Že Fler nezištně podporuje společné prodejní a výstavní akce svých uživatelů, je známá věc, jaký pozitivní vliv má na profesionální činnost svých prodejců, se můžete dočíst v rozhovorech v rubrice Osobnosti, ale jeho dopad je možná ještě hlubší. Kupř. je otázkou, jestli by šperky pájené z cínu byly tak rozšířené a natolik v oblibě, kdyby Fleru nebylo...

A právě pájeným šperkům se s podporou Fleru věnuje výstava FENOMÉN CÍNU v Galerii KusKovu v Praze.

Cín je člověku známý už od starověku. Nejstarší zmínky o něm a jeho využití najdeme už v antice. Se zpracováním cínu litím do různých forem se setkáváme již od poloviny 3. tisíciletí př. n. l. Svého vrcholu cínařství dosáhlo v evropském středověku, renesanci a baroku. Použití cínu při výrobě šperků ale není následkem návaznosti na zmiňovanou historickou tradici, kterou v Evropě cínařství má, ale je modifikací techniky, která se zrodila v zámoří. Ten, kdo za dnešní výrobou cínových šperků v Čechách nepřímo stojí, je Louis Comfort Tiffany (1848-1933), malíř, designér a sklář, který na sklonku 19. stol. vytvořil v USA techniku spojování kusů plochého skla, jež měla být alternativou ke klasické historické vitráži čili zasklívání do olověných H profilů. Na rozdíl od ní ale umožňuje tiffanyho technika mnohem jemnější kresbu a vytváření 3D předmětů, např. lamp nebo váz.

 

Atelier Tiffany

Až do sametové revoluce byla v našich zemích prosazována právě klasická vitráž coby jeden ze způsobů zpracování skla, v němž byli naši mistři skláři velmi dobří, a na „tiffany techniku“ se dokonce občas pohlíželo jako na pouhou náhražku. Po změně režimu ale nastal boom tiffany techniky díky firmám, které sem začaly dovážet materiály pro tuto techniku a pořádaly kurzy a semináře. Mezi jejich absolventy bylo i velké procento žen a není tedy divu, že v jejich hlavách a rukou začaly vznikat krom jiného také šperky tiffany technikou.

 

To samo o sobě nebylo ještě nic převratného, nicméně tento stav se záhy začal rychle měnit a šperky vytvářené pomocí materiálů a nástrojů tiffany technikou zaznamenaly za poslední desetiletí a hlavně za posledních pět let prudký vývoj. Cínované součásti přestaly ve špercích být pouze nezbytným konstrukčním prvkem, ale staly se svébytnou plnohodnotnou nebo dokonce dominantní složkou šperkařského díla. Proto dnes už namísto o špercích vytvářených „tiffany technikou“ mluvíme o špercích vytvářených „měkkým pájením“, pro které se ujal lidový název „cínované“ šperky. V nich šperkařky a šperkaři pracují s pájkou čili slitinou cínu jako s modelovacím materiálem formovaným zatepla do žádaného tvaru.

 

Zásluhu na velkém rozvoji měkkého pájení ve šperkařství má i svět internetu, jmenovitě právě prodejní portál Fler.cz, který je partnerem výstavy. Právě on a jemu podobné obchodní servery jsou místem, kde se výtvarníci a designéři setkávají a inspirují, ale které také vytváří nepřehlédnutelný konkurenční tlak, který jednotlivé tvůrce žene ke zdokonalování mnohdy rychleji, než by to dokázala jejich vlastní ambice.

 

Výstava FENOMÉN CÍNU si klade za cíl zdokumentovat stav techniky měkkého pájení ve šperkařství v tomto čase a prostoru, protože díky spojení všech jmenovaných faktorů jsme svědky jedinečného úkazu – nikde ve světě se šperky měkkým pájením nevyrábí (ani nikdy nevyráběly) v takové kvantitě a kvalitě jako u nás v českých zemích.

 

A na koho a na co se můžete na výstavě těšit?

Patronkou a tváří výstavy je Simona Stašová, která zapózovala s pájenými šperky před objektivem Milana Kruliše. Focení bylo náročné, ale rozhodně to byl zážitek. Vznikla série fotografií, které naši výstavu zdobí a provází.

Vernisáž výstavy proběhla 22. 4. a návštěvníci (hlavně pak návštěvnice) se na ní mohli potěšit písněmi Franka Sinatry v podání charismatického basbarytonisty Daniela Klánského, mladého slibného operního pěvce ND.

Zážitkem byla i módní přehlídka značky La déesse, jejíž majitelka a designérka Lenka Hartová svoje ležérně elegantní modely nápaditě zkombinovala se šperky z cínu.

 

 

foto: Milan Kruliš

Vystavovatelek je devět a znají se právě díky Fleru.

Atelier Tiffany na výstavě prezentuje skleněné vázy, které jsou ukázkou tiffany techniky v původní podobě.

„Originální skleněné objekty, při jejichž tvorbě se inspiruji především přírodou a rostlinnou říší, vytvářím převážně z plochého ručně vyráběného uměleckého skla technikou vitráže, které se též říká tiffany technika. Tuto techniku se snažím dále rozvíjet a obohacovat o další dosud nepoužívané postupy a prvky. Moje tvorba se zcela odklonila od zažitých a běžně vídaných plošných děl a klasických tiffany lamp k rozměrnějším objektům ve tvaru mís a váz. A tak vznikají netradiční dekorativní díla v duchu mé oblíbené secese….“

KB šperky představuje svoje typické secesně laděné šperky s vlastnoručně modelovanými keramickými obličeji.

