Dobré ráno, vítejte u druhého dílu ze zcela nové série rozhovorů.  

Připravili jsme pro vás atraktivní novinku a sice on-line chat s dotazovanou, který bude probíhat do půlnoci. A nabídneme vám více fotografií, proto čtěte dál.

Ahoj Moniko ála Monno, trošku si tě vyzpovídám: 

1. Co považuješ za svůj největší úspěch a naopak za největší neúspěch ve své tvorbě?

Za největší úspěch považuji asi to, že jsem se tvoření šperků nevzdala. Často se mi nepodaří realizovat nápad napoprvé, někdy třeba ani napopáté, s většinou technik na začátku těžce bojuji a s obecnými návody nejvíce. Dokážu zničit spoustu materiálu, než se mi věc podaří tak jak chci a když se mi to podaří, zkouším zase něco jiného a celý kolotoč se opakuje.

A za neúspěch asi to, že se mi na fleru nepodařilo prorazit do Top nominací s bílým pozadím na fotografiích, takže došlo na přefocování na tmavším pozadí.

2. Čím je tvá tvorba jedinečná a čím se lišíš od konkurence?

Snažím se kombinovat šité a drátované prvky na jednom šperku, snažím se o originalitu a preciznost.

3. Co tě v tvé tvorbě inspiruje?

Jednoznačně materiál, který mám doma, nebo barva, která je zrovna má nejoblíbenější. Nové brýle, které si musím doladit šperky ap.

4. S čím při tvoření nejvíce bojuješ?

Nejvíce bojuji s rozhodnutím, do čeho se pustit, protože v hlavě a v notýsku mám spoustu nákresů. Nikdy se nemohu rozhodnout, zda budu šít, nebo drátovat, tak volím obě techniky. A samozřejmě s časem.

4a. A jak se dostane nákres do notýsku? Kdy Tě něco trkne, na základě jakého impulzu sedneš a nakreslíš?

Zápisník nosím v kabelce a při cestování do práce a z práce kreslím, jsou to jediné chvilky za den, kdy nemusím přemýšlet a tak to vlastně jde samo.

5. Na kterou fázi tvorby a prodeje se těšíš nejvíc a nejmíň?

Nejvíc se těším na to, že si šperk si rozkreslím a připravím si materiál, z toho část materiálu postoupí do dalšího kola a mohu začít tvořit, při této fázi se cítím nejlépe.  

A co se týká prodeje tak největší radost mám když se mi dostane kladného hodnocení od spokojené zákaznice, nejlépe i s fotografií.

Květinové brože - ples f. Skanska         

Flitrové náušnice - Taneční skupina z Blatné

6. Čeho by se měli vyvarovat ti, kdo s tvou technikou začínají,  jaké jsou nejčastější začátečnické chyby?

Když budu mluvit třeba o šití, doporučuji pouštět se nejdříve do jednodušších věcí a potom přejít na složitější, aby vás případný neúspěch nezklamal, pokud budu mluvit o tepaných špercích z osteofixu, tam si myslím, že nejdůležitější je kvalitní a dostatečně velká kovadlina a kladívko s oblou hranou. Na malé podložce vám bude drátek poskakovat a nepodaří se vám ho vytepat rovnoměrně.

7. Co na tvojí tvorbu říká partner, rodina, přátelé, sousedi?

Manžel je rád, že mám něco co mě velmi baví a všemožně se mě snaží podporovat. Rodina už pochopila, že to myslím vážně, když jsem začala prodávat na internetu a mé kousky rádi nosí. Sousedi jsou vzorní, často si říkám, že za chvíli začnou bušit na dveře, nebo na zeď, abych přestala dělat ten randál kladivem, ale snažím se rány tlumit podložkami. Takže buď to neslyší, nebo mě mají rádi a nechtějí mě rušit Usmívající se

8. Kolik místa pohlcuje tvá tvorba?

Pracovní stůl, křeslo a police zabírá asi 1/4 obýváku, ovšem materiál a hotové výrobky mám roztahaný po celém bytě.

S tímto jsem před lety začínala:

 A mé stávající království:

Ovšem pokud jsme na dovolené, zabírá materiál 90%  z pokoje, případně auta ap. Takhle vypadá můj typický plážový den. Často se za mnou někdo přijde podívat co se tam vlastně děje..

8a. Uklidni mně, prosím... že ten stůl nemáš pořád tak uklizený? Nebo snad ano? Překvapený

Je to takRozpačitý Pokud mám vykrámováno, tak jen při úklidu, na práci si musím uklidit. Nepotřebný materiál by mě rozptyloval a byla bych schopná rozdělat si 5 věcí najednou.

9. Jaká je tvoje oblíbená pracovní pomůcka a co naopak nemáš ráda?

Nejraději mám svá kladívka, kovadlinky a jehlu s nymem. Nemám ráda kleště s plastovými čelistmi.

