V sobotu 7.května se ve Volyni událo velmi podařené setkání. V poctivě zrekonstruovaných pivovarských sklepích a přilehlém okolí, které nyní slouží jako Pošumavská tržnice se odehrál již II. díl šperkařského workshopu. Po nepředvídatelném úspěchu prvního workshopu, při kterém jsme dosáhli a přesáhli kapacitní možnosti sklepního prostoru jsme odvážně vystrčili hlavy z pohodlí a většinu aktivit jsme přesunuli pod stany před tržnici. Jaká to byla šťastná volba!

Mladý jarní den nás odměnil svou přízní a zalil celý workshop zlatavým sluníčkem. Stanem proudil teplý jarní vzduch a brzy po začátku akce i desítky návštěvníků. Zázemí pro šperkaře bylo přátelské, každý měl k dispozici velký stůl, židle, na požádání stojany a dost prostoru okolo sebe, takže bylo vždy si kam sednout a odkud koukat.

Návštěvníci se postupně rozkoukávali a jak už to chodí, tak každá dílna měla svoje hektické okamžiky a chvilky oddechu. Byly však dílny, kde se lektor nezastavil ani na chvilku – velmi pečlivě vybavená a připravená klasická fimo dílna s Terezou Koutníkovou Collis, dřevěná dílna s Danou Hanzlíkovou Vaškovou Tree, drátkování a korálkování s Veronikou Kovářovou a velkou oblibu si získalo také šití filcových broží s Klárou Pučerovou.

Pěkné výtvory vznikali celý den v dílně malování na sklo pod vedením Aničky Blabolilové. Techniku tzv. „nepravého“ smaltu učila Gábina Vaňková. Na připravené plíšky se nanášel smaltovací prášek a na žehličce pak šperk dostal konečnou podobu zapečením.

U Kristýny Frydrýškové se akrylem malovaly papírmašové korálky, ze kterých vznikaly náušnice, korále a náramky důvtipným přidáním dalších materiálů (dřevěné korálky, přírodniny).

Akrylové barvy používala i Petra Tíková při malování na připravené přívěsky ze samotvrdnoucí keramické hmoty. Tuto dílnu si oblíbili hosté bez rozdílu věku a překvapivě i pohlaví. Několik povedených kousků si vyrobili i mladí muži.

Jana Šmitmajerová pomáhala návštěvníkům zažehlit si šperky z plastových korálků a pod rukama návštěvnice z její fimo dílny vyšla nádherná prasátka (viz foto).

Zábava byla u Jitky a Martiny z Velkých Vočí, které si připravily neobvyklou recyklační dílnu z korkových zátek (materiál si připravily předem...).

Plstění si návštěvníce mohly vyzkoušet u Zuzky Hudcové a následně si na ně vyšít kytičky u Olgy. Vyšívání - tentokráte z korálků - bylo k vyzkoušení u Zuzky Petrákové a hotové vyšívané šperky k nakoupení nejen u Zuzky, ale také u Aleny Příhodové.

Okouzlující byla ukázka tiffany tvorby Vendulky z Ateliéru pod Lampou., náročnost této techniky však odradila vlastních pokusů i ty nejodvážnější návštěvnice.

Bohužel -loni tak oblíbenou- ukázku tvorby vinutých perel jsme tentokráte museli oželet, jelikož Kateřina Cat akutně onemocněla. Její tvorbu ale dovezla její sestra, tak jsme si mohli vinutky alespoň nakoupit. Veronika Panušková ukazovala klasické drátkování a odrátkovávání kamenů, Pavla Mazancová učila tepání.

Připraveny byly ještě částečně samoobslužné dílny výroby šperků z papíru a navlékání náramků, prsteny z korálků. Které si také získali zaslouženou pozornost, pro svou jednoduchost (až na prsteny) a snadnou srozumitelnost.
K prodeji byli minerály, korálky, komponenty, drátky, šňůrky, atd.
Nakupovat návštěvníci mohly šperky z hliníku od Míši Dragounové, osobité šperky z kuchyňských příborů a ostatního haraburdí pana Papona, roztomilé a velmi vtipné smaltované šperky Evy Julius Lněničkové, kované kousky Vaška Matase a sortiment paní Marcely Rybákové.

Stánek s občerstvením voněl čerstvými, na místě pečenými, bramboráky, k čaji a kávě jsme napekli slané štrůdly se zeleninou, masem i sladké bábovky s kokosem a kakaem, perník s čokoládou. Samozřejmostí bylo příjemné a pohodlné posezení.

Mnoho návštěvnic strávilo hodiny výrobou šperků v různých dílnách a jejich doprovod měl prostor, kde uhasit žízeň i hlad. Někteří čas využili k prohlédnutí našeho malebného městečka, k procházce ke kapli Anděla Strážce a příjemnému vychutnání slunečného květnového dne, který byl skutečně jako malovaný.

Za materiál v jednotlivých dílnách se platilo podle jeho ceny. Ani drahé suroviny jako je fimo však hosty neodradily od možnosti vyzkoušet si vytvořit vlastní šperk. Prodej šperků byl tak v podstatě pouze doplňkový a hlavní náplní byla práce s lidmi. Mnohé z nás příjemně překvapilo tvůrčí nadšení návštěvníků a odměnou za lektorskou práci byla inspirace, proudící oběma směry.

Nadšení lektorů pomohlo zdárnému průběhu celé akce, většina byla večer již vyčerpána, přesto si pochvalovali, jaký zájem vyvolala jejich práce mezi příchozími. Důkazem bylai návštěvnost, která předstihla nejen první ročník, ale i odvážná očekávání.

Následné ohlasy návštěvníků nás přesvědčili, že Šperkařský workshop se bude konat nikoliv jednou, ale dvakrát ročně a to vždy na jaře a na podzim. Příště se tedy můžete přijet podílet - už jako prodejci / předvádějící vystavující / lektoři dílen či aktivní návštěvníci – v první půlce září. Tentokrát bude nabídka doplněna i o instruktážní a prezentační videa z oblasti výroby šperků, z fler TV a soukromých zdrojů prodejců.

Děkujeme všem zůčastněním!

Veronika Kovářová, o.s. Volyně v Dolyně