Dobrý den, vítejte u 21. dílu naší série rozhovorů:

Sdružení  Filia se ptá, BETSEBA (vlastním jménem Petra Weberová)  odpovídá

1. Betšebo, tvé jméno tě propojuje s ženou – královnou. Cítíš se tak?

Vůbec se tak necítím, pojmenovala jsem se tak vlastně náhodou, když jsem si zakládala e-mailovou schránku a mé jméno bylo obsazeno. Tehdy jsem právě četla příběh krále Davida a jméno se mi zalíbilo, ale spíš svou zvukomalebností a tím, že je hebrejské než že bych se chtěla ztotožnit s onou ženou. Jméno mi zůstalo a většina lidí, co mě pod ním zná, ani netuší, kdo ho kdysi nosil. Bible už není povinná četba, ale příběh je krásný ....a krutý.

2. Na Fleru ukazuješ výrobky vytvořené několika technikami – která je ti nejmilejší/nejbližší?

Nepřijde mi, že bych tvořila mnoha technikami, je to pořád to stejné, někdy je postup technologicky složitější, někdy je jednoduchoučký, protože materiál nebo zákazník to tak chce. Když ketlujete, děláte s drátem a kleštičkami, když přidají plíšky a pájka je toho plný stůl, ale pořád je to v jedné lince. Jo, kdybych si vytáhla po dlouhém čase hlínu nebo hedvábí, mohla bych porovnat. Takhle mám pocit, že je to jen další stupeň a snad ne ten poslední :- )). Tvorba se vyvíjí a vždycky nevíc milujete to nové, kde vás ještě může lecos překvapit, ale obsahuje v sobě i to dřívější. Na drátech a cínařině je krásné i to, že můžete plně popustit uzdu fantazii, jste omezeni jen schopnostmi vlastních rukou a ty by mohly být sakra kolikrát šikovnější.....

3. máš své vlastní postupy nebo představuješ již vyhraněný směr nebo školu?

Nemyslím si, že je to nějaký vyhraněný směr, některé postupy mám vlastní, mnoho dobrých rad jsem dostala i tady na fléru, některé věci jsou pevně dané technologií. Důležité je, aby se šperky dobře nosily, dlouho vydržely krásné a aby v nich, snad, byl i kousek ze mě.

4. Na tvé tvorbě je patrná inspirace historií – je nějaká doba, ve které bys chtěla žít? A proč?

Tady bez přemýšlení vyhrknu, že v 60.létech, koneckonců vyrostala jsem na muzice The Doors, Velvet Underground, Janis Joplin.... takové vzepětí ducha, můzy měly tenkrát orgie, absolutní svoboda a nirvána na dosah. Drogy, já vím... ale stejně, zažít Woodstock mě asi ze všech historických zážitků láká nejvíc.

Ale když se nad tím ale zamyslím víc, tak já v historii i té dávnější vězím dost, vychovala mě babička a žila s námi i prababička, která si pamatovala staré rodinné historie a naštěstí je i sepsala. Vracím se k nim ráda, slyším klapat mlejn a kejhat husy. Když teď jdu na nějaký jarmark, historický ohoz mi nedělá problém, vždyť já už víc jak hippie stejně vypadám jak selka :- )))))

5. pracuješ se vzácnými kameny, které dávají tvým šperkům vznešenost. Co tě zaujalo na drahokamech?

Na přírodních kamenech je úžasné, že jsou každý jiný, že k vám promlouvají vlastní řečí, jsou svým způsobem živé, jen jejich život je pomalý v řádů miliónů let. Některé odhlalí svou krásu až při dopadu světla pod určitým úhlem. Je to úplně jiná práce než se synteticky vyrobenými napodobeninami. Navíc mě vyhovuje i určitá hrubost přírodního materiálu a nedokonalosti mi na nich přijdou spíše zajímavé.

6. tvé výrobky si vyzařují umírněnost – je to záměr?

Jo tak to ti nepovím, asi jsem spíš umírněná a tudíž i mé šperky nebudou nijak bombastické anic s tím neudělám i kdybych náhodou chtěla.

7. výrobek vzniká při vlastní práci nebo je výsledkem jasného plánu?

