Kvalitní punčochy a punčocháče bychom patrně našli jako nedílnou součást garderoby téměř každé ženy. A rozhodně se není čemu divit. V třeskutých mrazech vám nožky příjemně zahřejí punčocháče vlněné, když však ledy povolí, můžete si k doladění outfitu přivolat na pomoc tenké silonky. Ty navíc letos slaví již 80 let své existence, a to už si zaslouží pořádnou oslavu! Souhlasíte? A tak jsme pro vás v redakci upekli šťavnatou punčochovou inspiraci. Kávu máte? ;)

Patříte k lidem, kteří si punčocháče zamilovali na první navléknutí, a nebo se řadíte k oné hrstce, pro niž se i krátkodobé nošení proměňuje v hororový zážitek?

Věřte, že cesta k úspěšnému a příjemnému pocitu začíná u výběru (kvalitního) materiálu a jeho finálního zpracování. Zejména tyto atributy rozhodují o tom, zda se v punčoškách budete cítit komfortně po celý den, nebo naopak budete myslet pouze na to, kdy je s radostí odhodíte do kouta.

Zdroj fotografie: Smithsonian Magazine

Zdroj fotografie: Time

Zdroj fotografie: Racked

Když zalovíme v historii aneb…

Dříve než vám prozradíme aktuální trendy ve způsobu nošení, vrátíme se na chvíli do časů dávno minulých. Společně s námi zjistíte, kde se příběh punčošek začal psát, jakou roli zaujímal a proměňoval se v průběhu jednotlivých historických etap i století.

 Zdroj fotografie: gorod

Příběh začíná ve starověku

První předchůdci dnešních punčoch byli dle archeologických nálezů objeveni v hrobkách již ve starověkém Egyptě. Za důležitou zmínku je pak považována tvorba řeckého básníka Hésiodose, který důkladně a pečlivě popisoval obyvatelstvo Řecka, chránící své nohy před chladem i zvídavými pohledy do delších pruhů látek, kůží. Později se v jeho dílech objevují také první prototypy punčoch vyrobené ze srsti zvířat. 

Luxus pro gentlemany

Obliba punčoch pozvolna prosakovala ve 12. století také do Evropy. Zde byste je ale marně hledali jako doplněk k dobovým oděvům dam. Zpočátku tento specifický kousek oděvu nosili pouze a výhradně pánové. Punčochy pletené z nejjemnějších hedvábných nití byly vizuálně nejvíce podobné dnešním podkolenkám.

Zdroj fotografie: pinterest

Dámy, nastavte nožky!

Punčošky si dámy začaly navlékat až počátkem 19. století. Do té doby ženy zcela běžně nosily spodničky a dlouhé sukně až na zem. S postupnou tendencí se v rytmu příchodu nového století začaly délky sukní zkracovat. Protože se ale stále ocitáme v dobách okořeněných dobrými mravy, bylo třeba oprášit staré dobré způsoby halení nahé kůže a tím i výrobu punčošek.

Se začátkem revolučního užití gumy v módním průmyslu se punčochy začaly rafinovaným způsobem upevňovat ke korzetům tak, aby svým nositelkám zajišťovaly komfortní pohyb. S plynoucím časem a snahami o inovace v oblasti spodního prádla začaly tradiční korzety nahrazovat podvazkové pásy.

Zdroj fotografie: ThoughtCo

Zdroj fotografie: Time

Zdroj fotografie: Vintage Photos

Zdroj fotografie: VienneMilano

Revoluce ve světě punčoch

Skutečná revoluce ve světě punčoch nastala v roce 1939 pod taktovkou firmy DuPont, která začala vyrábět první punčochy z nylonových vláken. Historické prameny tvrdí, že tehdejší dámy nylon zaujal natolik, že za pouhé 4 dny vykoupily všechny dostupné punčochy, odhadem se jednalo o 4 miliony párů.

Nylonové punčochy byly vyráběny sériově za pomoci pletacího stroje, který zhotovil žádoucí tvar, a ten se posléze sešíval k sobě.

V tomto okamžiku vznikal onen legendární černý šev, často doplněný ozdobnou patou. Takové punčochy se samozřejmě upevňovaly na podvazkové pásy.

Nylonky byly ve své době nesmírně žádaný artikl zejména pro své vlastnosti, jako je poddajnost i pevná struktura.