„Šperk je pro mě malá plastika s užitnou přidanou hodnotou. Není spojena s konkrétním prostorem, ale vytváří nové dojmy podle toho, jakou ženu zdobí a do jakých souvislostí se tak dostává. Koketuji s různými technikami a materiály. Cín mě zaujal proto, že je měkký a taví se i při nízkých teplotách, a díky tomu se stává materiálem, který lze snadno modelovat – a to mě fascinuje. To má společné s keramikou, přestože jinak jsou to materiály diametrálně odlišné...“

 

Modrý květ vystavuje šperky s jantarem a korálem, komponované do jednoduchých svižných industriálních kompozic.

„Ve svých špercích zhmotňuji svoje pocity a vlastní vidění světa. Přírodní motivy propojuji s industriálním technickým stylem. Tvořím pod značkou Modrý květ, který pro mne představuje symbol romantismu, individualitu, tajemství, hledání smyslu života, krásu, touhu po svobodě, naslouchání přírodě, nekonečnost vesmíru, svět fantazie a mystiky.“

Sol.d.c. svět šperků z cínu obohatila gravírovanými povrchovými strukturami, které na výstavě určitě nesmí chybět.

„Veškerá moje tvorba pramení z touhy zachytit TO NĚCO, co někdy letí z velké dálky, někdy to šeptají tvorové a předměty v mé bezprostřední blízkosti...“

Yaninou specialitou jsou jemné grafické rytiny do černé patiny. Na výstavě se můžete potěšit celou romanticky fantazijní kolekcí.

„Má tvorba odráží mé zalesněné vnitřní světy, plné prapodivných tvorů. Ráda pracuji s kovem, sklem a kameny. Nechávám se inspirovat přírodou a jejími taji. Mou snahou je vytvářet znepokojivé krásné věci ... které osloví a mohou doprovázet v běžném životě ...”

Sylviena cín kombinuje s minerály do výrazných kompaktních tvarů často inspirovaných přírodou.

„… na začátku je kámen… jeho energie a mé pocity dávají vzniknout šperkům, se kterými se zde můžete setkat. Inspiraci pro svou tvorbu nacházím často v přírodě. Mým oblíbeným motivem jsou květiny a listy...“

Objemově velkorysé kompozice umístěné na obručích jsou typické pro Veroniku Nowo.

„Pevným základem jsou mi znalosti nabyté v textilní tvorbě, zejména krajky, plátno jako takové. Fascinace nití mě přivedla k železnému drátu, ze kterého vytvářím dekorace jako např. svícny, lampy. Proplétání drátu mě okouzlilo, ale při realizaci některých nápadů mi chyběla možnost pevného spoje, což mě přivedlo k cínu. Technika pájení mi navíc umožňuje kombinovat různé materiály s použitím tradičních řemeslných technik, to mi otevřelo cestu ke šperku. Nejvíc inspirace mi přináší příroda. Každý šperk tvořím jako artefakt, který může fungovat také samostatně, třeba zavěšený na zdi místo obrázku. Tvorba je kořením mého života.“

Abraka Gabra se věnuje pájení nerezu a z cínu zvládne vymodelovat i náročné tvary. To vše, včetně pro ni typického spojení cínu s organickými materiály, přivezla i do Prahy.

„Technika měkkého pájení, díky níž vznikají všechny mé šperky, mě nepřestává udivovat ve svých možnostech. Svou tvárností mi připomíná hlínu - podle nálady tak můžu vytvořit šperk jak plastický/figurální, tak ve svých liniích čistý a strohý. Baví mě kombinace různých materiálů. Kromě drahých kamenů také pracuji se sklem, pryskyřicí a různými organickými materiály. Občas, když nápad převyšuje rozměry ženské hrudi, vznikají v mých rukou obrazy či plastiky. Je pro mě důležité, aby v sobě šperk nebo jiný objekt nesl myšlenky, niterné pocity autora...”

 

Želmíra výstavu obohatila o svůj svižný rustikální styl a také o použití autorských originálních skleněných komponentů.

„Když jsem před pár lety objevila techniku pájeného šperku, byla jsem ztracena. Tvorba šperků se stala mojí nedílnou součástí. Je zde tolik možností materiálů, kombinací i samotného vlastního pojetí šperku, že přesto, že snad dávám stárnutí s nadhledem, je mi líto, že je mi tolik, kolik mi je... ”

 

A zde už je celá sestava v plné parádě.

 

Teprve čas ukáže, jestli měkké pájení bude jen jakýmsi přechodným výstřelkem v oblasti klasických šperkařských technik nebo jestli si vydobude trvalejší postavení. Výstava FENOMÉN CÍNU usiluje o to druhé.

Držme pájeným šperkům palce a těšme se na další vývoj této techniky.

Výstava potrvá do 22. 5.

Galerii KusKovu najdete v ulici Biskupský dvůr 6 v Praze a je otevřena v úterý až pátek 13-18 hod.

Těšíme se na vaši návštěvu.

úvodní foto: Modrý květ