V klubu KRESLÍME se opět tahali králíci z klobouku a jeden měl na zádech napsáno K U B I S M U S  - o chvíli později z klobouku vypadlo i zadání: 

  Od počátku dvacátého století přístup avantgardních umělců stavějících se proti akademismu vnáší do výtvarného prostředí "primitivismus".

  Po roce 1905 (Podzimní salon) Picasso a Braque tvoří ovlivněni africkým uměním, což vede ke vzniku Avignonských slečen, které se dají považovat za první obraz kubismu (1907 - Picassovo Africké období)

  Analitický kubismus - období do r.1912, kdy v dílech zkoumají zobrazované předměty z několika směrů, čímž hledají jejich podstatu, barevnost se omezuje na hnědou a šedou. Sítě černých čar a drobné tahy štětcem určují míru nečitelnosti zobrazovaných postav a předmětů. Jen konkrétní fragmenty charakteristických prvků dávají tušit, co vše plátno obsahuje.

  Proti této tendenci absolutní abstrakce vzniká fáze kubismu - Syntetický kubismus (1912 – 1919), která přivádí na svět první asambláže. Obrazy doplněné vlepovanými reáliemi (noviny, dřevo, látky) omezující se na geometricky jednoduché formy. Salon nezávislých (1911) představuje umělce (prakticky každý z avandgardních pokrokových umělců musí projít kubismem), kteří do obrazů vracejí plnou paletu barev a kontrasty forem – Delaunay, Leger, Gris, Gleizes.

  Díky výstavám mimo Paříž se kubismus rozšiřuje do celého světa. V Praze dochází k světově ojedinělému počinu – kubismus vstupuje do architektury. Kubistické fasády a střechy s krystalovým členěním se integrují do barokní krajiny – Dům U Černé Matky Boží (J.Gočár 1912), domy na Výtoni (J.Chochola 1913), první transformace kubismu do sochařství – Otto Gutfreund.

Kubismus (jako jeden z -ismů) je v průběhu neustále propojen s futurismem a geometrickou abstrakcí.

No a co my s tím po stu letech...? My si uděláme takový malý výlet časem. Pokuste se ztvárnit původní myšlenky kubismu – pohled na předmět z několika směrů najednou, nebojte se vzít nůžky a vytvořit si koláž, či asambláž – a co je nejdůležitější – postavte do kontrastu kresbu s malovanou plochou.

To znamená, že pokud vaše umělecké oko usoudí, že hutný tón barvy je pro dílko nutností, sáhněte po štětci a svoji kresbu jím doplňte. (ale pozor! malba není formou primární). 

 ...a pak se roztočil klubový diskuzní kolotoč - z něj pár anonymních ne příliš lichotivých citací:

  • nápady byly, zpracování vázlo, navíc netuším, zda jsem se dostala do charakteristiky tématu:-D Ale je fakt, že to byla výzva, něco, co normálně nekreslím..., takže ať už to dopadne jakkoli, tak to bylo fajn a vlastně jsem si to nějak zvláštně užila:-)
  • ano, kde jsou všichni ti kreslíři co pro Kubismus hlasovali ??? já to teda nebyla :)

  • ... nakonec jsem ráda, že jsem se do něj pustila... mám pocit, že mě témata, do kterých se mi nechce, víc posouvají... :-)

  • žeby samej masochista tady? :D

  • Přemýšlím, jak to téma mohlo vyhrát

  • mě se nekreslilo moc dobře. tahle forma mi není nijak blízká, nelíbí se mi to a tak jsem ke kreslení usedla když jsem měla jednoho večera vyloženě špatnou náladu. Nic jiné ze mě asi už nevypadne, já totiž miluju křivky :)

  • taky nevím jestli jsem splnila zadání a představy hrohlíka:-)...ale kreslení svého výtvoru jsem si užívala:-)...popustit uzdu představivosti a nedbat na zákony technického kreslení (ve smyslu, že je jedno jak namaluješ krychli) je někdy fajn:-)...

  • Pro mě to byl trochu boj a nejsem si jistá, jestli jsem splnila zadání. Mě se teda nechtělo vůbec, protože kubismuse není téma, ale forma, takže téma jsem musela vymýšlet sama. Pak jsem si ještě našla inspirační video, kterým bych zadání asi splnila lépe, ale podruhé už jsem se nedonutila a spíš si pohrála v malém s tématy budoucími s tím, že je vě větším formátu rozvinu...

  • Poslušně hlásím, že jsem dotáhla kubismus... a musím říci - ačkoliv se mi do tématu zprvu nechtělo, tak jsem si ho náramně užila. Mozaika, potlačená a pro mě velice netypická barevnost (inspirovala jsem se barevností starých fotografií). Prostě zcela nový zážitek... JOJ!

    Jak se kreslilo Vám?

...na to se teď můžeme společně podívat...

Žaneta - grafika

...tož jdu se svou kubistickou trochou do klubového mlýna. Doufám, že jsem naplnila ducha zadání.

KYVADLO ČASU

Sem a tam se překlápí
Čas 
Pohledy v barvách sépie
Vzal z nás
Točící se kohout 
Větrný je čas

Čas krás

Zdekula

...kresba inspirovaná obrazem Antonína Procházky - Prométheus (1911)

medami

Název Rozchod, kresleno podle mé špatné nálady jednoho večera :) tak snad bude vyhovovat . když mám dobrou náladu tak mi ty hrany přes ruku vůbec nejdou...

Jana - sekretářka Chvalinova

Ottův výbušný autor
Mecenáš Chvalinův a suita jeho veršozpracovatelská probírají se haldami Mistrova díla, až jim z toho zraky přecházejí...