Jak kdy, někdy je plán daný a kámen ani ostatní materiál se nevzpírají a výsledek se podobá původní představě. Jindy se vyvine v něco naprosto odlišného, protože mě v průběhu tvorby napadnou nové věci.

8. Kolik času a místa potřebuješ na svoji tvorbu?

Zatím pracuji v „kotelně“ malé komůrce bez okna, kde máme počítačovou pracovnu. Ale již mám i připravenou dílnu, bohužel ve sklepě opět bez denního světla, ovšem se spoustou prostoru k zamoření materiálem a nářadím. Tam se budu moci pustit i do technicky náročnějších záležitostí. 

Budoucí dílna

Pracovní  borčus

9. Je těžké si osvojit tvoji techniku? Má svá úskalí?

Je to řemeslo a některé věci je třeba vysedět. I když se čas od času objeví lidé, kteří jako by to už někdy dělali a jde jim to samo, není jich mnoho..... Úskalí? Nebudeme zabíhat do technických podrobností, ale řekla bych, že je to u šperků nedokonalé ukončení drátků, plíšků a další maličkosti, které nejsou pěkné na pohled a hlavně mohou být nepříjemné na dotyk.

10. Co na tvoji tvorbu říká partner, rodina, přátelé, sousedi?

Manžela by potěšilo, kdybych nebyla tak „zažraná“ a více večerů trávila s ním, třeba u televize. Rodina to vcelku oceňuje, vlastně tchýně byla první, kdo mé věci začal prodávat a i když dnes to už nedělá ani to není potřeba, tak jí vděčím za mnoho. Ač studovaný ekonom, nejsem rozhodně tak dobrý obchodník, jako ona. Přátelé a sousedi vědí, kam si zajít pro dárek k narozeninám, které jsou ten den večer :- )))

 11. Ukaž nám foto prvního a posledního výrobku, abychom mohli posoudit tvůj vývoj.

Můj první šperk

Současná tvorba

12. Chtěla by ses tvořením živit?

Rozšířím to, ano chtěla bych se tvořením a nejen jím živit. Ráda bych se živila sama. Dovedu si představit pracovat na zkrácený pracovní úvazek.

Zkrácené pracovní úvazky jsou naprosto nedostatkové a nemají žádnou přímou podporu státu a přitom mnoha maminkám by doslova vytrhly trn z paty a umožnily by jim dřívější návrat do práce a rozumný životní styl. Místo toho musíte řešit úprk po pracovní době, aby se stihla školka či družina a zároveň jste často pro kolegy černou ovcí, která utíká moc brzo. Každý holt hlídací babičku nemá.... 

 13. Pootevřeš nám trochu vrátka do tvé rodiny?

Pootevřu a hned pochopíte, proč bych se ráda živila sama. Žijeme v malém modrém domečku na malém městě a bydlí nás v něm víc než dost. Táta, máma, jeden synek, druhý synek a ten třetí, boubelatý cherubínek. Nejmladší syn bude mít rok a půl, jsem s ním na mateřské dovolené. Starší děti půjdou po prázdninách do 3. a 2. třídy nejmladší benjamínek je zaručeně poslední z našich dětí a i proto si ho velmi užívám.

Manžel je ten vejš

Veselá trojka

14. Kromě své tvorby – máš ještě další koníčky?

Vzhledem k tomu provozu u nás doma, mi už na pravidelného koníčka čas nezbývá, „volný“ čas věnuji různé práci kolem tvorby, přípravy kurzů, a podobně. Když to vyjde, ráda chodím po horách, jezdím na kole, čtu, také bych chodila ráda častěji do divadla a na koncerty, to mě těší moc.

lyžníci

Papání v korunách stromů

15. Jaký šperk z tvé tvorby by se hodil ke Zlatému dolu, kdyby byl ženou?

Asi něco pracného, zlatého a drahého, co?

Děkuji za milý rozhovor, moc ráda jsem Tě poznala blíž.

Rozhovory, které již ve Zlatém dole proběhly: 

Bijioux , MonnouNatellkoukrivkatAndělikou,LettuceWertchouLenkou B, EireKhakiAnatole, Elis a dream handmade , dream handmade se ptá, mramira odpovídá, mramira se ptá pavly.wagnerové,pavla.wagnerova se ptá bzučkyBzučka se ptá IvabroIvabro se ptá Sdružení Filia