články

Co je to art quilt?

Běžně se nám stává, že když se věnujeme nějaké práci, považujeme to za natolik samozřejmé, že si ani často neuvědomíme, že pro jiné může být naše činnost španělskou vesnicí. Že vůbec netuší, o co se jedná. Stalo se vám to už? Pokud se věnujete něčemu, co není obecně známé, jsem přesvědčená, že určitě. A co teprve tehdy, když děláte něco, co téměř známé není. Pak lidé vůbec nemají představu, o čem mluvíte. 

Už jsem psala jeden "osvětový" článek, kde jsem se snažila vysvětlit, co je to volné quiltování. Technika, kterou velmi často (vlastně skoro pořád) používám ve své práci. Jestliže vás tento článek minul a zajímá vás, o co se jedná, najdete vše zde:

Teď jsem se rozhodla pro další článek tohoto typu, kde chci vysvětlit nikoliv samostatnou techniku, ale výsledné výrobky, na kterých se třeba právě technika volného quiltování používá.

Jedná se o art quilt

Co je to ART QUILT? Stručně řečeno je to textilní obraz.

K jeho vytvoření můžete používat různé techniky, kterými docílíte výsledku, jaký si představujete.

Můžete malovat, barvit, aplikovat, vystřihovat, našívat, prošívat, propalovat a určitě je spousta dalších možností, které mě zrovna nenapadly. Prostě nejste ničím omezeni a můžete tvořit, jak se vám líbí.

Jen na rozdíl od malířů pracujete s textilem, šicím strojem a nůžkami a občas si k tomu přiberete třeba barvy nebo i horkovzdušnou pistoli. 

Výsledkem nemusí být vždy jen čtverec nebo obdélník, mohou to být i jiné tvary nebo celky pospojované ze samostatných prvků. Pak se ovšem v určité fázi dostáváme z oblasti art quiltu do oblasti textilních uměleckých objektů.

Ale protože nemám v této oblasti odborné vzdělání, nebudu příliš zabíhat do teorie a raději se budu věnovat praxi. Z té pro mě vyplývá, že mohu s textilem pracovat jakkoliv a jen záleží na tom, jestli výsledek nějakým způsobem působí na ostatní. Samozřejmě je fajn, když působí pozitivně. 

Pravidlem bývá, že je art quilt tvořen třemi vrstvami, které jsou vzájemně propojené prošitím.
Horní vrstva, kterou vidíte, výplň a nakonec spodní látka, která kryje výplň zespod.

Obvykle není art quilt zarámovaný. Na zadní straně pak je většinou přišitý tunýlek, do kterého se provlékne dřevěná lišta a v krajích se pověsí na zeď. V tomto případě si nevystačíte s jedním háčkem, je nutné zatlouct dva hřebíky (z každé strany jeden) a na ně lištu posadit. Tunel i lišta jsou samozřejmě udělané tak, aby z přední strany nic nebylo vidět. U menších art quiltů je možné i jiné řešení, díky kterému je pak lze zavěsit na jeden háček.

Někdy se ale můžete setkat i s tím, že je takový textilní obraz natažený na blind rám nebo vložený do rámu. Velikostí se může art quilt pohybovat od maličkých výtvorů až po obrovské několikametrové obrazy. A stejně jako každý malíř si maluje to svoje, i každý tvůrce art quiltů si tvoří ten svůj vlastní styl. 

Ještě bych chtěla upozornit, že art quilt není synonymem pro slovo patchwork.

Patchwork se vyznačuje tím, že látky rozřežete a pak je skládáte do určitých opakujících se bloků, které sešijete dohromady. Mohou to být bloky tradiční i novější, ale obecně bych řekla, že se patchwork nesnaží o nějaké osobní umělecké vyjádření. Samozřejmě jsou ale tvůrci, kteří používají klasické patchworkové techniky a vytvářejí jimi krásná umělecká díla. Nejlépe je to vidět na výstavách, zejména pak v USA, kde vítězí krásné patchworkové deky, které jsou opravdu jedinečné. Podle mého názoru je ale tento přístup spíše v menšině, zatímco art quilt, jak už sám název napovídá, je z podstaty věci snahou o vlastní umělecké vyjádření. 

Společné je pro obě oblasti to, že obě mohou využívat tytéž techniky. Třeba aplikace nebo volné quiltování. Tyto techniky (a určitě i jiné) najdete v obou oblastech, jen výsledek bude úplně jiný. Patchwork je také spíše využíván pro užitkový textil, a proto je nutné pamatovat, že se výrobky budou používat a prát a tomu je potřeba přizpůsobit materiál i jeho zpracování. Naproti tomu art quilt je většinou určený k zavěšení na zeď, proto dává člověku větší volnost v použitých technikách a materiálech. Není nutné přemýšlet, zda vydrží praní a používání a nejste proto celkem ničím omezováni.

Art quilty můžete tvořit i z hotových tištěných látek, ze kterých vytvoříte vlastní umělecké výstupy. Já při jejich tvorbě začínám s bílou látkou, stejně jako malíř má před sebou bílé plátno. To mi dává nejvíce možností a naopak mi do cesty neklade žádná omezení. Látky si pak sama barvím, například reaktivními barvami, nebo zdobím malbou, prošívám různými vzory a různými barvami a všemi těmito postupy dávám vzniknout novému obrazu. 

Musím ale přiznat, že tyto techniky používám i na klasický užitkový textil, takže si člověk můj výrobek nemusí pořizovat nutně jen na zeď, může ho mít i jako polštář, běhoun na stůl nebo třeba jako kosmetickou taštičku. Prostě a jednoduše se nenechávám ničím omezovat, jen dbám na to, aby užitkový textil bylo možné také dobře udržovat. 

Byly doby, kdy jsem toužila dělat obrazy, ale malování mě nelákalo. Úplně jsem tomuto rozporu nerozuměla. Tenkrát jsem ještě netušila, že něco jako art quilt nebo volné quiltování existuje. Ale lákala mě práce s textilem.

Začala jsem patchworkem, časem jsem však zjistila, že to pro mě není to pravé ořechové, protože mě nebavilo dělat mechanicky stále stejné bloky, abych je, až jich budu mít dostatečné množství (někdy 10 někdy 100 někdy i více, záleží na velikosti bloku i deky), mohla sešít dohromady. Nepřipadalo mi to dosti tvůrčí. Ale díky patchworku jsem objevila další textilní techniky, objevila jsem možnost barvení látek, objevila jsem volné quiltování, art quilty a pak, když jsem si uvědomila, že skutečně mohu tvořit, jak chci, pak jsem se dostala k těm obrazům.

Proto vždycky říkám, nesnažte se vymyslet a naplánovat celou cestu. Nepodaří se vám to. Jděte krok za krokem, následujte své srdce, které vám vždycky svým zaplesáním ukáže, co je pro vás to správné, a takto vás postupně dovede tam, kam jste celou dobu chtěli, jen jste o tom nevěděli :)

A jestli se vám možnost ušít si vlastní textilní obraz zalíbila, jen nevíte úplně přesně, jak začít, můžete to zkusit se mnou na kurzu v Brně, který se bude konat 1. května (pátek, státní svátek). Všechny informace o kurzu najdete zde

Komentáře

Vložení komentáře: Pro přístup k této funkci se prosím přihlaste nebo se nejprve zaregistrujte.