Barevná kostička, 7x7, amarouny, cane, rolička, redukování,… pamatujete si ještě něco z těchto slov a vybavujete si souvislosti? Pokud ano, mělo by vám hlavou probliknout slovo polymerová hmota, nebo alespoň Fimo. Ano, jsme tu opět s naším seriálem, jehož hlavní misí je představit polymerovou hmotu jako umělecké médium, nikoliv jako modelínu pro hraní našich (vašich) ratolestí.

Jak již bylo zmíněno v předchozích článcích o základech a zpracování roliček, s polymerovou hmotou se dá doslova čarovat. Když k ní navíc přidáte materiály další, jako například barvy, inkousty, kovové plátky atd., kterými povrch polymeru můžete upravit, pak jsou možnosti a varianty téměř neomezené. Neomezené znamená bohužel i těžko popsatelné „kompletně“, pojďme společně alespoň nakousnout toto téma. Třeba vás bude inspirovat k pokusům a dalšímu objevování světa polymerů.

Polymer, transfer, malování. Petra Nemravová.

Kovové plátky

Aplikace kovových plátků patří do kategorie rychlé, jednoduché, efektní. Jde jen o to chvíli nedýchat - a to tehdy, když přenášíte plátek na hmotu. Respektive hmotu na plátek, jinak téměř nemáte šanci plátky na hmotu přenést a obtisknout. Ale kousek zpět. Kovové plátky jsou tenoulinké kousky kovu - představte si hooodně tenoulinký alobal, který, pokud do něj obtisknete hmotu a projedete na strojku, vypadá skvěle. Projetím strojkem se totiž hmota protáhne a plátek nikoliv. Výsledkem jsou prasklinky, které v kombinaci s kontrastní podkladovou barvou vypadají skvěle. Kovové plátky najdete v základních používaných barvech kovů nebo třeba se skvrnkami a jinými motivy.

Aplikace kovových plátků na mistrovské úrovni / Elise Winters:

Fólie

Barevné fólie jsou alternativní variantou kovových plátků. Jejich výhodou - kromě nižší ceny, je také množství barev a motivů, které se vyrábí. Barevné plátky "přenášíte" položením na hmotu, zahřátím přejížděním prsty a kouskem papíru, který je vložený mezi prsty a hmotu. Odtrhnutí à la depilace chloupků na nohou voskem je přesně to, co musíte udělat, aby se od fólie oddělila barevná část a zůstala na plátku hmoty. Další použití je stejné jako u kovových plátků - tedy projíždění strojkem, prasklinky... Fólie se také používají na tzv. "faux dichro" neboli napodobování spékání skla - fusingu.

Aplikace kousků barevných fólií na víčku balzámu na rty / Lisa Pavelka:

Akrylové barvy

Tyto barvy jsou úžasné z několika důvodů - na polymery se dají použít na mnoho způsobů a dobře drží, a za druhé, můžete je použít podobně jako kovové plátky a fólie. Kromě způsobu "jakokovovéplátky" je další technikou vyplňování vytvořených prohlubní, textur (čehokoliv, co na povrchu tvoří rýhy atd.). Ještě konkrétněji: korálek (otexturovaný apod.) nejprve upečete, poté do vytvořených rýh prsty nanesete trochu barvy a zbytky setřete vlhčeným ubrouskem.

Čárky vyplněné akrylkou / Kateřina Sedláková:

Olejové barvy

Jsou jednou z variant, jak polymeru dodat hloubku a patinu. Použít je můžete na upečenou otexturovanou / orazítkovanou hmotu, čímž podtrhnete a zvýrazníte vzor textury / razítka. Olejové barvy je třeba fixovat upečením v troubě. Dalším ze způsobů, který využívá např. Carol Blackburn, je smíchání olejové barvy s tekutou polymerovou hmotou a její aplikace na povrch hmoty.

Dobarvování polymeru olejovými barvami / Louise Fischer Cozzi:

Inkousty

Inkousty jsou dle mého jedním z velkých témat (nejen) polymeru, ale také např. scrapbookingu. Pro mě osobně znamenají lásku tak trochu tajemnou a stále objevovanou. Tudíž atraktivní.. :o). Inkousty se dají na polymer použít (opět) mnoha způsoby, tak alespoň ty mnou již prozkoumané.

Malování na hmotu je, pokud jste výtvarně zdatní, velkou zábavou. Pro nás "nekreslíře" je to také velkou zábavou, byť s trochou omezení v podobě čisté abstrakce. Ale i čáry vypadají bájo, jsou-li správně "načárané". Při malování se jednotlivé barvy dají poměrně snadno vzájemně prolínat - po polymerovsku "blendovat", a to díky transparentnosti inkoustů. Aplikujte je štětečkem, houbičkami, nebo speciálními štětci (pery) s nádobkou, do kterých inkoust nalijete a do chloupků štětce (nebo také hrotu speciálního pera) pak barva jednoduše vtéká. Nedoporučuji aplikaci prsty, inkoust je poměrně obtížné smýt.

Při výrobě šperků mechanicky namáhaných (náramky, korále) je dobré zafixovat inkousty tenkým plátkem průhledné hmoty, u ostatních to není nutné.

