Slovo Glamour původně znamenalo tajemné kouzlo, které dodávalo věci či osobě neodolatelnou přitažlivost. Nová výstava Uměleckoprůmyslového musea v Praze představuje fascinující výběr padesáti dámských společenských oděvů české i zahraniční provenience, které vznikaly v průběhu minulých šedesáti let. A zaútočí na vaše city již od čtvrtka 12. května.

Foto vlevo: Plesové šaty
Praha, druhá polovina 50. let
Značeno: Pragoděv
Syntetický taft

Výstava vás seznámí s hlavními módními trendy a základními typy společenských oděvů (např. koktejlové šaty, tzv. malé černé, plesové šaty atd.).Vývoj v posledních dvaceti letech dokumentuje především autorská modelová tvorba českých návrhářů.

Slovo glamour se rozšířilo ze Skotska – pochází z gaelského slova gramarye. Původně označovalo magicko-okultní kouzlo, které dodávalo věci či osobě neodolatelnou přitažlivost. V pozdním 19. století ztrácí magický význam a označuje snahu zvýšit atraktivnost zjevu.

Dnes se slovem glamour míní přitažlivost či fascinace předmětem nebo člověkem, který prostřednictvím luxusu a elegance překračuje hranice všednosti.

V druhé polovině 20. století proběhla pomalá, ale zásadní změna struktury a formy společenského odívání, která vycházela z hluboké proměny společenských vztahů evropské populace. V té době se postupně hroutila pravidla společenského a večerního oblečení, stanovená oděvními protokoly 18. a 19. století, vytvořenými pro potřeby dvorní etikety. Po rozpadu velkých monarchií ztratily tyto rituály své bezprostřední oprávnění, ale i nadále zůstaly vodítkem pro standardy společenského oděvu moderní společnosti.

Ještě na počátku 20. století měla tato tradiční pravidla plnou autoritu. Podle druhu látky, střihu, délky rukávů, hloubky výstřihu a doplňků se dalo na první pohled určit, pro jakou příležitost je oděv určen. Demokratizace života i oblékání, která probíhala po I. světové válce, tento systém pozvolna narušovala, ale ještě v 50. letech 20. století se večerní oděvy nápadně lišily od jiných druhů oblečení.

Foto vpravo: Dívčí taneční šaty
Praha, druhá polovina 50. let
Šito na zakázku
Syntetické hedvábí, štras

Polovina 60. let přinesla hlubokou proměnu ve všech směrech odívání včetně večerního. Móda se stala otevřeným systémem, který absorboval vlivy různých zemí a kultur. Zcela vymizel respekt ke starým sociálním kódům. Minisukně triumfovala v celém světě. Kalhoty ve společenském dámském oděvu, do té doby marginální fenomén, odstartovaly svoji velkou éru. Žena oblečená ve společenském oděvu mohla svým zjevem aspirovat na povolání kosmonauta nebo rytíře, nosit na sobě obraz významného umělce, vykračovat si v pánském smokingu nebo v bermudách s úplně průhlednou halenkou. Nic nebylo nemožné. Kolekce některých návrhářů v druhé polovině 60. let vůbec nezahrnovaly večerní oděvy.

Konec 60. let 20. století, a pak celé následující desetiletí, charakterizuje definitivní rozbití pozůstatků jednotného univerzálního systému módy. Na počátku 70. let přestala móda reflektovat společenská pravidla a stala se prezentací člověka a jeho jedinečné individuality. Ruku v ruce s tímto pocitem rozkvétala nová filozofie módy: svoboda nosit, co chceš, kam chceš a kdy chceš. Oděvní konvence byly narušeny či zmizely téměř úplně. Móda opustila zaběhnuté představy o eleganci a obecně sdílený smysl pro vkus. Toto uvolnění nejvíce zasáhlo společenské a večerní oblečení. Kolem roku 1975 bylo možné sledovat návrat k večerním oděvům. Svoboda výběru a návrat k luxusu tvořily dva víceméně rovnocenné póly vývoje.

Koncem 70. let se vytvořil nový ideál: žena s dvojí identitou. Během dne pracující žena adoptovala střízlivý oděv s maskulinními prvky. Tento trend se plně rozvinul v následujícím desetiletí, které přineslo výraznou změnu životního stylu. Večer se však žena proměnila v romantickou svůdnici, románovou postavu, královnu nebo ženu vamp. Večerní oblečení bylo naprostým protikladem denního. Oblíbenými se staly balonové sukně, nabírané rukávy a lesklé látky křiklavých barev.

