VĚRA SEJKOROVÁ KAŠPAROVÁ
(*1990)
Ve své volné tvorbě se zabývám především olejomalbou, akrylem, či grafikou. Většinou se jedná náměty spjaté s křesťanskou duchovní tématikou. Zpracovávám na přání také návrhy etiket, loga, výmalby interérů, podmalby na sklo, knižní ilustrace, originální svatební přání, či svatební oznámení… Od roku 2011 se také věnuji tušové malbě inspirované tradičním čínským uměním. Moje malby vlastní nejen u nás, ale také ve Velké Británii, USA nebo Norsku.
Studium
2013 - dosud magisterské studium Restauování a konzervace děl knižní kultury na FR UPa v Litomyšli a magisterské studium Dějin křesťanského umění na KTF UK v Praze
2009 - dosud - Bakalářské studium Restaurování a konzervace uměleckých děl na papírové podložce a souvisejících materiálech na Fakultě restaurování Univerzity Pardubice
2005 - 2009 - Gymnázium Aloise Jiráska v Litomyšli
2000 - 2009 - Výtvarné studio Šárky Hrouzkové a Pavlíny Lipavské v Dolním Újezdě
1998 - 2000 - ZUŠ Dolní Újezd - Výtvarný obor pod vedením Šárky Hrouzkové a Pavlíny Lipavské
Spoluúčast na výstavách
2012 - Výtvarná Svinná, (Svinná u České Třebové)
2012 – Jeden ze čtyř (II. Část) – Výstava FR UPa, (Zámek Litomyšl)
2012 – Spoluautorská výstava s Eliškou Šmídovou, (Hrad a zámek Dolní Kounice)
2012 – Figurama 2012
2011/2012 - Výtvarná Litomyšl 11 (Litomyšlský salon), (Dům U Rytířů v Litomyšli)
2011 - Jeden ze čtyř (I. Část) – Výstava FR UPa, (Dům U Rytířů v Litomyšli)
2011 – Výtvarná Svinná, (Svinná u České Třebové)
2010 – Roční bilance – Výstava FR UPa, (Piaristická kolej v Litomyšli)
2009/2010 - Výtvarná Litomyšl 09 (Litomyšlský salon), (Dům U Rytířů v Litomyšli)
Tušová malba
K samotné tušové malbě jsem se dostala téměř během letního semestru v roce 2011. Tehdy v rámci výtvarné přípravy bylo jedním z úkolů a závěrečných klauzur právě studium čínských tušových maleb, které jsme se snažili provádět tradičním způsobem. Téhož roku jsem také měla možnost se v rámci letní praxe zúčastnit týdenního specializovaného kurzu „Karibari a jiné tradiční systémy podlepování papíru“ vedeného restaurátorkou papíru a čínského umění Lin Zhang Freund ze Švédska, která nám představila tradiční asijský způsob skeletizace papírové podložky uměleckého díla - papírového svitku.
Samotná tušová malba mě oslovila svou lehkostí, volností, jíž staří mistři dosáhli svým celoživotním úsilím a neustálým studiem přírody. Ve své tvorbě se snažím jen o jakousi volnou inspiraci tímto uměním, rozhodně se nemůžu pokládat za jeho znalce. Dalo by se říci, že se v mé tvorbě jedná o volný přepis středoevropským způsobem.
Tyto malby maluji barevnými tušemi na čínský rýžový papír. Některé pak kašíruji pšeničným škrobem na 100% bavlněné plátno a následně napínám na blindrámy, takže působí spíše jako obrazy; jiné ponechávám volně, případně je adjustuji pomocí bambusových tyčí. Adjustace záleží na přání a možnosti zavěšení v prostoru.
Tradice čínského malířství sahají do 7. století. Vyvíjelo se v několika směrech, zasáhly ho vlivy japonského a evropského malířství. Přesto si zachovalo svůj osobitý ráz. Obrazy vyjadřovaly myšlenku, procítění určité situace. Často byly doplněny kaligrafickou básní. Podle toho autor vybral i svou pečeť - její otisk červenou barvou nebyl pouhým podpisem pod dílo. Umělci vnímali své povolání jako poslání a žili velice skromně. Malovalo se na svitky, rýžový papír, hedvábí. Motivy se objevovaly i na keramice, porcelánu a vějířích.
Od konce 19. století do zhruba 60. let 20. století malířství postupně opouštělo tradiční duchovní přístupy, zobrazovalo realitu a nyní dokonce přechází k abstrakci.
Tušová malba je rukopisem výtvarníka a díky velké citlivosti nasátého štětce na tlak a pohyb toho, kdo jej vede, odráží více než kterákoliv jiná technika charakter a rozhodnost tvůrce. Podobu kresby nejvíce ovlivňuje pevnost stisku, pozice prstů, zápěstí a paže, tlak na vlákna a rychlost tahu. Především v držení pera rozlišujeme západní a východní způsob tušové malby. Na západě převládá tendence držet štětec jako pero, se skloněnou násadkou opřenou o kotník prvního prstu nebo těsně pod ním. Ve východním způsobu kresby se štětec drží kolmo k vodorovnému podkladu. Palec a prostředník svírají pevně násadku a umožňují pohyb všemi směry působením všech prstů.
Tradičním materiálem pro tušovou malbu je čínská pevná tuš, která se roztírá o speciální brusný kámen spolu s vodou. Ačkoliv ta je nejoblíbenějším a nejtradičnějším kresebným materiálem pro tušovou malbu, můžeme při této technice používat jakýkoliv prostředek, včetně inkoustů, akvarelových, akrylových nebo dokonce olejových barev.