...aneb když se splní sen. Často z různých stran slýchám, že si výtvarníci stěžují na nedostatek podrobné literatury z oboru, kterému se věnují, ale většinou je nenapadne, že by se do psaní mohli pustit sami. Pokud tuto myšlenku v sobě nosíte, nebojte se jít za ní, není to tak nerealizovatelné, jak to může na první pohled vypadat. Uprostřed zimy mi vydání obsáhlejší knihy o smaltu připadalo jako velice abstraktní sen. Počátkem podzimu mám radost z toho, že se kniha právě dostává ke čtenářům a objednat si ji můžete i zde na Fleru.

Smaltu se věnuji dvacet let

...a po celou dobu jsem v češtině hledala souhrnnou knihu, která by tuto více jak 3 000 let starou techniku podrobně přiblížila.

Když jsem pro Fler MAG před dvěma lety připravovala dva články o smaltu (přečíst si je můžete zde: 1. a 2.), lehce jsem zakoketovala s myšlenkou, že bych se do psaní pustila sama. Od teoretické úvahy k realizaci jsem tenkrát neudělala jediný krok, protože mi to připadalo příliš časově a organizačně složité, takže jsem to odkládala na "jednou snad..." .

Bylo mi ale jasné, že pokud bych se do knihy dala, nechtěla bych psát pouhý návod práce se smaltem. Jako vystudovanou etnografku mě zajímaly také jeho dějiny u nás i ve světě. Toužila jsem po knize, která by představila smalt v co největší šíři jeho technik, od velkoformátových objektů a obrazů po šperky na drahých kovech a mědi.

Marie-Hélène Amilien (Francie), Strážce, smaltovaná ocel, skleněné korálky, v. 70 cm, foto: Patrice Molle.

Přišlo mi důležité zdůraznění zásadních rozdílů práce s technickým a šperkařským smaltem i jejich možné kombinace. Zároveň jsem si přála mít srovnání, jak ke smaltu přistupují profesionálové v různých částech světa. Zajímal mě rozdíl mezi tradičními historickými postupy a moderním svobodným přístupem k této technice.

Bez obsáhlé a různorodé barevné fotopřílohy historických i současných smaltů by takováto kniha neměla smysl. Nepřipadalo mi příliš reálné získat povolení k otištění takového množství fotek, jaké jsem si představovala, takže jsem se o to dlouho ani nepokoušela.

Po pravdě řečeno jsem měla jen mlhavou představu o tom, jak se autorská práva  získávají...

Andrew Kuebeck (USA), Osirus Redux, stříbro 925/1000, 999/1000, smalt, přenos fotografického obtisku na smalt.

Julie Shaw (USA), Průzkum, brož, smalt, stříbro 925/100, zlato, trilobit, mušle, 7,6 x 3,8 cm.

Szvetlána Tóth (Rusko), Ruslan a Ludmila, měď, smalt, dřevo, 30 x 60 cm.

Eva Kučerová-Landsbergrová (ČR), Moře, 50 x 100 cm, foto: Ota Landsberger.

Letošní zima byla dlouhá a bez slunce, nedařilo se mi tak naladit na přípravu jarní kolekce. Uprostřed jedné březnové noci jsem nemohla usnout a mimoděk mě napadlo, že bych knihu o smaltu přeci jen mohla zkusit napsat. V tu chvíli zimní apatie zmizela a začala jsem si ještě ve tři v noci na internetu hledat informace, která nakladatelství výtvarné knihy vydávají.

Po několika rychlých konzultacích jsem zavrhla variantu pokoušet se o vydání vlastním nákladem a sama jsem nakladatelství oslovila. Kladná odpověď přišla překvapivě rychle, takže za dva týdny jsem na knize již začala pracovat. Příjemně mě potěšilo i to, že nakladatelství přijalo bez výhrad mou koncepci.

Při přípravě jsem se řídila jednoduchým pravidlem: " Jakou knihu bych si já sama chtěla o smaltu přečíst a prohlédnout? "

Larisa Solomniková (Rusko), Madona, šperkařský smalt na mědi, stříbrná fólie, zlato, rám – zlacený bronz, 20 x 28 cm.

Linda Lundell (USA), Posvátné pírko, zlato 999/1000 (drátky cloisonné), základ stříbro 999/1000.