O pár let později však módní reformu zásadně utnul nástup 2. světové války. Kromě přímé krize, smutku a plíživého mraku smrti přinesla válka také nedostatek nylonu, který se začal využívat pro armádní padáky. Zatímco muži bojovali za svoji vlast, jejich manželky čekaly doma a navzdory závoji těžkých časů stále více čelily tlaku veřejnosti ohledně nevhodnosti vycházet bez zahalených nohou. Vynalézavé ženy však vymyslely rafinované řešení - na nohy si namazaly silnou vrstvu barevného tělového krému a tužkou dokreslily pomyslný šev.

Zdroj fotografie: Livejournal

Zdroj fotografie: time all news

Zdroj fotografie: pinterest

Zdroj fotografie: AnOther

Na scéně nový konkurent

Po válce byla výroba nylonových punčoch obnovena, na scéně se však zanedlouho objevil nový konkurent - silon. Z mnohem poddajnějšího, jemnějšího a příjemnějšího materiálu se začaly vyrábět tzv. punčochové kalhoty.

Postupně začal mizet z punčocháčů tradiční šev a stejně rychle byly odkládány podvazkové pásy, které už nebyly potřeba.

Zdroj fotografie: © Seven Thieves, tumblr

Svůdnost v každém kroku

V současné době je nošení punčochových kalhot (silonek) pro celou řadu žen jednodušší a pohodlnější volba nežli tradiční punčochy. Každý, kdo pravidelně nosí punčochové kalhoty, moc dobře zná také jejich nevýhody od klasického otlačení v oblasti podbřišku až po nepříjemné pocení. Oproti tomu punčošky připevněné na podvazkový pás zajišťují zdravější způsob nošení okořeněný o špetku svůdnosti.

Zdroj: © Foto: Lucie Kout, model: Jessie Loarn, Linde von Schwärze, Ivana Štefková

Zdroj fotografie: pinterest

Aktuálně začínají ženy znovu oprašovat dávné časy a podvazkové pásy se vrací do šatníků.

Pokud se rozhodnete vydat po stopách elegance a pořídit si podvazkový pás, rozhodně nepodceňujte výběr. Výběr kvalitního a originálního prádla, podvazkových pásů i korzetů nabízí například přední česká korzetiérka Riwaa Nerona, kterou můžete navštívit také v jejím pražském ateliéru.

Zdroj fotografie: pinterest

Zdroj fotografie: lovetoknow

Zdroj fotografie: Dotties Delights

Rady do začátku:

  • Kvalitní podvazkový pás by měl mít minimálně 6 pásků doplněných o kovové velvety
  • Mějte na paměti, že podvazkový pás musíte mít umístěný v oblasti pasu, rozhodně ne na bocích
  • Lákají vás punčochy se švem? Oblékejte je u zrcadla, jemně přes špičku na patu a pomalu, jemně natahujte nahoru směrem k lýtku
  • Kalhotky noste vždy PŘES podvazkový pás

Zdroj fotografií: © Rachel Ann Jensen

Barevná fúze i špetka rozpustilosti

Chcete vystoupit z šedi a zazářit i v davu? Pak neváhejte a bez obav si pořiďte originální punčochový kousek! Můžete se držet vtipného minimalismu a vyhrát si s jednoduchými geometrickými motivy - puntíky, čárky, čtverečky či srdíčka. Zkombinovat lze také abstraktní obrazce a křehkou krajku. Nebojte se zapojit také barevné tóny, odvážní mohou zkusit zářivé odstíny žluté, červené, modré, fialové, oranžové a zelené. Silného efektu docílíte také něžnými, perlovými odstíny.

V rámci svého experimentování zkuste také matné či třpytivé povrchy. Trendy barvami jsou stále též bílá a černá. 

Barevné punčocháče kombinujte nejlépe s jednobarevnými kousky a jednoduchými doplňky.

Nicméně se snažte obloukem vyhýbat lesku! Celý váš outfit by kvůli tomuto detailu mohl získat nádech lacinosti a nevkusu.

Zdroj fotografie: Bustle

 Zdroj fotohrafie: pinterest

Zdroj fotografie: we heart it

Zdroj fotografie: HonestlyWtf

Zdroj fotografie: Bagsteens

Zdroj fotografie: pinterest

Zdroj fotografie: The Impression

Zdroj fotografie: pinterest

Zdroj fotografie: Ladygunn

Zdroj fotografie: pinterest

Zdroj fotografie: Fashion Gone Rogue

Zdroj fotografie: follow the fashion

Zdroj fotografie: pinterest

Zdroj fotografie: Clocky´ Fun

Zdroj fotografie: Geekbuyig

Zdroj fotografie: Ezy Fashion

Zdroj fotografie: © model: Anna Selezneva, foto: Lachlan Bailey, Vogue

Zdroj fotografie: © Emilio Cavallini

Zdroj fotografie: Wolford

Zdroj fotografie: pinterest

Zdroj fotografie: Twitter

Zdroj fotografie: 

Zdroj fotografie: pinterest

Zdroj fotografie: Mademoiselle Grenade

Zdroj fotografie: pinterest

Bezešvé pohodlí má zelenou

Nechcete-li se vzdát punčochových kalhot, ale rády byste se v nich cítili ještě o kapku více pohodlně, vyzkoušejte nejnovější módní mikrotrendy. Jsou jimi punčocháče bez zesíleného švu v sedu. Tento typ punčocháčů je vhodné zkombinovat s kratšími délkami sukní nebo kraťásky.

