Výroba mýdel se stává čím dál tím více populárnější zálibou, která vedle radosti a relaxace přináší také kýžený užitek. Rozmanitá mýdélka můžeme použít nejen pro svoji potřebu, ale také darovat. Velice zajímavá mýdla lze vyrobit z kvalitních glycerinových hmot, jež jsou obohaceny o výživné oleje, nebo z hmot mléčných, s přídavkem kozího či ovčího mléka. A my se mrkneme na pár vychytávek, jak na to.

Co budeme potřebovat:

  • mýdlovou hmotu (glycerinová čirá, glycerinová mléčná, hmota s přídavkem kozího či ovčího mléka)
  • barvy do mýdel
  • esence - silice nebo parfémované oleje
  • mýdlové formy (lze použít i silikonové formy např. k výrobě ledu, apod.)
  • ingredience do mýdel (např. mletá káva, skořice, bylinky, konfetky, lufa, apod.)

Jak na to, návody a nápady

Postup výroby:

Práce s licí hmotou je nejen velmi jednoduchá, ale také velmi bezpečná.

Potřebné množství hmoty rozehřejeme nejlépe ve vodní lázni, rozehříváme pomalu, aby se tekutina nezačala vařit. Do hmoty můžeme přidat vůni - nejlépe kvalitní silice nebo parfémované oleje, i ji obarvit. Barvy přidáváme v množství dle potřebné intenzity barvy mýdla, mimo plotnu (rendlík odstavíme). Poté rozléváme do mýdlových forem a necháme ztuhnout.

KOMBINOVANÉ MÝDLOVÉ SRDCE

Do poloviny formy nalijeme čirou hmotu (může být ovoněna), vložíme mýdlová srdíčka nebo konfetky a dolijeme mléčnou hmotou. Glitrová mini srdíčka si můžeme vyrobit např. ve formě na led. Vytvoříme velmi slabou vrstvu z čité hmoty, do které přidáme nejlépe kosmetický glitr, který se při mytí rozpustí.

MÝDLO ZÁVĚSNÉ S MYCÍ HOUBOU

Závěsná mýdla s mycí houbou - jednoduchá, ovšem velmi efektní:

Mycí houbu vložíme do mýdlové formy (ideální je kulatý tvar) a zalijeme mýdlovou hmotou, kterou můžeme obarvit nebo provonět.

MÝDLO SKOŘICOVÉ - PEELINGOVÉ

Nejúčinnější a nejšetrnější přírodní peelingovou složkou je bezesporu káva - mletá. Na rozdíl od bylinek nemá káva tendenci v licích mýdlech chytat plíseň, což se u většiny bylinek stává. Z toho důvodu použití bylinek jako pevné součástí licích mýdel příliš nedoporučuji (pouze dekorativně na povrchu).

Do roztavené hmoty přidáme špetku mleté kávy (můžeme přidat i mletou skořici, čímž se hmota nádherně zabarví) a nalijeme do mýdlové formy. Skořice je přírodní produkt, který nejen dobře voní, ale také dodá mýdlům nádhernou barvu - v ryze čisté, přírodní podobě.

MÝDLOVÉ DORTÍČKY NEBO KNOFLÍČKY

Na výrobu mýdlových dortíčků, sušenek, knoflíčků nebo mufinek potřebujeme formy menších rozměrů (motivů), které jsou specifického formátu.

Mýdlovou hmotu vrstvíme ve slabých plátech, v různých barvách. Po nalití první vrstvy vložíme do hmoty brčko, které nám udělá v mýdélku požadované dírky. Tento trik používáme vždy, když potřebujeme v mýdle udělat dírku, např. pro navlečení šňůrky na zavěšení, apod. Mýdlovou hmotu vrstvíme až do úplného zalití formy, nutno střídat barvy. Po zaschnutí vyjmeme mýdlo z formy a vytáhneme z něho brčko. Můžeme dozdobit mašlí.

A NAKONEC ROZVERNÉ LETNÍ MÝDLOVÉ LAHŮDKY

Mýdlové nanuky - úžasné a stylové, hotové během několika minut. Potřebujeme pouze formu na výrobu nanuků, nejlépe silikonovou. Nanuky vypadají lépe z čiré, obarvené mýdlové hmoty, než z hmoty mléčné. Nezapomeňte vložit klacík (k dostání v kreativních potřebách), ten vkládáme, až hmota trochu utvrdne (jinak by vplul do středu).

Mýdlové srdce s použitím mýdlových konfet - jednoduché řešení, jak zefektnit čirou mýdlovou hmotu. Mýdlové konfety můžeme nahradit čímkoliv (gumové miniaturky, mýdlové hoblinky, ...). Dekoraci vložíme na poloviční vrstvu mýdlového plátu a zalijeme druhou vrstvou hmoty.

Mýdlové pralinky - luxusní provedení mýdla z licích hmot a přídavku bylinek. Do cukrářských košíčků nalijeme mýdlovou hmotu (luxusněji působí hmota mléčná, obarvená), po lehkém utuhnutí posypeme bylinkami, můžeme dekorovat růžovými poupátky, apod.

Mýdlo s lufou - nejen dobře vypadá, ale také účinně působí. Slabší plátek lufy zalijeme mýdlovou hmotou a necháme utuhnout.

Pokud se rozhodnete použít do licích mýdel bylinky, květinky, ... doporučujeme jejich umístění na povrch mýdla (nezalévat hmotou). Bylinky neztratí barvu ani vůni a hlavně nezačnou chytat plíseň.

Jak vidíte, vyrobit úsměvný letní dárek není nijak složité. Pusťte se do toho s invencí :-)