenky peru, naleznete v mém blogu.

Tak hodně štěstí při výrobě!