V minulém díle jsme si vysvětlili některé pojmy a prohlédli práci profesionálů (doufám, že všichni splnili domácí úkol :-) ) a dnes si povíme něco o tom, co budeme potřebovat pro to, abychom se scrapbookingem mohli začít. Jsou věci, které můžeme nahradit a jsou taky takové, které nahraditelné nejsou, i když se nám na začátku zdá, že ano. Představíme si ty nejzákladnější, protože kdybychom měli mluvit o všech pomůckách, které jsou na trhu dostupné, byli bychom tu asi hooooodně dlouho.

Melissa Francess

* Bez čeho se neobejdeme *

Řezačka na papír - náramně užitečná věcička.   Dlouho jsem si myslela, že jí nepotřebuju a dlouho taky nepoužívala :-)) Nahradit jí můžeme pravítkem a ostrým řezákem... ALE!!! Nikdy se nám nepodaří uříznout papír úplně přesně a rovně, plastové pravítko se ničí, když použijeme kovové, zase přes něj nevidíme, kde řežeme a musíme si předkreslovat, potřebujeme podložku, na které bychom řezali a co hlavně - stojí nás to jednou tolik úsilí, než když použijeme řezačku. Na trhu je dnes již mnoho typů, doporučuji však poohlédnout se v obchodě se specializací na scrapbooking, protože tam seženeme takovou, na které bez problémů uřízneme a poměříme čtvrtku atypického formátu a můžeme pracovat i s jiným měřítkem, než jsou naše evropské centimetry. To je docela důležité a dostaneme se k tomu později. 

Kvalitní nůžky - ne všechno jde uříznout na řezačce nebo utrhnout, takže potřeba nůžek je celkem jasná.
Pro začátek si určitě vystačíme s některými z těch, co máme doma, časem ale přijdeme na to, že je dobré pořídit si i nějaké "speciální". Dokud jsem nepoznala scrapbooking, znala jsem jen nůžky na papír, entlovací a na nehty. Ještě mě teď napadají nůžky na růže a na kuře :-))) Své obzory už jsem si poněkud rozšířila a ze svého stříhacího arzenálu mohu doporučit

Nůžky dekorativní - určitě je znáte, koupíte i v papírnictví a můžete jimi stříhat obloučky, vlnovky, zoubky a všechno možné. poslouží k úpravám okrajů fotek, rámečků a všemožných detailů. Na trhu je jich velké množství v různé kvalitě.

Nůžky nelepící - se speciální teflonovou úpravou a zoubkovaným ostřím. Nepostradatelné při stříhání lepivých materiálů - lepidla, lepící pásky a jiné. může mě vzít čert, když chci ustřihnout stužku a ta se mi přilepí k nůžkám, kterými jsem předtím stříhala izolepu :-)))

Nůžky vystřihovací - malé ostré nůžtičky, které se dostanou v galanterii a poslouží k vystřihování drobných tvarů, jako jsou písmenka, ornamenty a jiné.

Lepidla, lepící pásky a spol. - zapomeňme na Herkules a tuhá lepidla v tyčinkách. Lepidla na bázi vody vlní papír a tuhá lepidla se časem odrolí a to, co jsme jimi nalepili nám odpadne. Při práci s fotografiemi se doporučují lepidla, která jsou acid a lignin free. S tímto označením se budeme setkávat častěji, je to takové scrapbookové zaklínadlo, jak já říkám. Přeloženo to znamená, že výrobky, na kterých je toto napsáno, nejsou kyselé a neobsahují dřevovinu. Tím pádem jsou pro naše fotografie bezpečné a nemusíme se bát, že nám fotografie časem poškodí. Lepidel je mnoho typů, existují lepidla gelová, tekutá, snímatelná, pásky, fotolepky, lepidla v tužce a mnoho dalších. Každému vyhovuje něco jiného a je potřeba si to všechno odzkoušet. Já nedám dopustit na gelové tečky, oboustrannou lepící pásku a pěnovou pásku pro plastický efekt. Stejně, jako u řezačky doporučuji nakupovat ve specializovaných obchodech.

Papíry - jsou gró celého scrapbookigu :-) Vzhledem ke svému atypickému formátu nejsou nahraditelné skoro ničím. Stejně, jako u lepidel platí, že musí být "bezpečné" pro naše fotografie. Originál scrapbookové papíry mívají archivální kvalitu a jsou tak krásné, že je stejně asi nahrazovat nebudeme chtít. Výrobci nabízejí mnoho typů - vzorované, jednobarevné, tvarované, semišové, s glitry, lesklé i matné, děrované... v sadách nebo jednotlivě... některé z nich navrhují světoví designéři, vycházejí různé kolekce a stejně jako např. móda podléhají trendům. Jednu sezónu frčí retro, jinou zase proužky apod. Není ani možné to všechno sledovat, dnes už je ale nabídka i na českém trhu převeliká a vybere si určitě každý.

