Dnes se pouštím s výběrem tématu tak trochu na tenký led. Inu, někdy je ale třeba vkročit i do nebezpečných zón, tak proč to neudělat s úžasnými jehlovými podpatky na nohou?

healthfitnessbadytype.blogspot.cz

Jimmy Choo

Podpatky jsou v Čechách velice kontroverzní téma – stále tu totiž přetrvává jakýsi zatuchlý odér myšlenek o tom, že žena, která se zajímá o oblečení (= nosí podpatky, kabelky, sem tam se nedejbože namaluje) je hloupá nána, co se zajímá JEN o oblečení. Váženou osobou s širokým rozhledem můžete být výhradně v oválených džínách, kostkované flanelce a rozšlápnutých keckách, jinak vás prostě nikdo nebere vážně. Obuv s podpatkem je často považována za ofenzivně ženskou zastrašenými muži a zároveň za projev podřízenosti muži feministkami.

Většina žen si stěžuje, že se v lodičkách špatně chodí, chůze v nich bolí a týrá chodidlo, nedá se v nich dobíhat tramvaj, venčit psa, svářet autogenem a vůbec cokoliv, a vlastně je to zcela nepraktická součást botníku.

Inu, pojďme se teď tedy společně podívat na to, jak se dají podpatky bezbolestně a efektivně zařadit do spektra vašich oblíbených bot.

Woods

Kate Spade New York Pumps - Lisa High Heel

zzkko.com

Nespěchejte na to

Chůze na podpatcích je jako jízda na kole nebo jakákoliv jiná aktivita, ve které se pomalu zdokonalujete a získáváte zkušenosti. Obujete-li si na svůj maturitní ples poprvé v životě lodičky na dvanácticentimetrovém jehlovém podpatku bez předchozího tréninku, nemůžete očekávat, že budete byť jen schopné na nich vydržet půl hodiny, hodinu stát, natož se ladně pohybovat či dokonce tančit. Možná to nakonec přetrpíte a pak si budete měsíc léčit puchýře, ale garantuju vám, že ladně nebudete působit ani na podroušeného strýce na baru.

Zkoušejte to prostě postupně. Baleríny na mírném klínku, lodičky na dvou-, třícentimetrovém podpatku, vyšší klínek, vyšší podpatek. Ideálně vyšší stadium podpatku nejdříve zvládněte na klínu – je stabilnější než podpatek, lépe se na něm chodí a daleko méně často zapadává mezi dlažební kostky;) Vybírejte lodičky se širším podpatkem. Až ho zvládnete, přejděte na užší podpatek stejné výšky.

K jistějšímu kroku mohou pomoci i lodičky s páskem přes nárt.

American Apparel - High Heel Bobby Patent Lace-Up Shoe

Woods

Flickr.com

Kvalita nad kvantitou

Myslíte-li to vážně, kupte si kvalitní boty. Nemusíte mít hned na začátku dvacatery lodičky všech možných barev – možná v průběhu „tréninku“ nakonec zjistíte, že podpatky pro vás vážně nejsou – a kvalita je v tomhle případě, kdy jde de facto o vaše nohy, klíčová.

Kvalitně ušitá bota neznamená jenom lepší užitý materiál a decentní vizuální zpracování, ale především správnou konstrukci boty.

Věřte mi – dobře zkonstruovaná bota vám bude pohodlná i s 10 cm vysokým podpatkem, neboť bude respektovat přirozené rozložení váhy a umístění klenby nohy. Páskové blyštivé sandály na podpatku od Vietnamců nechte být – takové boty nemají naprosto nijak (natož ergonomicky) tvarovanou stélku, což Asiatům s trochu odlišně stavěným chodidlem vadit nemusí, Evropanům však škodí. I jenom příležitostné nošení nekvalitních bot s placatou stélkou (a to platí i pro kecky) vám poškozuje příčnou i podélnou klenbu chodidla a může způsobovat bolesti zad a hlavy. Kvalitní bota také déle vydrží, ale to snad už všichni víme.

Kenneth Cole Reaction wedges

Shoes of Prey

le-21eme.com

Na špičky!