Několik měsíců jsem se knize nepřetržitě věnovala, souběžně vyřizovala stovky e-mailů do celého světa a nakonec se podařilo dát dohromady text i fotodokumentaci v rozsahu, který mi ještě na jaře nepřipadal  reálný. Vlastně to nakonec bylo mnohem snazší a příjemnější, než jsem původně čekala, protože až na výjimky jsem se setkávala s velice vstřícnými reakcemi svých kolegů.

Postupně se podařilo dojednat práva k otištění fotek historických smaltů z British Musea, Uměleckoprůmyslového musea v Praze, Severočeského muzea v Liberci, Arcidiecézního muzea v Olomouci a Podještědského muzea Český Dub. Například slavný zlatý Royal Cup (technika basse taille) z britského muzea je jedinečným světovým unikátem z konce čtrnáctého století. V knize najdete i nádherný gotický prostorový přívěšek ve tvaru labutě (technika ronde-bosse), klasické limogeské práce (středověké i renesanční) i řadu dalších pozoruhodných historických smaltů.

Zároveň jsem se snažila získat také fotografie od našich i zahraničních profesionálních smaltérů. Velice mi pomohla Gurumina a její kontakt na Brigitte Martin, editorku amerického Crafthausu. Díky veřejné výzvě, kterou Brigitte zde zveřejnila, mi během čtvrt hodiny začaly do e-mailu chodit fotografie a milé zprávy od smaltérů z celého světa. Každý e-mail byl jak vánoční dárek, kdy se člověk při rozbalování těší, co bude uvnitř. Jsem ráda, že jsem tak poznala opravdu různorodou práci kolegů z celého světa, na které bych jinak nenarazila. Zároveň jsem využila i kontakty, které s matkou - urbir - máme ze sympozií z  maďarského Kecskemétu.

Věnina silver Věnceslava Kolomazníková (ČR), prsten, stříbro 925/1000, zlato 585/1000, smalt champlevé.

Haneri Irena Herrmannová (ČR), Jitka, Irena, Zita, Petra, brože, měď, smalt.

Ateliér stříbra Jana Veselá (ČR), Rajská zahrada, ocelový plech, smalt, 50 x 50cm.

Vzhledem k tomu, že jsem chtěla prezentovat i všechny nejpoužívanější kovové podklady (ocel, měď, stříbro, zlato), musela jsem celou řadu věcí s kolegy konzultovat, protože nikdo neovládá veškeré techniky a materiály. Objevovaly se stále nové a nové nejasnosti, na které jsem hledala odpovědi u kolegů a v literatuře. Spoustu nových věcí jsem se tak  dozvěděla, ujasnila a objevila.

Neustále jsem narážela na fakt, že se liší nejen údaje v literatuře, ale i poznatky jednotlivých smaltérů. Přistoupila jsem k tomu tak, že mou práci není třeba brát jako dogma a jedinou možnou pravdu, ale každý si z ní může vzít informace a rady, které si třeba dále přizpůsobí podle vlastních potřeb. Knihu jsem se snažila postavit na vlastních zkušenostech a doporučení mých přátel a kolegů, ale v některých částech jsem musela vycházet pouze ze zahraničních zdrojů.

urbir Radka Urbanová (ČR), Loď bláznů, smalt na mědi, 10 cm.

Eva Heřmanská (ČR), Krabice, smalt, ocelový plech, 2x 46 x 41 x 15 cm, 1x 50 x 40 x 15 cm.

Vladimír a Zuzana Maškovi (ČR), Vážka, Vážky, stříbro 925/1000, 7 x 5,5 cm.

Mým záměrem bylo koncipovat knihu tak, aby představila především pokročilejší postupy a tvorbu zkušených profesionálů, ale zároveň jsem si přála, aby text byl přístupný i začátečníkovi. Snažila jsem se, aby publikace byla srozumitelná a zajímavá i pro ty, kteří si smalt pouze kupují a chtějí se dozvědět o této technice více.

