Bezpochyby nejdivočejší módní období skrz na skrz prosáklé rebelskými nápady je spojováno s 80. léty minulého století. Dominantním prvkem této éry byly především fešácké kožené bundy s nášivkami. Kůže je však i v současnosti vnímána jako svůdný a atraktivní materiál. Tak v sobě probuďte lásku k nespoutanosti a nechte, ať lákavá syrovost kůže pohladí vaše smysly!

Navzdory tomu, že se jedná o poněkud specifický, a pro některé možná i hutný a drsný materiál, je kůže čím dál více skloňovaným soudobým trendem. Chuť vyrazit ven v martenskách a ve frajersky střiženém křiváku rezonuje společností čím dál více a už dávno není takový look specialitkou či poznávacím znamením pouze rockerské subkultury. Dáte kůži šanci? V tom případě se nechte zlákat hutnou náloží inspirace.

Zdroj: © Anastasiia Goncharova, Pexels

Nádherné kožené sako od Alisa.miau, Fler.cz

Malý průvodce koženým světem

Kůže jako materiál doprovází lidské dějiny už od nepaměti. Dokonce se jedná o jeden z prvních materiálů používaných k výrobě oblečení vůbec.

Přírodní kůže má svůj jedinečný charakter, specifické a nezaměnitelné aroma, je na omak příjemná a při doteku jakoby tichounce „kvílí“.

Výrazně se odlišuje od jiných přírodních materiálů tím, že léty nošením neschází, ba naopak zraje do krásy a kvality.

V praxi se často setkáte také s pojmem useň, nebojte, není to žádná cizojazyčná nadávka, ale v synonymum k pojmu kůže.

Samotný proces výroby startuje v koželužnách, kde jsou kůže pečlivě vyčištěny a poté jsou máčeny v alkalických nebo vápenných lázních, které pomáhají odstranit chlupy. Následně se kůže rozdělí podle jakostí.

  • Nejvyšší kvalita – top grain - je svrchní strana kůže a nejčastěji se používá na výrobu čalounění, užitkových předmětů a luxusních oděvů či doplňků.
  • Nižší hodnota – štípenková kůže – jedná se o seříznutou spodní stranu a v současné době se z ní vyrábí drtivá většina koženého oblečení, protože je mnohem levnější.

Po rozřazení se kůže dále činí v sudech, nejčastěji pomocí rostlinných roztoků. Proces činění je nezbytný i velmi důležitý, neboť konzervuje bílkovinná vlákna v kůži a tím je chrání před rozpadem či hnilobou. Poté se kůže ještě barví, mechanickým způsobem rozmělňuje, aby byla hladká a příjemná na omak. Posledním krokem je povrchová úprava, která může zahrnovat například opískování, leštění, pigmentování, apod.

Zdroj: © Anastasia Tooming, Pexels

Zdroj: © Lisett Kruusimäe, Pexels

Zdroj: © Olya Kobruseva, Pexels

Tip, co se může hodit:
Triků, jak poznat pravou a nefalšovanou kůži, existuje nejspíše bezpočet. My vám poradíme to, co se nám nejvíce osvědčilo. Často není na první pohled příliš patrné, jestli jste si z obchodu odnesli kožený nebo koženkový výrobek. Originál z kůže by měl dlouho specificky „vonět“ a kůže je při pokojové teplotě (zhruba 21 stupňů) příjemně hřejivá a měkce poddajná. Kožený výrobek by také samozřejmě měl být opatřen štítkem. A pokud stále tápete, zamiřte se svým kouskem k odborníkovi, který materiál pozná na první dotek.

Dramaticky cool parťák do nepohody

Možná si řeknete, že tak dominantní materiál je vhodný spíše pro teenagery a nositele s nespoutanou duší. Věřte, že kůže může být tou správnou volbou úplně pro každého. Chce to jenom zvládnout pár jednoduchých pravidel. Pokud budete s koženými kousky při skládání výsledného outfitu zacházet citlivě, odměnou vám bude perfektně vkusný a luxusní look.

Zdroj: © Pavel Danilyuk, Pexels

Při výběru a sestavování modelů neváhejte trošku popustit uzdu kreativitě a obtiskněte svoje nápady do výsledného mixování. Ač se to možná nezdá, tak kůže si perfektně rozumí s téměř každým typem textilie.

Naprostou klasikou, kterou nikdy nešlápnete vedle, je bílá halenka, libovolné tričko či kardigan s koženými kalhotami (v tomto případě jsou přípustné také kožené legíny). Takový outfit lze ozvláštnit vysokými podpatky a netradičními doplňky. Také milovnice šatů a sukní si přijdou na své. Stačí zvolit libovolné šaty a ozvláštnit je koženou bundičkou, případně vestou. Zatracovat nemusíte ani přímo kožené šaty nebo sukně. Taková kvalitní pouzdrová sukně vám udělá parádu na rande i pracovním meetingu.

Působivé kombinace docílíte spojením kůže s úpletem, bavlnou i saténem. Příkladem něžného protikladu, který se bude dokonale přitahovat, jsou transparentní materiály, tyl, hedvábí, krajka nebo síťovina. Čím dál oblíbenější je také zapojení denimu nebo sametu.

