...aneb dekorativní recyklace. Dát po letech starým věcem nový smysl, nové místo, novou funkci. Trend návratu k tvarům, barvám, vzorům zařízení domovů našich maminek a babiček frčí! Jedním z nejvýraznějších retrostylů je bezesporu design a architektura poloviny minulého století u nás označovaný pojmem „Bruselský styl“ či jen krátce „Brusel“, odvozeným od fascinující světové výstavy Expo 58 v Bruselu, na níž československá expozice zazářila.

Současná oblíbenost Bruselského stylu možná souvisí také s dnešní náladou podobné té, jaká vládla v době jeho vzniku - celým světem tehdy procházel intenzivní pocit nutnosti změny životního stylu, touhy po novém, mladém výrazu. Neříká vám to něco?

Brusel lze označit jako měkký modernismus, v němž se výrazně uplatňuje výtvarno.

Jsou pro něj charakteristické geometrické (typický je například lichoběžník či spleti čar), oblé, ledvinovité a kapkovité tvary, asymetrie, pastelové barvy - odstíny žluté, modré, šedé, hráškově zelené či fialové a kontrast velkých barevných ploch s linií a strukturou.

Bruselský design se uplatnil ve všech oblastech každodenního života.

1 Šumperák

Projektantem rodinného domu typu V je architekt - samouk Josef Vaněk. V šedesátých letech většina lidí toužila po moderním, komfortním bydlení v bruselském designu, stát však kategorii rodinných domů opomíjel. Josef Vaněk pro mnoho z nich tuto představu svým projektem naplnil.

2, 3, 4, Nábytek

Oblé asymetrické tvary stolů, komody s výraznými barevnými plochami v kontrastu s geometrickými vzory, sedací nábytek „vajíčkového“ tvaru. Nové materiály - laminát a hliník - nábytek odlehčily a umožnily dát mu nové formy. Inspiraci čerpal Brusel od ikon designu, manželů Eamesových.

5 Porcelán

Jaroslav Ježek byl jedním ze zakladatelů bruselského stylu a předním českým tvůrcem figurálního a užitného porcelánu. Porcelánové plastiky Klisnička a Hřebečkové, za které získal velkou cenu na Světové výstavě EXPO 58 v Bruselu (a nejen ty), stále vyrábí podle původního autorova návrhu Royal Dux Bohemia. Dobové plastiky i porcelán najdete již jako starožitnosti v anticích.

6 Veřejné stavby

Architektura reflektovala bruselský styl především v oblasti veřejných staveb. V roce 1963 navrhl architekt Josef Danda výpravnu nádraží Ostrava-Vítkovice. Realizace se počítá k nejlepším příkladům bruselského stylu v české architektuře.
Bohužel momentálně je chátrající budova na prodej, snaha o její zápis na seznam chráněných budov památkářům bohužel nevyšla. V současné době rovněž v médiích probíhá kauza o možné demolici budovy nádraží v Havířově, vystavené rovněž v bruselském stylu.

7 Sklo

Významně reflektovalo bruselskou éru české sklářství, které bylo světovou špičkou. Platí to jak u autorského skla (Libenský, Brychtová, Roubíček, Hlava), tak v případě užitného skla.

8 Svítidla

Možná také visela u stropu ve vašem pokojíčku? Tyto „talířové“ lustry se vyráběly ve sklárně v Rapotíně, a to až do konce 80. let. Umělec Jan Brož se chce pokusit v létě tohoto roku o obnovu jejich výroby.

9 Hračky Libuše Niklové

Nafukovací zvířátka české designérky hraček Libuše Niklové, která byla v rámci udílení cen Czech Grand Design 2011 uvedena do Síně slávy, stále probouzejí ve spoustě z nás dětskou nostalgii. FATRA Napajedla obnovila jejich výrobu, a tak si i další generace dětí mohou s nimi hrát a ozdobit pokojíčky.

10 Domácí spotřebiče

Bruselský styl se uplatnil ve všech oblastech každodenního života, platí to i v případě domácích spotřebičů. Na ty větší se však vypisovaly pořadníky. Od roku 1955 vlastnila rozhlasový přijímač každá domácnost. Známé je například rádio aerodynamického tvaru Tesla 308U „Talisman“.

Co je to retro?

Pojem retro vznikl ze slova retrospektiva – ohlednutí do minulosti. Je označením pro něco minulého, cokoliv, co je zpět v čase. V současné době se však začalo používat jako označení pro dobu vztahující se k 50. a 60. létům 20. století.

5 tipů pro Brusel:

Starožitnost.
Pokud vaše babička bude chtít některou z věcí z dob Bruselu poslat na smetiště, určitě jí to rozmluvte. I přesto, že bude kroutit hlavou. Tyhle kousky jsou totiž v současné době poklady a pro mnohé dobrou investicí.

Zub času.
Natírejte, polepujte, potahujte - prostě renovujte. Platí, že jen bezvadný stav je atraktivní! S velmi poškozenými, prasklými, odraženými a jinak nevratně opravitelnými věcmi se raději rozlučte.

Solitér v kontrastu.
Je téměř nemožné zařídit si celý interiér dobovým nábytkem, ani to není nutné. Naopak! Zajímavé je právě kombinování retro věcí se současným designem. Stačí použít pár dekorativních prvků či jeden nebo dva masivnější solitéry, které na sebe zaručeně přitáhnou pozornost. Pamatujte však na to, že zajímavé tvary odlehčených bruselských stolků nevyniknou, pokud se budou prohýbat pod hromadou dekorací.

Zarámujte to!
Krásné jsou dobové kresby, fotografie, tisky, ale také reklamní prospekty, plakáty a dokonce i obaly. V hezkém rámu s paspartou vyniknou a zdím dodají šmrnc.

Svůj k svému.
Pokud chcete vystavit na obdiv svou sbírku váz, hrníčků a džbánků, pamatujte na to, že by se mělo jednat o předměty ze stejné časové dekády, např. pouze ze šedesátých let.

Kde objevovat?
V domácnostech maminek a babiček, na půdách a ve sklepech, na blešácích, v bazarech, anticích.

Připravila: Renata Křivá

Bohemia Living - 2/2012

Bohemia Living je digitální dvouměsíčník o interiérech, bytovém zařízení, designu, architektuře, zahradě, dekoru, tvoření a dalších příjemnostech života.

Vznikl spoluprací několika nadšených blogerek, které se rozhodly posunout svou vášeň pro blogování o kousek dále.

Časopis je online a číst si ho můžete zdarma.

Ve druhém čísle si mimo jiné přečtete rozhovor s milovníkem retro stylu Janem Skácelíkem, prožijete víkend v Paříži (aniž byste museli vytáhnout paty z domu) a zjistíte, jak si založit romatickou zahradu.

Velkým tématem tohoto čísla jsou svatby - v pojetí jak jinak než kreativním.

Časopis najdete na webu http://bohemialiving.cz.

Úvodní foto zdroj: frantisek.kada Flickr photostream