Hana HAV

Zkusila jsem si v (snad) kubistickém stylu nakreslit dřevěná zvířátka, co jsem si před časem koupila u Mokrouše (https://www.fler.cz/mokrous). Ze tří obrázků, které na toto téma vzniky, se mi nejvíc líbí tento první, úplně jednoduchý, kdy jsem se nijak zvlášť nesnažila, jen jsem chtěla vyzkoušet, jak to bude vypadat.

Jitka STUDÉNKOVÁ 2D

První, co mi naskočilo na téma kubismus, byly domečky - spoustu domečků na kopci, domečků vzájemně se prolínajících a překrývajících. Nakreslila jsem několik skic, ale žádná nebyla to pravé ořechové. Tak jsem to odložila a věnovala se mandalám plným vlnek a kudrlinek a s jemnými barevnými přechody. Nakonec jsem i pro společné kubistické kreslení zvolila mandalu. První náčrtek byl OK, ale jak jsem sáhla po pastelkách, začalo se ve mně něco bouřit. Nakonec mi vadilo úplně všechno - rovné čáry, pravé úhly, mnou zvolená barevná paletka... Dokončila jsem, ale pořád jsem měla pocit, že by to ještě něco chtělo. Vzala jsem pastelku, udělala pár tahů a rázem bylo jasný, že jsem to definitivně pos... V prvním návalu vzteku jsem chtěla obraz roztrhat, ve druhém jsem popadla černou pastelku, že to celé začmářu a ve třetím jsem tou černou pastelkou začala chaoticky zvýrazňovat kontury. Wow, on ten chaos tomu dal řád a jakýsi smysl. Pak už jsem jen zlehka vyšrafovala pár míst. Báječně jsem se při tom uklidnila. Dovolila jsem si (být) neřád ve spořádaném světě mandal :-)

TerezaGerer 

Mám ráda výzvy, které mě osloví, proto vznikla tato kresba "Kubismus". Má vzpomínka na dětství, kdy jsem dávala přednost technice a kostkám plných barev před panenkami a šatečky.

Hanna.H

Denně okolo mě doma běhají 3ks koček, přesněji dvě kočky a jeden kocour. Když jsem přemýšlela, který předmět by mi mohl posloužit jako předloha, padl mi zrak právě na jednu z nich. Takže jsem se pokusila se na ni podívat očima kreslíře, který holdoval kubismu. Dílko, které přišlo na svět je kreslené akvarelovými progresy a dostalo jméno: "Kocour Modroočko s balonkem a myškou"...

irenino 

Hned po upřesnění zadání, ponoření do teorie :), jsem se rozhodla pro koláž. K tomu je třeba výchozí materiál, který jsem neměla. Oběhla jsem knihkupectví a papírnictví ve snaze získaz nějaký obrázkový kalendář. Bohužel koncem jara už toto zboží v nabídce není. Nakonec se mi podařilo jeden zapomenutý koupit. Vybírat jsem si nemohla. A problém byl, že zrovna ten sehnaný mě nijak neinspiroval. Ale od koláže jsem nechtěla upustit. Nakonec mě na poslední chvíli napadlo udělat květiny ve váze...

amazonit

...přikládám 3 obrázky, ale nevím, zda některý bude odpovídat zadání tak, jak bylo specifikováno. Snad se jeden "propašuje":-D

U Bublistického kubifuku mě vlastně první napadl právě bublifuk, ty krásné kulaté bublinky, celé je to takové oblé, jemné, snivé, pro přepracování do krychlí jako dělané:-) Z něčeho v podstatě "amorfního", jako je jarová či mýdlová voda, se stanou jasně definované, ohraničené krychle (tedy v mém případě pěkně šišaté).

Druhý je vzpomínka na dětství, někteří tahali kačera, já měla psa. Vlastně je to jakási frustrace z dětství, člověk má tahacího psa, ale tahat ho vlastně moc nemůže, když má čtvercová kola:-D Ono to tak v životě často bývá, člověk dostane, co chtěl, ale zároveň je to jiné, než co chtěl. Ale má to, tak si nemůže stěžovat.

Třetí je prostě potrubí, možná jím teče živá voda, ta by mohla být hranatá, do hranaté sklenky, dost blbě se to pije, proto nežijeme věčně. Někdo patrně nějakou tu vodní kostku života do sebe dostane, a dožije se třeba 100 let, jiní ne.

Ivca79

Kubismus bych si dobrovolně nevybrala, ale témata beru jako výzvu, takže jsem se vrhla na studium, načetla na wiki, okoukla obrázky a videa na internetu a pustila se do tvoření. Výsledek doufám alespoň vzdáleně kubismus připomíná. Portrét sedláka, který za války sloužil ve francouzských legiích, otce 4 dětí, pana Lišky. Bylo to první, co mě napadlo udělat, tak doufám, že se kubismu alespoň blížím.

hrohlik

...napsat všeobecné zadání bylo snadné, leč realizace značně úpokulhávala...

Snažil jsem se o pravověrný Kubismus, ale pokud není v hlavě vše srovnáno do hranata - nedaří se. Témata se střídala, techniky také a vše podvědomě směřovalo spíše do abstrakce. Nakonec jsem vybral

 Výlet do ZOO 

inspirovaný africkými počátky Kubismu...

...a při troše dobré vůle i mnohopohledovost lze nalézti...

...doufáme, že se vám naše Hranaté tvoření líbilo a pokud budete chtít přiložit pastelku ke společnému dílu, rozšiřte řady klubu KRESLÍME...

 ...pro klub KRESLÍME připravil hrohlik