O smaltu, nádherné a v mnoha směrech stále překvapivé technice, už jsme si v MAGu povídali. Rádi bychom vás k němu dnes znovu vrátili, protože zanedlouho se jeho příznivci v Česku dočkají zajímavé knižní novinky. Pojďte se na ni tedy nejprve vizuálně naladit.

Kdy vznikl první smalt (email)

...přesně nevíme, ale nejstarší dochované  nálezy jsou datovány do 13.  a 12. století př. n. l. a pocházejí z Kypru. Překvapí nás svou pozoruhodnou precizností a je tedy docela možné, že dějiny této tradiční techniky jsou ještě starší, než nám dokládají archeologické vykopávky. Během téměř 3,5 tisíce let se podoba smaltu měnila, střídala se období, kdy byl na vzestupu, s dobami, kdy byl v útlumu. V minulosti byl email součástí především šperkařských a luxusních řemeslných výrobků. Teprve v 19. století se stává běžně dostupným a široce rozšířeným technický smalt, který se začal používat na průmyslově vyráběné předměty (nádobí, vany, umyvadla).

V minulých staletích byla tato technika  svým stylem i technologií pevně svázána s dobou svého vzniku, proto na první pohled od sebe odlišíme byzantský, románský, renesanční, barokní nebo secesní smalt. Dalším faktorem, který výrazně ovlivňoval výslednou podobu, bylo i to, z jaké země nebo geografického regionu smalt pocházel. Ve stejném časovém úseku tak vznikají zcela rozdílné výrobky ve východní Asii, Rusku, Evropě nebo v arabském světě.

Linda Lundell (USA), Strom života, zlato 999/1000 (drátky cloisonné), základ stříbro 999/1000, orientální tyrkysové korálky.

Nové možnosti smaltu ve volné tvorbě

...začínají umělci postupně objevovat až v průběhu 20. století. Tradiční rozdělení na technický a šperkařský smalt přestává být pro tvůrce určující, protože oba druhy barev mají své originální využití. Novinkou jsou velkoformátové obrazy a objekty vytvářené za pomoci technického smaltu, který původně pro výtvarnou tvorbu vůbec určen nebyl.

Moderní smalt se vyznačuje velkou různorodostí podkladových kovů, technologií, forem i velikostí. Přestože dnes mají smaltéři velký prostor k individuálnímu vyjádření, často se v jejich tvorbě výrazně projevuje  skutečnost, zda pocházejí ze zemí se silnou historickou tradicí. Tato tradice, případně její absence, ovlivňuje nejen pojetí, ale i to, jestli bude pro autora v dané zemi snadné získat hlubší vzdělání v oboru, nebo naopak bude nucen více improvizovat. V některých zemích se smalt velice podrobně vyučuje na vysokých školách a je zde snadný přístup k novým materiálům i technologiím. Zajímavým příkladem moderního přístupu k technice jsou USA, které sice nemají staletou tradici smaltu, ale díky tomu zde není obor svazován klasickými vzory.

Na Fleru se většinou setkáme jen s drobnými šperky na mědi a stříbře, případně s obrazy omezených rozměrů, ale možnosti a podoby smaltu jsou dnes mnohem širší. Moderní smalt zahrnuje i rozměrné venkovní instalace, velkoformátové (několikametrové) obrazy na ocelovém plechu, nádoby, moderní netradiční šperky a objekty na mědi, zlatě i stříbře. Zároveň i dnes existují emailéři, kteří se věnují tradičním technikám šperkařského smaltu na drahých kovech, ale u nás  je hlouběji ovládá jen velice málo šperkařů. Je to dáno tím, že jsme nikdy nepatřili mezi země se silnou emailovou tradicí, proto zde bylo a stále je velice složité proniknout do oboru hlouběji. Smalt se tu bohužel v plné šíři historických i moderních technik  systematicky nevyučuje a smaltéři tak ucelené informace získávají velice složitě. Vzhledem k tomu, že tu ani neproběhla souhrnná výstava, která by podrobněji prezentovala historický i současný světový smalt, není snadné si o oboru udělat komplexní představu.