Výhoda: Tento typ silonek téměř na své kůži neucítíte a to právě díky minimalizaci švů.

Nevýhoda: Horší dostupnost a snadnější pouštění ok.

Sukně nebo šaty patří k vaší oblíbené denní výbavě, ale zároveň je pro vás nemyslitelné vzdát se tenisek? Vyzkoušejte silonkoponožky. Spodní část silonek je tvořena pevným vyztuženým materiálem takovým způsobem, aby vám umožnil pohodlné nošení a zároveň zajistil jistou trvanlivost samotného produktu. 

Zdroj fotografií: © model: Jourdan Dunn, Calzedonia 

Zdroj fotografie: Rank & Style

Zdroj fotografie: © Sleek

Zdroj fotografie: mode and the city

Aby se silonky netrhaly aneb péče v malíčku

Známe to všichni. V ovzduší se vznáší příslib slavnostní atmosféry, kterou dokonale podtrhuje prudce elegantní róba. Stačí však chvilka nepozornosti, nehet zapilovaný do ostré špičky, jeho následné nepatrné zaseknutí a znenadání už na vás laškovně mrká punčochové oko táhnoucí se rozpustile až ke špičce malíčku. Většina žen se v takových chvílích obrní trpělivostí a také poctivou dávkou náhradních či erárních silonek.

Prozradíme vám pár užitečných rad, které vašim punčochám zajistí mnohonásobně delší pobyt ve vašem šatníku.

Zdroj fotografie:  pinterest

Dříve než si nově koupené silonky a punčochy vyzkoušíte, prohlédněte si krabičku a prostudujte, z jakých materiálů jsou vyrobené.

Syntetickým materiálům (silon, nylon) dopřejte krátkou lázeň v roztoku z litru vody a půl hrnečku jemné kuchyňské soli. Nechejte maximálně 20 minut namočené a poté zlehka vyždímejte přebytečnou vodu. Slaný roztok zajistí nylonovým vláknům pevnost a snadno předejdete nežádoucímu potrhání.

Zdroj fotografie: WWD

Stejně dobře jako sůl vám poslouží také voda obohacená o pár kapek kvalitní aviváže. Vlastnosti aviváže propůjčí nylonovým vláknům tolik potřebnou měkkost a pružnost.

Pamatujte však, že silonky či jemné punčošky nemají rády drastické ždímání ani věšení na kolíčky. Dopřejte jim něžné vysušení, kterého docílíte jednoduchým srolováním do ručníku, poté už jen stačí přehodit na sušák.

Zdroj fotografie: aisle 9

Punčochy na Fleru

Stylové punčochy a oblečky pro dámské nožky jsou oblíbeným módním prvkem také u nás na Fleru. Zvolíte si vymazlené punčošky s designovými prvky, nestárnoucí klasiku či šťavnaté barevné kreace punčoch či legín? Fantazii se opět meze nekladou, vybírejte však opravdu s citem!

Vlčák! od PipiPunk

Designové punčocháče s břízami od muhehe

Dívčí legínky od Bavllen

Pletené nadkolenky v retro stylu. od collapse

Hořčicové... od Ta-Ry

Peříčkové S od Splanch

leggings d-b II. od shutterloom

Mix barev od švambi

Legíny bambus dlouhé šedé s krajkou nebo hladké od Anna Janska

BIO dámské legíny od MarietStyle

Fialové legínky od Alura73

Proužky - teplé legíny na míru od Klara Blahova

Dlouhé legíny Neon Pink od Dance Lovers

Legíny MOODLEGS Pink od The Mood

Dívčí legíny zelené se třpytkami od black egg

Legíny Navy Bear od broskvička

LEGÍNY EUGENES od Lull Loungewear

Agni High Waist Leg Black od AHORA AQUI

Legíny s vysokým pasem bamboo CARMEN od BHiStyle

Legíny s tylem BACK to BLACK od SILUET mode

Kaktusy od PokoLoko

Bambusové legíny červené Karkulka od Chic&Lovely

Úvodní foto: bracatu