Máme tu skoro jaro a s ním další slíbené meziklubové hrátky In-spirare. Opět se sešly členky čtyř různých klubů nad jedním tématem, jímž byla tentokrát drobnost, jež doprovází lidstvo po tisíce let a v každé nové generaci si najde ty, co jí podlehnou - PRSTEN.

Časem si prsten získal mnoho významů - od pouhé snahy ozdobit své ruce až po současné varianty s funkcemi, ze kterých jde hlava kolem. Původní materiály, z nichž se prstýnky vyráběly, nevydržely moc dlouho a brzy je nahradily prsteny z kůže, kostí nebo slonoviny.

Jak se vyvíjely civilizace, tak i tyto jednoduché kroužky na ruce začaly získávat symbolickou, sociální nebo profesní funkci. Druhů prstenů je spousta, tento úvod k přehlídce to nemůže a ani nechce postihnout - bylo by to na menší knihu. Vyberu tedy jen malý vzorek z širokého spektra, jež se nabízí.

Kruh fungoval jako symbol věčnosti – bez začátku a konce – nejen u Egypťanů, ale i u dalších kultur.

Svůj vlastní význam má však i otvor uprostřed prstenu: nepovažuje se pouze za prázdný prostor, ale bývá vnímán jako brána nebo dveře, které vedou k událostem očekávaným i neznámým. Darování prstenu ženě tak tehdy vypovídalo o nekonečné a nesmrtelné lásce k ní.

Zvyklost darování zásnubního prstene převzali již staří Římané, ale víc než symbol lásky pro ně kroužky představovaly symbol vlastnictví. Předáním prstenu prohlašovali muži ženu za svou - nazýval se anulus pronubus a honosností prstenu ukazovali své bohatství a moc. Římané prý byli rovněž prvními, kdo si nechávali na prsteny vyrýt vzkaz.

Dalším nejznámějším druhem prstenu je pečetní prsten. Svým vzhledem předával informaci o postavení svého majitele, o tom, jak je movitý a mocný. Majitel jednoduchým způsobem informoval své okolí o tom, kým je a jakou moc má.

Krásné pečetní prsteny se dochovaly z období Egypta, byly ze zlata, ze stříbra ale i z drahých kamenů a jsou to pečetní prsteny nejvýše postavených osob Egypta.

Křesťané až do poloviny 9. století odmítali používání prstýnků jako součást svatebních ceremonií a obřadů.

Po prolomení tohoto tabu v bohatých kruzích však snoubenka neobdržela prostý kroužek, ale velmi zdobený prsten s rytými holubicemi, lyrami nebo dvěma spojenýma rukama. Ani takovéto prstýnky nebyly církvi příliš po chuti, a proto se šperky ve 13. století značně zjednodušily a získaly výraznější spirituální vzhled.

Kombinace zlata a drahých kamenů se stala zvyklostí teprve v 15. století. Nejčastěji takovéto zásnubní a snubní prsteny používaly šlechtické rodiny. Kroužky vypadaly podobně jako ty dnešní a každý kámen měl svůj speciální význam. 

Honosnými prsteny, jež prezentovaly stav svých majitelů, byly a jsou také tzv. prelátské prsteny - např. biskupský, opatský, papežský prsten a další. Dříve byla i barva kamene určena pro určitý status církevního hodnostáře, dnes už jsou tyto prsteny jednodušší a mnohdy i jen celokovové.

In-spirare s výraznými prsteny

A teď už vás zveme na přehlídku našich prstenů současné doby, jež mají pouze jediný úkol - upoutat pozornost na jejich nositelku a zdůraznit její jedinečnost.

Budeme rády, když od vás budeme mít opět odezvu, jak se nám toto šesté inspirativní kolo podařilo a jak se vám líbí naše prsteny.

Stejně jako v minulých kolech platí, že počet "líbí se mi" není omezen
a můžete jej udělovat až do 30. 4. 2017.
Prsten

Zároveň vás zveme na další kolo naší inspirativní přehlídky, která se ponese v duchu Extravagantního náramku pro sebevědomou ženu a bude k vidění za dva měsíce. Takže v květnu opět zde v MAGu!

#fler-anketa:2623#

Úvodní prsteny a foto: Noy Alon, portfolio & e-shop: www.noyalon.com.