Do těchto podzimních dnů, které nejsou jenom babí, je příjemné vnést trochu barevnosti a světla. To hlavně pro lidičky schovávající se uvnitř nás před studenou podzimní atmosférou a hlavně také proto, aby moc brzy neupadli do zimního spánku. Zvu vás na to nejbarevnější a nejtemperamentnější místo, které se v těchto dnech dočasně předvádí v MUDE (Museu designu a umění) v Lisabonu. Design Brasileiro. Už to sousloví zní jako letní song. Přidám ještě sousloví moderní a současný nábytek. Tak se držte a nebojte se tu barevnou a temperamentní atmosféru, kterou jsem z výstavy přinesla, přenášet do prostředí kolem sebe.

17 umělců ve vybraných kouscích kolekce nábytku Raula Smidta je skvělou přehlídkou brazilského designu počínaje rokem 1940. Čím jsou vystavované kousky nábytku výjimečné? Jednoduchostí - přitahovala oči a chtělo se mi na ni sáhnout. Příjemným materiálem - chtěli byste ho doma okamžitě začít používat. Důmyslností - na každém kousku bylo vidět, jak prošel mozkovými závity člověka, který přemýšlí, zapojuje do toho, co dělá, emoce a kterému záleží na výsledku určeného pro nás, lidi. To vše stojí za bližší seznámení.

Jako kurátor tohoto článku chci zapomenout na všechny logické souslednosti a jen tiše obdivuji několik z nekonečných variant lidského kreativního přemýšlení.

Kapitola první - ruční práce

Sérgio Matos

Carambola stolička (2010), rám z uhlíkové oceli a bavlněné vlákno. Křeslo Balaio (2011), rám z uhlíkové oceli a bavlněné vlákno.

Sérgio Matos, hrdý na svůj regionální původ a známý pro své kvalitní výrobky. Je zde vidět Brazílie ve všech barvách. Moc se mi líbí jeho slova, kdy říká, že ruční práce je jednou z největších hodnot, kterými může přispět. Ruční práce jako "neleštěný kámen", který stačí pro komerční použití vyleštit. Jestli takto vypadá Brazílie, stává se okamžitě položkou na mém bucket listu (listu všeho, co musím stihnout než... volně doplňte zbytek věty).

Kapitola druhá - svoboda v tom, co dělám

Zanini De Zanine

Police Pássaros (2008), masivní dřevo a kovová lana.

Zanini De Zanine milovník nábytku, designu a Brazílie. Nábytek vyráběný z použitých dřevěných nosníků a sloupů je jedním z oblíbených materiálů. Jeho židle, police a křesla naleznete také ale v mnoha jiných barevných variantách a materiálech. O sobě říká, že netvoří podle trendů, jeho touhou je vtisknout do své práce svobodu, ke které ho kreativita a práce vychovala. A když stojíte vedle jeho nábytku, svoboda v jeho myšlení se dá nahmatat.

Kapitola třetí - všední předmět v netradiční roli

Campana

Křeslo Sushi  (2003), guma, textil, kov, koberec.

Fernando a Humberto Campana. Oba bratři staví používané materiály zcela mimo jejich všední roli. Nebojí se použít koupelnové žínky, plyšové hračky a jiné netradiční drobnosti. Často vycházejí i z recyklovaných materiálů, kterým bychom při chybějící obrovské představivosti těžko místo v designování nábytku přisuzovali. Přála bych vám vidět jejich dokonale bláznivé a v tom samém okamžiku smysluplné výtvory. Připadají mi plní paradoxů. Takový přístup dává život i úplně novým pohledům. Škoda, že není každému vlastní. Zní to a ve finále i vypadá jako zábava, že?

Kapitola čtvrtá - otisknout životní styl

Carlos Motta

Houpací křeslo Astúrias (2002), restaurované masivní dřevo a potahová textilie. Židle Rio (2010), masivní eukalyptové dřevo, laminát z recyklovaných pet lahví.