Ozdoby - jsou to, co dělá scrapbook vyjímečným... zdobit můžeme stužkami, knoflíky, korálky, samolepkami, přidávat různé kovové ozdoby, šňůrky, cvočky... vyrábíme visačky, jmenovky, můžeme použít i autentické drobnůstky, jako např. lajblíky z triček, usušené kvítky, pamětní mince, medailonky, vstupenky a tak dál... ke scrapbookingu budou mít blízko tvořilky všeho druhu, u kterých jistě nebude nouze o podobné předměty. Ozdoby určené přímo pro scrapbooking nabízí mnoho výrobců, jsou velikostně přizpůsobené formátu, bezpečné pro fotky, často barevně sladěné s papíry a hlavně jsou krásné a navržené lidmi, kteří mají se scrapbookem bohaté zkušenosti.

Imaginisce

* Bez čeho se obejdeme, ale je dobré to mít :-) *

Jsou to věci, které nutně nepotřebujeme proto, abychom mohlo tvořit, ale je fajn, když jsou...

Raznice, děrovačky, zaoblovačky a jiné - no, zkuste si vystřihnout sněhovou vločku, tak, aby byla malá, pravidelná a ke koukání :-)) Jasně, že to není nemožné... ale je to zbytečné... a nejen vločky, taky lístečky, srdíčka, kytičky, hvězdy, sněhuláky, zvířata, stromy... ozdobné okraje, bordury, rohy... máme-li jich k dispozici víc velikostí, můžeme výseky všelijak kombinovat a vyrobit si tak krásné ozdoby. Dovolím si malou vsuvku - časem určitě do nějakých raznic investujete, zatím se ale můžete pokochat nabídkou hotových výseků u Scrapuší :-)

Kleště či jiné udělátko na průchodky - průchodky jsou fajnová ozdoba, malý detail, který může doladit celou stránku. Průchodkami taky zpevňujeme otvory pro spojovací kroužky, kterými můžeme svázat album nebo jimi protahujeme provázky, stužky pod. Někdo průchodky vůbec nepoužívá, ale to si myslím, že je škoda. Jak jim jednou přijdete na chuť, přesunete pomůcky na jejich upevňování do kategorie věcí, bez kterých se neobejdete :-))

Sešívačka - kancelářská klasika... občas "přiheftnout" potřebujeme cokoliv, ale nemusíme jí potřebovat jen proto, aby sponky něco přidržovaly, docela dobře můžou sloužit jako ozdoba na stránce. Mě se velice osvědčila ta s dlouhým ramenem, která dosáhne úplně všude a nejsem tak omezená s jejím používáním jen na okraje stránky.

Šicí stroj - když už jsme u toho šití... kdo vypracoval úkol z minulé lekce, tak ví, jak je šití papíru efektní. Tak proto...

Šablony a řezáky na řezání kruhů či oválů - kdo se někdy pokusil vystřihnout kolečko - velké či malé, mi jistě dá za pravdu, že to není jen tak. Ne, že by to nešlo vůbec (i když mě se to podaří málokdy, vlastně co si tak vzpomínám, tak asi nikdy tak, abych byla s výsledkem spokojená), ale se šablonou je to úplná hračka. Bez měření, předkreslování... řez je pravidelný, žádné okousané okraje...

Razítka - razítkování je disciplína, bez které si dnes dovede papírové tvoření představit málokdo... razítka existují silikonová, dřevěná, gumová... je to jedno, jaké si oblíbíte, ale jak si je jednou oblíbíte, máte další úžasnou pomůcku. Blíže se s nimi seznámíme v některém z dalších dílů, protože já jsem do razítek blázen :-)

Basic Grey

A ještě jedna "věc" je dobrá, když jí máte... a tou je kamarádka, která je stejně posedlá, jako vy... Nebo ještě lépe několik kamarádek... prostě banda, se kterou budete probírat všechny ty úžasnosti, na které během své cesty scrapbookovým světem narazíte, mezi kterými si budete radit, chlubit se tím, co jste vytvořili, sdílet svoje zkušenosti a postřehy. Taková parta je k nezaplacení... takové tady na Fleru jsou... staňte se součástí některé z nich a propadněte s námi tomu kouzlu :-)

V příštím díle si povíme něco o tom, jak a čím začít.

Domácí úkol - prohlédnout si scrap obchody a seznámit se se vším, co jste právě zjistili, že nutně potřebujete :-))

Na Fleru můžete nakoupit např. v těchto velmi dobře zásobených obchůdcích:

Hurápapír, Pretty Papers, Lubitka-scrapbook, ScrapArt

Podívejte se ale i do těch menších a nezapomeňte na nové Scrapuše :-)

Nashlednou příští neděli...