Folklorní prvky se vracejí do kolekcí světových návrhářů s železnou pravidelností. Máte při vyslovení  slova folklor osypky? Nebo naopak k vašim oblíbeným kratochvílím patří návštěva Národopisného muzea? Ať už spadáte do kterékoliv z těchto kategorií, můžete si ušít doplňky, které vám dodají šmrnc, aniž byste si na sebe musela obléknout zrovna kyjovský kroj.

Folksy náramek s madeirou

Na výrobu náramku potřebujeme:

  • pruh plsti ve velikosti cca 10x20 cm
  • jednobarevnou stuhu, 2x25 cm
  • vyšívanou stuhu (tzv. krojovku) 25 cm
  • bavlnky
  • jehlu
  • nit
  • pruh madeiry, cca 25-30 cm
  • flitry, korálky
  • zažehlovací plátno, případně vliselín

Na zápěstí si vyměříme, jak dlouhý chceme mít náramek a ustřihneme si z plsti pruh – v mém případě to je cca 10 x 20 cm. Plst se vám bude různě hýbat, pokud neustřihnete stoprocentně pravý úhel, nic si z toho nedělejte. Potom plst podélně přežehlete.

Drobnými stehy přišijte na plst krojovku tak, aby na každé straně o několik centimetrů přesahovala.

Konce krojovky zahněte dospod plsti a zapošijte.

Teď přijde na řadu madeira. Nastehujte ji na dolním okraji na jednu stranu... a pak zase zpátky.

Zatáhněte za oba konce nitě a nařaste madeiru tak, aby měla stejnou délku, jako základ náramku a přišijte ji na horní okraj náramku.

Pokud jste si to špatně změřili a zjistili jste, že máte madeiry málo, můžete z toho udělat umělecký záměr a horní rohy náramku zaoblit :-)

Pošijte náramek flitry či korálky tak, jak se vám bude líbit, přidejte jednoduché vyšívání. Pro drobnější výšivku si můžete z bavlnky oddělit jen část vláken.

Zespoda podžehlete náramek pruhem zažehlovacího plátna, případně alespoň vliselínem. Zafixujete tak stehy a navíc náramek zpevníte.

Nakonec na okraje náramku přišijte stuhu na zavazování. Doporučuji přišít ji v několika řadách, aby držela opravdu pevně.

Nakonec zavazovací stuhu na koncích sestřihněte a zapálenou sirkou zatavte, aby se netřepila. Teď už stačí náramek zavázat na krásnou mašli, naučit se pořádně výskat "ííííííííííja!" a můžete vyrazit!

Že vám chybí ještě něco k dokonalosti? No jasně, velice jednoduchá, ale efektní čelenka do vaší hřívy! Tak pojďme na ni, moc už nás nezdrží:

Čelenka "krojovka"

Předpokládám, že ať už jste vdaná či ne, čepec se nosit nechystáte (narozdíl od čepice). Přesto můžete svou hlavu ozdobit ve folklorním stylu – a dokonce velmi jednoduše.

Pro výrobu čelenky potřebujeme:

  • cca 30 cm široké stuhy s folklorním motivem (tzv. krojovku)
  • cca 25 cm kulaté gumy ladící barvy
  • jehlu a nit

Stuhu nejprve na obou koncích dvakrát založte...

... a drobnými stehy hustě zapošijte. Pak na jeden konec pevně přišijte jeden konec gumičky.

Jeden z rohů přehněte, pak i druhý a pevně zapošijte na všech stranách.

Výsledek by měl vypadat asi takto:

Stejný postup opakujte i na druhém konci stuhy. Nakonec můžete krojovku podžehlit vliselínem, aby se zespodu nepárala.

Hotovou čelenku můžete nosit se svázanými i rozpuštěnými vlasy.

A hezky se usmívejte – ať oslníte nějakého fešného ogara! :-)