Větší tvůrčí rozvoj u nás v posledních letech zaznamenal především velkoformátový technický smalt, jehož centrem je severní Morava, kde se ve Frýdlantu nad Ostravicí a Vítkovicích konají sympozia a výstavy. V místních průmyslových provozech během uměleckých sympózií vznikají díla v rozměrech, které by v domácích podmínkách byly nemyslitelné.

Při přípravě své nové knihy o smaltu jsem měla možnost poznat práci řady zajímavých současných světových smaltérů a ráda bych se podělila o malou  ukázku jejich tvorby i v tomto článku. Srovnání se soudobou světovou produkcí je zajisté velice inspirativní a ukazuje zajímavé možnosti, které smalt dnešním výtvarníkům nabízí.

Stefano Pedonesi (Itálie), Závěsný květ, stříbro 925/1000, zlato 750/1000, smalt, hydrothermal quartz.

Judy Stone (USA), nádoba, měď, smalt.

Julie Shaw (USA), Vnitřní země, brož, smalt, stříbro 999/1000, 925/1000, 7,6 x 7,6 cm.

Marie-Hélène Amilien (Francie), Sítěný domov, háčkovaný měděný drát, skleněné korálky, ocelový kruh, smaltovaná měď, průměr 75 cm, foto: Patrice Molle.

Jennaca Davies (USA), Tyrkysový a červený přívěšek, měď, smalt.

Andrew Kuebeck (USA), Dva ptáci s jedním kamenem, nalezený kámen, stříbro 925/1000, smalt, přenos fotografického obtisku na smalt.

Michelle Startzman (USA), Ohnisko, brož, měď, stříbro, smalt, smalt cloisonné.

Shana Kroiz (USA), Královská větrná brož, pozlacená smaltovaná měď, pozlacené stříbro 925/1000, galvanoplastika.

Elizabeth Turrell (Velká Británie), Most, šperkařský smalt na oceli a leptaná měď (bílý pruh), kresba, enamel transfer, 42 x 148 x 5 cm.

Annemarie Timmer (Nizozemí), Vesnice na Slunci, smalt na oceli, 50 x 70 cm.

Szvetlána Tóth (Rusko), Lov na jednorožce, měď, smalt, dřevo, 45 x 65 cm.

Larisa Solomnikova (Rusko), Narození, šperkařský smalt na mědi, stříbrná folie, zlato, bronzový zlacený rám, 20 x 25 cm.

 

Ráda bych na závěr představila i tři naše autory, které nemáme  možnost vidět na Fleru:

Vladimír a Zuzana Maškovi (ČR), Vážka, stříbro 925/1000, 7 x 5,5 cm.

Eva Kučerová-Landsbergrová (ČR), Zimní mystérium, 50 x 50 cm, foto: Ota Landsberger.

Eva Heřmanská (ČR), Paraván: Divadlo světa, smaltovaný reliéf, ocel a měď, 110 x 225 cm.

 

Na Fleru smalt najdete v této kategorii nebo přes vyhledávač . Zde jemalá ukázka prací několika autorů, kteří zde své výrobky nabízejí:

Sanada Martina Mrázová (ČR), Drak, prsten, stříbro 925/1000, technika: plique-á-jour a champlevé.

Haneri Irena Herrmannová (ČR), Poklad, měď, smalt.

urbir Radka Urbanová (ČR), Jednorožec, perleťová ulita, smalt na mědi, 80 x 85 mm.

 

Příští týden se zde můžete těšit na další článek, který podrobněji přiblíží, jak kniha o smaltu vznikala.

Pokud si zatím chcete prohlédnout další desítky fotografií historických smaltů i práce, které se již do knihy nevešly, jste zváni do tohoto klubu, jež je otevřen všem, kteří mají smalt rádi. Naleznete zde i odkazy na zajímavé smaltéry z celého světa.

 

Poznámka: fotografie použité v knize i v tomto článku jsou uveřejněny s písemným souhlasem autorů, ale není možné je kopírovat a dále šířit bez opětovného povolení.

 

Titulní fotografie: Shana Kroiz (USA), Královská koruna, smaltovaná měď, stříbro 925/1000, galvanoplastika.