Dobrým pomocníkem k rozlišení, zda jsou tyhle podpatky pro vás, nebo je máte nechat v obchodě někomu zkušenějšímu, je jednoduchý test:

Nazujte si obě boty, chodidla dejte vedle sebe a narovnejte se. Potom se zkuste zvednout na špičky, jako byste chtěly z bot vystoupit. Pokud jste schopné se z bot vytáhnout alespoň 2-3 cm nad úroveň paty bot, zvládnete i chůzi v nich. Pokud jsou boty samy o sobě tak vysoké, že se z nich nejste na špičkách schopné zvednout výš, nekupujte si je. Ušetříte si jak peníze, tak spoustu tělesného utrpení.

BCBGeneration

Yves Saint Laurent

Pinterest

Hagridova chůze

Pamatujte, v podpatcích se nechodí jako na dřevo do lesa. Zkraťte v lodičkách své běžné mílové kroky na půlku. Jednak vás nebude chůze bolet, jednak si nezničíte boty (pokud děláte dlouhé kroky, úhel mezi podpatkem a chodníkem je tupější a podpatky se více namáhají). Při chůzi se narovnejte, stáhněte zadek, propněte nohy, zatlačte ramena dozadu a dolů.

V žádném případě nechoďte v předklonu a s pokrčenými koleny. To, co podpatky na vaší chůzi vylepší, tímhle totálně zabijete. Je to znamení, že na podpatcích buď vůbec neumíte chodit nebo že jsou pro vás tyhle konkrétní boty příliš vysoké. Stejně tak – pokud očekáváte, že strávíte den pobíháním po městě, převážně vydlážděném kočičími hlavami, volte druh obuvi a případnou výšku podpatku podle toho.

Yves Saint Laurent

Anthology - Ankle Strap High Heels

Phillip Lim

Kate Spade

cupcakepeonie.blogspot.cz

Učit se, učit se, učit se

Procvičujte chůzi i doma, kdekoliv můžete. A v žádném případě si neberte nové, ani jednou nechozené boty. Ani na nákup, natož na nějakou slavnostnější příležitost. Zkuste si je doma, roztáhněte je, nechte je přizpůsobit se noze. I sebekvalitnější boty se potřebují na vaší noze usadit a vytvarovat se podle ní. (Předpokládám však, že se jedná o kožené boty, které mají potenciál se roztáhnout – koupíte-li si nějaký plastový drek, můžete v něm nachodit desítky kilometrů a nijak výrazně se vašemu chodidlu nepoddá).

Gucci

Christian Louboutin

Christian Louboutin

jazzyjenn.tumblr.com

Yves Saint Laurent

Pomůcky

Nezapomeňte také, že v dnešní hi-tech době je k dispozici spousta všelijakých udělátek a pomůcek, aby vám byla chůze na podpatcích příjemnější. Ať už jsou to různé kouzelné krémy, které vás ochrání před vznikem puchýřů (popř. zbaví už vzniklých), neviditelné tělové náplasti nebo všelijaké vložky do bot, nestyďte se jich použít ve svůj prospěch. Značka ideál je nechat si vyrobit personalizované vložky do bot u svého podologa – chápu ale, že tenhle luxus si nemůže dovolit každý. Dobře však poslouží i v obchodech běžně dostupné vložky do bot, gelové polštářky pro vkládání do samotné špičky boty pod bříška prstů nebo „srdíčka“ pod klenbu.

Yves Saint Laurent

Diane Von Fürstenberg

Bottega Veneta

Dnešní článek bohužel nedoprovází zboží ze zdejších vod, protože aktuálně se zde nevyskytují od prvního stehu až do finální úpravy ručně vyráběné botky tohoto typu. Ale kdo ví, třeba nás jaro a nová sezóna překvapí ;-)

Redakční dovětek: Autorka článku píše módní (a cestovatelský blog) "Far away from magic land". Kromě toho studuje medicínu a ráda se originálně obléká. Ve spolupráci s MAGem pro vás vybírá zajímavé módní trendy a ilustruje je tipy z Fleru.

Úvodní fotografie: fashionchampagne.com