Doprovodný program výstavy:

17.5. v 17 hodin
Glamour
Společenský oděv ze sbírek UPM v Praze 1950—2010
komentovaná prohlídka výstavy
PhDr. Konstantina Hlaváčková
výstavní sál

24.5. v 17 hodin
Z historie společenského oděvu
přednáška k výstavě Glamour
PhDr. Helena Jarošová
chodba muzea

 

Poslední desetiletí 20. století bylo dobou globalizace. Lidé zaplaveni aktuálními informacemi o politických skandálech, teroristickém násilí a ekologických katastrofách zatoužili po nových hodnotách. Vztah k módě se začal proměňovat v hlubší rovině než dosud. Kult minimalismu, který se v módě projevoval kolem poloviny 90. let, se uplatňoval především v denním odívání. Hranice večerního oblečení se téměř rušily stejně jako v předcházejícím desetiletí. Ženy se oblékaly do romantických oděvů, proměňovaly se v osudové hrdinky a hlavně sváděly přiléhavými nebo průhlednými oděvy.

Večerní oděv počátku nového tisíciletí navázal na předcházející období. Pro obecný vývoj oděvu se stal charakterický eklekticismus a naprostá tvůrčí svoboda. Žádná novinka už nedokáže opravdově šokovat. Na večer je možné si obléct krinolínu stejně jako oděv ve stylu květinové víly, Karkulky, Marlene Dietrichové nebo minimalismu a heavy metalu...

Foto: Společenské šaty
Itálie, 2010
Značeno: Alexander McQueen
Hedvábí s vytkaným detailem Posledního soudu od Hieronyma Bosche


Výstava je dlouhodobá...

...takže do září máte ještě čas. Ale z vlastní zkušenosti víme - neodkládejte to. Čas je nejen v odívání rychle proměnná veličina :o)

Glamour
Dámský společenský oděv 1950–2010 ze sbírek UPM
KDY:
12. května – 4. září 2011
KDE: Uměleckoprůmyslové museum, ulice 17. listopadu 2, Praha

JAK:
pondělí: zavřeno
úterý: 10—19 hodin
středa — neděle: 10—18 hodin

Vstupné na výstavu:
výstava: 80 Kč (snížené 40 Kč)
rodinné vstupné:  150 Kč

Text s použitím TZ Muzea.
Foto Bohumil Pospíšil a UPM

Glamour v UPM - plakát ke stažení.

Foto vlevo: Koktejlové šaty
Dánsko, první polovina 50. let
Značeno: Fonnesbech, Østergade, København
Hedvábná tkanina
Šaty patřily herečce Nině Jiránkové, člence Městských divadel pražských.

 

 

Fotogalerie

Koktejlové šaty
USA, 1958–1960
Značeno: Minuet designed by Mollie Stone
Hedvábný taft

Šaty patřily Olze Herbenové, kurátorce historického nábytku UPM.

 

Společenská kabelka
Československo, první polovina 60. let
Značeno: Made in Czechoslovakia Handwork
Přírodní kůže, korálky

 

Společenská obuv
Benátky, 1972
Značeno: Fratelli Rossi
Samet, přírodní kůže, kov

 

Plesové šaty
Praha, 1976
Realizace: Oděvní služba hl. města Prahy, Anglická ulice, a Drůbežářské závody Praha-Libuš
Syntetická tkanina s vytkávaným vzorem zlatých a stříbrných koleček, ocasní kohoutí peří

Zakázkové krejčovství v Anglické ulici bylo zahrnuto společně se závodem v Platýzu, v Černé růži, v Lucerně a s krejčovstvím Tvar do druhé kategorie, označované M. Do první kategorie, tzv. exkluzivní, patřily závody Styl, Eva, Diplomat a Adam. Šaty si nechala majitelka šít na maturitní ples.

 

Dívčí taneční šaty
Praha, 1988
Návrh: Viera Harníčková, ÚBOK
Syntetický brokát, syntetická krajka

Šaty byly publikovány v časopisu Dievča, listopad 1988.

 

Večerní šaty
Itálie, počátek 90. let
Značeno: Valentino Boutique Rome Paris; Made in Italy
Hedvábný žoržet, výšivka pajetkami a zirkony

Šaty patřily paní Olze Havlové, manželce prezidenta Václava Havla.

 

Společenské šaty
Praha/Paříž, 2010
Návrh a realizace: Jakub Polanka
Viskózový úplet s hedvábím a elastanem s ručním potiskem hvězdných mlhovin a Rochasových skvrn, metalický doplněk
Součást kolekce jaro–léto 2010 Star Dust