Knihu jsem rozdělila na tři části: teorii (definice, dějiny), praxi (postupy a techniky) a projekty 7 autorů (rozdílné techniky i materiály). Pro závěrečnou část Projekty jsem ke spolupráci oslovila šest kolegů s odlišným přístupem ke smaltu. Podrobně zde prezentují výrobu jednoho typu výrobku i někteří autoři z Fleru: urbir ("barokní" malovaná miniatura), Ateliér stříbra (šperkařský smalt na stříbře ACS), Věnina silver (šperk na zlatě a stříbře, technika cloisonné), Haneri (brož technickým smaltem na mědi). Já sama jsem přiblížila výrobu tohoto obrazu (šperkařský smalt na mědi). Dalšími přizvanými autory jsou Vladimír Mašek (smaltovaná brož na stříbře, technika champlevé) a Eva Heřmanská (smaltovaný obraz, technický smalt na ocelovém plechu, technika sgrafito).

Shana Kroiz (USA), Královská tanečnice, stříbro 925/1000, perleť, kožešina, smalt na mědi, galvanoplastika.

Jennaca Davies (USA), Žlutý přívěšek, měď, smalt.

Informačně nejnáročnější část představovaly dějiny smaltu. K tomuto tématu neexistuje v češtině prakticky žádná podrobnější odborná literatura. Zmínky o historii smaltu jsou roztříštěné, neúplné a často si odporující. V cizojazyčných publikacích je možné najít o smaltu více informací, ale ani zde nejsou dějiny ujednocené a snadno dostupné. Čím starší období, tím byly informace o smaltu nejednoznačnější a více jsem si je musela ověřovat.

Paradoxně se mi dařilo více údajů a fotografií než v knihách nacházet na internetu. Zaujaly mě především tyto stránky italských emailérů, kde jsou nejsouhrnněji popsány (v angličtině) dějiny smaltu, co jsem nalezla, je zde i zajímavá fotodokumentace.

Velice cenným zdrojem informací jsou některé kvalitně zpracované weby velkých světových muzeí. Snažila jsme se řídit tím, co jsem na fotografiích skutečně viděla a našla, nikoliv tím, co bylo někde pouze napsáno. S odstupem dvou let bych jinak napsala i zmíněné články na Fleru, protože na několik zde uvedených faktů jsem po podrobnějším studiu změnila názor.

Annemarie Timmer (Nizozemí), misky, smalt na oceli.

Elizabeth Turrell (Velká Británie), Psaní po zdi, šperkařský smalt na oceli, enamel transfer, kresba, 25 x 25 x 1 cm.


V prvních jarních měsících

...se se mnou přítel loučil se slovy: "Piš knihu", v létě říkal jen: "Už to prosím tě  dopiš!". Nebyla se mnou řeč, měla jsem smaltu plnou hlavu a nedokázala se soustředit na jiná témata rozhovoru. Byl to intenzivní půlrok, který jsem více než u pece trávila u počítače.

Těším se na návrat od teorie k praxi a byla bych ráda, kdyby má kniha i ve čtenářích probudila touhu si ke smaltu a peci sednout.

Vznik knihy byla týmová práce, protože bez vstřícnosti mých kolegů smaltérů by kniha nemohla vzniknout. Stejně tak důležitá byla i podpora nakladatelství Grada i ochota paní redaktorky Jany Minářové. Zajímavou a inspirativní zkušeností byla i práce na závěrečných korekturách, kdy se střetával můj bohémský a osobní přístup k textu s pragmatismem a perfekcionalismem mé milé kamarádky Věry Koubkové Novotné. Překvapivě jsme vždy dokázaly najít kompromis a hodně se u toho i nasmály. V neposlední řadě jsem vděčná i sponzorům, jejichž placená inzerce umožnila zakoupení autorských práv historických smaltů z British Museum i vydání knihy s obsáhlou fotografickou přílohou. Mé poděkování  jim patří plným právem v knize i zde.

Stefano Pedonesi (Itálie), Cosmo 2, stříbro 925/1000, zlato 750/1000, smalt, sklo.

 

Pokud si  chcete prohlédnout další desítky fotografií historických smaltů i práce, které se již do knihy nevešly, jste zváni do tohoto klubu, který je otevřen všem, kteří mají smalt rádi. Naleznete zde i odkazy na zajímavé smaltéry z celého světa.

Poznámka: fotografie použité v knize i v tomto článku jsou uveřejněny s písemným souhlasem autorů, ale není možné je kopírovat a dále šířit bez opětovného povolení.

 

Úvodní foto: Michelle Startzman (USA), Hledící čočky, brože, smalt, stříbrná folie, stříbro, mosaz, měď, peridot, topaz, granát, citrín, ametyst, camera lens.