10. Máš nějaký oblíbený rituál při tvoření? Např. oblíbenou hudbu, nebo nápoj, jídlo?

Ráda si naleju 2 deci bílého vína, nebo si udělám kotel čaje, hudbu poslouchat nemůžu, protože bych se nemohla soustředit. Jen při šití spirál, kde není moc co zkazit si občas něco pustím. Nejraději nějaký soundtrack z muzikálu.

11. Jaký materiál bys nikdy nepoužila a s čím naopak ráda děláš?

Nesnáším plastové korálky a přívěsky a pokud to po mě zákazník chce, snažím se mu to rozmluvit. Nelíbí se mi ani plstěný materiál a většina fima. Miluju broušené sklo, jak korálky, tak přívěsky a kvalitní vinutky, říční perly a minerály, ale hlavně ve spojení s osteofixem.

Ráda si i za materiálem dojedu mimo ČR, takže dovolená se plánuje podle toho, co se dá kde dobře koupit Usmívající se

Muzeum Swarovski -  Rakousko                Muzeum minerálů - Norsko

12. Kolik času věnuješ své tvorbě a kolik času bys jí chtěla věnovat? A kolik času prosedíš na fleru?

Bohužel velmi málo času, protože mám spoustu jiných zájmů které neustále korálky ohrožují. Na druhou stranu, na fleru prosedím času opravdu hodně, snažím se pracovat, ale bohužel se to často zvrhne v kecání v různých klubech.

13. Chtěla by ses tvořením živit?

Nechtěla, ale slušný přívýdělek by se mi velmi hodil Mrkající 

14. Ukaž nám foto prvního výrobku a posledního, abychom viděli tvůj posun.

První šperky focené na parketách:

A mé poslední kousky:

15. Kolik je ti biologicky let a na kolik let se cítíš?

Nemohu říct, že se cítím na vyšší věk, než mi je, protože nevím, jak se budu cítit, až mi bude třeba 50 let, ale mohu říct, že se cítím mladě a svěže.

16. Než jsi objevila tvorbu, kterou se zde prezentuješ, co tě bavilo? A co tvé další koníčky?

Vlastně to samé co nyní. Různé sporty (občas adrenalinové), cyklistika. S manželem jsme velcí filmoví fanoušci a rádi chodíme tancovat do klubů i na plesy. A protože také ráda vařím, musím to pohybem kompenzovat.

Jinak mě hrozně baví prohrabovat se v secondhandech. Mám ráda ten pocit, kdy si vyhrabu skvělý kousek, zaplatím za něj 10,- a v okolí se jen diví, co to mám za nový super model a kde že jsem ho koupila Mrkající

A co se týká další tvorby, ráda si batikuju trička a hedvábné šátky a ráda si barvím vlasy, v současnosti už jen Hennou.

16a. Na fotkách je vidět, že jsi prošla od "Zlatovlásky" přes zrzavou "Pipi" až po havraní "Sněhurku"... Podle čeho volíš barvu vlasů? Má na to vliv čistě nálada nebo třeba roční období?

 Je to prosté, už jsem nechtěla být drobná křehká blondýnka, tak jsem vlasy postupně ztmavovala přes červenou až do černé. A protože se mohu barvit pouze hennou, mohla jsem jen ztmavovat.

17. Čteš pravidelně nějaké časopisy, nebo noviny?

Od střední školy čtu humoristický měsíčník Sorry, jinak pravidelně nic.

18. Bez čeho nebo bez koho nemůžeš žít? A co ke svému životu vůbec nepotřebuješ v současnosti?

Nemohu žít bez pohybu, ať už je to sport, tanec, nebo dlouhá procházka. A co nepotřebuju a nechápu jsou cigarety, přesto že jsem se spolužákama na škole kouřila.

19. Kde bys chtěla žít, kdybys nežila tam, kde nyní žiješ? A s kým ?

Zůstala bych v ČR, ale chtěla bych i s manželem žít někde na samotě v lesích a skalách, chtěla bych dům a obrovskou zahradu, kde by si hrály všechny moje děti. K dokonalému štěstí by mi už jen postačilo vlastnit paraškolu a věnovat se neomezeně sportovnímu parašutismu, protože i když mám pouze pár seskoků, ohromně mě tento sport nadchl. A mohu ho s rozumem doporučit každému, pro ten úžasný fantastický pocit.

20. A moje oblíbená otázka na závěr, jaké ti chutná pivo?

Jednoznačně Budějovický Budvar, ale na Velikonoce chodíme na specielní zelené pivo a v létě si dám i různá ovocná piva, na značce mi nezáleží.

Takže to je od Moniky vše a kdo má chuť, klidně se ptejte Mrkající

A nezapomeňte projít i další proběhlé rozhovory - s BijiouxNatellkou, krivkat, Andělikou, Lettuce, Wertchou, Lenkou B, Eire a Khaki.