Carlos Motta, architekt a designér milující životní styl spojený se surfingem, zdravým jídlem, jógou a respektem k přírodě. Inspiraci z této oblasti kombinuje se svým brazilským já. A je jedním z brazilských umělců, kteří našli smysl a krásu ve využívání použitých přírodních materiálů. I právě proto, si myslím, mají jeho kousky takové charisma.

Kapitola pátá - začít novou éru

Joaquim Tenreiro

Křeslo Three feet (1947), pět typů brazilského masivního dřeva.

Joaquim Tenreiro, pionýr brazilského moderního nábytku. Přestavte si člověka narozeného počátkem minulého století a jeho dovednosti a hodnoty, které obdivujeme v designu nábytku dodnes. V každém svém kousku prosazuje hlavně eleganci a funkčnost. Podle informací, které se ke mně při zkoumání jeho kousků dostaly, měl neuvěřitelnou schopnost opatřit rukodělnou kvalitou i výrobky produkované ve velkém měřítku. A to je dar.

Kapitola šestá - elegantní lehkost okořeněná důmyslností

OVO

Křeslo Tiras (2010), nerezová ocel, samet, semiš a len.  Stolička Tiras (2010), dřevo a nerezová ocel.

OVO

Huevo Revueltos (2000), věšáky v podobě kulečníkových koulí.

OVO

Stůl Ciranda (2000), nerez ocel, sklo.

OVO, Gerson Oliveira a Luciana Martins, jejich studio nazvané vejcem, ošahává hranice mezi designem a uměním. Experimentuje, hraje si. Na první pohled je vždy vidět v jejich výtvorech, k čemu jsou určeny. Na ten druhý nás překvapí svojí důmyslností a hravostí, možnostmi kombinovat i předstírat. Zjistila jsem, že důmyslnost dohromady s čistou elegancí působí hodně atraktivně. Chce se mi říct, skoro jako žena. Toto studio je definitivně z celé výstavy mým favoritem. Jejich jednoduše elegantní a promyšlený styl mě dostal na jejich stranu hřiště. Proto přidávám ještě jednu audiovizuální ochutnávku, pohodlně se posaďte a vychutnávejte (kdy jste například naposledy slyšeli portugalštinu?).

Kapitola sedmá - hranice si určujeme sami

Zanina Caldas

Opora pro houpací síť (1970), dřevo a bavlněná houpací síť.

José Zanine Caldas, architekt a designér samouk. Cesty po Africe, objev kouzla místní ruční výroby a i pozdější zapojení se do ochrany životního prostředí, to vše se v jeho nábytku odráží. Kmeny stromů, kořeny se nebojí přiznat a musím říct, přiznává to s neodolatelnou a svádivou pokorou.

mude

Mnoho z umělců, které jsem měla tu čest okoukat, vyrostlo v malých vesnicích, k designu nábytku se dostalo svojí vlastní vášní a renesančním přemýšlením. Nebáli se dát něčemu smysl. Dát smysl tomu, co je baví. Dívat se na věci jinak.

Brazílie a její osobnosti prezentované v MUDE mi dávají nový pohled. Nemohla jsem se ho nabažit. Odráží se v něm kouzelná jednoduchost, která za pomocí čisté tvořivosti a zvídavosti dala vzniknout z dostupných i recyklovaných materiálů něčemu výjimečnému. A toto vše úhledně nainstalované v jemném písku z portugalských pláží dává odvahu a inspiruje. K čemu? Odvahu k vytvoření něčeho autentického a kvalitního s neopakovatelnými vlastními otisky prstů, jaké dokáže otisknout každý, kdo odvahu má.

Zajímavé odkazy aneb objevte více - internetové stránky designérů provozujících svá studia stojí za prozkoumání:

Sérgio MatosZanini De ZanineFernando a Humberto CampanaCarlos MottaOVO.