Poněkud netradiční a svěží pojetí, které začíná být patrné také v českých ulicích, je kožené vrstvení, k němuž přímo vybízí nejrůznější kožené (cropp) topy, tílka či bolerka - v tomto případě jsou vhodné také kousky korzetového typu. Neváhejte vybraný kousek spojit například s bílou barvou, ale také třeba puntíky nebo pruhy. Samozřejmě vkusně.

Smyslně lákavé mohou být také kovové doplňky – zkusit můžete různě dlouhé náhrdelníky, řetězy, prsteny, náramky nebo náušnice či brože. Adepti na výstřední look si mohou směle dopřát kombinace kůže s peřím, které se ovšem hodí spíše pro slavnostnější příležitosti.

A pokud se s kůží teprve seznamujete, budou pro vás ideální doplňky od kvalitně zpracovaných rukaviček, pásků, kabelek, batohů až po boty! Řada Fler tvůrců se do kůže beznadějně zamilovala a umí z ní vykouzlit dokonalé designové skvosty.

Naopak outfitem, který vytvoříte pouze z kožených kousků, sice pravděpodobně zabodujete na nějaké hard tematické akci, ale v realitě s ním (pokud se zrovna nechystáte na projížďku motorkou) příliš potlesku nejspíše nesklidíte.

Zdroj: © Jaime Rivera, Pexels

Zdroj: © Julia Malushko, Pexels

Zdroj: © ALLAN FRANCA CARMO, Pexels

Zdroj: © Olga Divnaya, Pexels

Zdroj: © Asep Syaeful Bahri, Pexels

Zdroj: © Maksim Istomin, Pexels

Zdroj: © Rosivan Morais, Pexel

Zdroj: © Olga Pozney, Pexels

Zdroj: © legitimum couro, Pexels

Zdroj: © Boris Hamer, Pexels

C62 cardigan koženkový rukáv od TATEs

Opasek široký od honzah, Fler.cz

Kožená kabelka Bojana od ALATYR Slovensko, Fler.cz

Kožená kabelka Violet od Da'Poeta, Fler.cz

Taška TEABAG M - černá - kožená od Pavla Zimmermannová, Fler.cz

Dámske kožené topánky na podpätku hladké modré od PLZR, Fler.cz

Očima módní redakce:
Lákají vás střihy a módní kreace jako vystřižené z kosmu či super futuristického světa? Vyzkoušejte lákavé a vysoce extravagantní modely. Zaujmout by vás mohla kůže v kombinaci s volány, nabíráním či třásněmi. Velkým hitem jsou také kožené kousky s vytlačenými plastickými motivy. Bránit se nemusíte ani zajímavému barevnému provedení. Vsaďte na krémové, zemité či naopak pastelové odstíny.

Zdroj: © Olga Divnaya, Pexels

Zdroj: © cottonbro, Pexels

Zdroj: © Anna Bondarenko, Pexels

Víte, že... ?

  • Na našem území byla nalezena torza kožených výrobků a speciálních nástrojů určená k opracování kůže, patrně patřící do období Velké Moravy.
  • Z kozí kůže se nejčastěji vyrábí rukavičky. Ovšem zdaleka nejluxusnější je losí kůže, především proto, že je považována za nejměkčí, nejpružnější a zároveň nejjemnější. Oblíbená je rovněž klokaní kůže, hojně se používá na výrobu outfitů pro motorkáře.
  • Nejpříjemnější a zároveň nejdražší jsou přírodní kůže, které nejsou nijak barvené. Nepigmentovaná kůže ale může mnohem rychleji vyblednout.
  • Můžete se setkat s pojmem genuine leather, tedy v překladu pravá kůže. Z toho by pro zákazníka mělo vyplývat, že si právě opatřil skutečně kvalitní koženou věc. Často se však jedná o opak. Tento pojem označuje veškeré výrobky, které jsou vyrobeny z pravé kůže, ovšem o stupni kvality nám toho příliš neprozrazuje.
  • Zvířecí kůže je vždy dokonale odolná, pružná, pevná a skutečně dlouho vydrží.
  • Základní nevýhodou je, že kůži příliš nesvědčí vlhké ovzduší ani pobyt na přímém sluníčku.
  • Kůži lze relativně snadno poškrábat. Vzniklé škrábanečky však modelu dodávají ještě větší půvab a rebelskou esenci.

Zdroj: © cottonbro, Pexels

Péče je základ úspěchu

Chcete-li mít kožené oblečení stále jako ze škatulky, je nutné ctít základy správné péče. Kůže je v mnoha ohledech poněkud „plachý“ materiál a není jej vhodné prát v pračce. Mnohem více koženým výrobkům prospěje jemné a citlivé otírání mokrým hadříkem (lehce namočeným ve vlažné vodě s kapkou kvalitního mýdla, ideálně bez parfemace).

V případě, že vám nějaký kožený kousek zmokne, je nutné ho nechat uschnout – šetrně a nejlépe při pokojové teplotě. Určitě není dobré proces schnutí urychlit například fénem nebo přiložením na radiátor.

Koženým kouskům rovněž dopřejte pravidelnou údržbu v podobě čištění pomocí speciálních preparátů, které zvyšují odolnost a pružnost. Vlastníte-li nějaký super epesní kožený kousek, kterého si nadmíru ceníte, pro jistotu jej svěřte do rukou profesionálů.

Zdroj: © Kelly Sikkema, Unsplash

Úvodní fotografie: © Anastasiya Lobanovskaya, Pexels