Skvrnkování není žádný oficiální termín, ale hledala jsem, jak tuto podkapitolku nazvat. Tedy - jde o kapání inkoustů na sendvič z podkladového polymerového plátku a kovového plátku. Nejprve je dobré povrch inkousty celý potřít a pak už kapat. Pro mě samotnou je "kapání" jednou z terapeutických - uklidňovacích metod, zapomínám tak, co se děje kolem a sleduji, co která kapička nového "vyrobí". Vyplatí se trpělivost - je třeba "rozbít" velký jednolitý plátek malinkými skvrnkami - teprve ty vypadají na menších plochách skvěle. Jedna rada - kapejte vždy na kraje už vytvořené skvrnky, jinak překryjete pouze tu původní, ale plochu tím "nerozbijete". Druhá rada - kapejte, nelejte... a dovolte inkoustům zaschnout. Kvůli kovovému podkladu je potřeba plátek opět zafixovat tenkou vrstvou průhledné hmoty, v tomto případě za všech okolností.

Kovové plátky s inkousty / Petra Nemravová:

A poslední inkoustová - razítkování. Taktéž metoda rychlá, efektivní. K razítkování polymerové hmoty se dobře hodí inkousty Archivala a StazOn. Jde o inkousty na olejové bázi, které o chvíli déle schnou, ale po uschnutí jsou voděodolné a po upečení se nerozpíjí. Razítkovat můžete na předem např. nablendovanou hmotu, nebo podklad nabarvit inkousty. Pro tuto techniku se dobře hodí drobnější razítka a například texty, které skvěle vypadají na přívěšcích i korálcích...

Spirálky coby razítko na hmotě / Eva Hašková:

Markery, fixy, popisovače...

...jsou pro mě zatím málo prozkoumanou oblastí, nicméně nikoliv nelákavou. Skvěle to s nimi umí např. Kathleen Dustin, která jimi barví podklad hmoty, na který dále vrství průhlednou vrstvu a ještě aplikuje další motivy právě markery. Vytváří tak zajímavý 3D efekt. Markery se také dobře dají použít na dobarvování transferových obrázků, které např. jen v černých liniích přenesete na hmotu a dále dobarvíte právě markery. Na polymerovou hmotu jsou vhodné např. Prismacolor markery (u nás dostupné v rybářských potřebách - barví se jimi mušky), Copic nebo zřejmě u nás nejdostupnější Lumocolor od Staedtlera.

Transfery vybarvené markery / Veronika Sturdy:

Obrázky

Poslední nakousnutí patří transferovým obrázkům. Můžete s nimi pracovat hned několika způsoby. Asi nejjednodušším je vystřižení již připraveného (výrobcem, např. Lisa Pavelka) obrázku, nastříkání zadní části vodou a po chvilce sloupnutí obrázku, odstranění přebytku vody a nanesení na hmotu. Pokud je pro vás popis kostrbatý, představte si barvení vajíček, respektive nalepování OVO obtisků :-). Už tušíte? Tenká fólie s obrázkem na papírku... Tyto obrázky jsou transparentní, je tedy lépe je aplikovat na světlé hmoty. Na tmavých toho moc neuvidíte.

Takový obrázek si na speciální papír (s fólií na povrchu) můžete i sami vytisknout a zvěčnit tak třeba své usmívající batole. Babičky budou plakat dojetím nad šperkem s vaším drahouškem. Pozor jen v případě písma, musíte jej tisknout reverzně.. ;-)

Transfery dle Lisy / Lisa Pavelka:

Dalším způsobem přenosu obrázků je použití kopií z tonerových tiskáren. Vytištěný obrázek obtisknete na zpracovanou hmotu, necháte chvíli působit a po sloupnutí se toner přenese na hmotu. Uvedená technika je poměrně zapeklitá a záleží velmi na druhu tiskárny. Řekla bych, že nejlépe a spolehlivě fungují noviny, které když omylem položíte na hmotu, rozhodně se vám tam do několika minut přenesou...

A už úplně poslední... přenos obrázku je možný také na tenkou vrstvu tekutého polymeru nebo průsvitné hmoty. Kopii z inkoustové tiskárny na lesklém papíře "obtisknete" obrázkem do tenké vrstvy průhledné hmoty, dobře přihladíte a takto pečete na vyšší teplotu, než je pro danou hmotu standard (aby se obrázek přenesl). Poté odmyjete papír a zůstane tenký plátek s obrázkem. S liquidem je postup podobný s tím rozdílem, že vrstvu liquidu nanesete na dlaždičku, nebo obrázek liquidem potřete.

Majstrštyk s transfery, markery a kovovými plátky / Kathleen Dustin:

Nakousnutí je u konce, nyní před sebou máte nepřeberné množství variant, pokusů a nového objevování. Mě už teď napadají další věci, kterými z obyčejného povrchu polymeru uděláme "Povrch", tak třeba někdy příště ;-)

Hezký podzim se spoustou barevné inspirace! Petra Nemravka

 

Úvodní foto: Dýně, Lisa Pavelka