Košíčky na nejrůznější drobnosti jsou v posledních letech doslova fenoménem českých domácností. A protože dokážou zachránit co do vzhledu opravdu hodně (a navíc je to prima vánoční dárek!), pojďte si teď ušít košíček vlastní, z látek, které se vám osobně líbí a které se vám hodí do interiéru. A že jste úplní začátečníci? Nevadí, mám pro vás návod opět doslova krok za krokem, podle kterého to zvládne opravdu každý.

Co budete potřebovat?

Na šití můžete využít různé zbytky látek a výztuh, které doma máte. Spotřeba závisí na velikosti košíčku.

Ukázkový košíček je o velikosti 16 x 16 x 16 cm (ohrnutý 14 x 16 x 16 cm). Na něj potřebujete:

  • dva kousky bavlněné látky o minimální velikosti 50 x 34 cm
  • stejné kousky výztuhy - vlizelín a ronofix (použít ale můžete i jinou vhodnou výztuhu, ať už nažehlovací či nenažehlovací)
    Na podšívku košíčku se hodí ronofix 100+18 či 140+18, nebo ronar fix 160+20, který je pevnější než ronofix.
    Chcete-li hodně pevný košíček, můžete na podšívku použít sandwich fix - trochu hůře se ale nažehluje i protáčí.
    Na vnější část košíčku můžete nažehlit vlizelín (novopast 30+18 až 40+18) nebo nažehlovací plátno vefix, buď režné 145+20 nebo bílé či černé 140+20.
    Pokud chcete košík nadýchanější, je na vnější část vhodný sakon, vatelín nebo termolín.

Podle následujícího postupu ušijete košík se čtvercovým nebo obdélníkovým dnem.

1) Potřebovat budete bavlněnou látku na vnější část (1), bavlněnou látku na podšívku (4), výztuhu novopast na vnějšek (3) a výztuhu ronofix na podšívku (2).

Bavlněné látky před zpracováním vysrážíme a vyžehlíme!

Ještě před šitím si určíme velikost košíčku a připravíme si střih.

2 - Košík si načrtneme a zapíšeme rozměry (výška, šířka, hloubka). V tomto případě je míra jednotná - 16 cm.

3 - Kromě košíku si načrtneme i střih - to je tento mnohoúhelník. Zapíšeme si do něj vlastní rozměry a střih pak podle nich dvakrát nakreslíme ve skutečné velikosti - např. na balicí papír.

4 - Na tomto střihu jsou rozměry bez přídavku na švy pro košíček o velikosti 16 x 16 x 16 cm.

5 - Abychom mohli košík podle střihu ušít, musíme ještě přidat přídavek na švy - to je ta červená čára.

Jak zjistíme přesnou šířku švového přídavku u našeho stroje?

6 - Pod patku vložíme papír, jeho okraj srovnáme s okrajem patky a ušijeme pár stehů jehlou bez nitě.

7 - Vezmeme pravítko a změříme šířku přídavku, tj. vzdálenost od švu k okraji papíru.

8 - Ke střihu pak přidáme přídavek na šev (červená čára) a střih vystřihneme.
Pokud se nám nechce počítat, narýsujeme kolem dokola švový přídavek o šířce 1 cm.

Papírové šablony si uděláme dvě - jednu s přídavkem na šev a druhou bez přídavku - tu použijeme pro výztuhu vnitřního dílu.

9 - Nyní vezmeme látku, kterou jsme si vybrali na vnější část košíčku. Na její rubovou stranu nažehlíme vlizelín, nebo jinou vhodnou výztuhu.

10,11 - Na takto připravenou vnější látku obkreslíme střih s přídavkem na šev a díl vystřihneme (10).

Stejně tak velký díl vystřihneme z látky určené na podšívku (11) - na něm nemáme nažehlenou žádnou výztuhu.

12,13 - Nyní si připravíme výztuhu na podšívku (ronofix).

Aby se v košíčku "nepraly" švy, střihneme výztuhu kolem dokola o švový přídavek menší. To znamená, že na výztuhu obkreslíme střih (12) bez švových přídavků (černá linka).

Díl z výztuhy vystřihneme (13).

14 - Výztuhu položíme lepidlem dolů na rubovou stranu podšívkového dílu. Srovnáme ji tak, aby látka výztuhu kolem dokola přesahovala. Poté výztuhu nažehlíme.

15 - Na detailu je zřetelněji vidět, že látka výztuhu přesahuje.

Jak správně nažehlit výztuhu?

16 - Výztuhu nažehlujeme na rubovou stranu látky přes pečicí papír - zabrání tomu, aby se lepidlo z výztuhy naneslo na žehličku a na žehlicí plochu - jiný význam pečicí papír nemá. Nažehlujeme bez napařování.

Na žehlicí plochu položíme pečicí papír, na něj položíme výztuhu lepidlem nahoru a na ni položíme látku rubem dolů. Nebo obráceně - na žehlicí plochu položíme látku rubem nahoru a na ni položíme výztuhu lepidlem dolů.

17 - Připravenou látku s výztuhou přikryjeme pečicím papírem a výztuhu zažehlíme.

18 - Při nažehlování výztuhy žehličkou po látce nejezdíme jako při klasickém žehlení, ale nažehlujeme tlakem - žehličku na látku přitiskneme a silně na ni tlačíme. Po cca 10-15 vteřinách posuneme žehličku vedle a zase na ni 10-15 vteřin tlačíme .... a tak pořád dokola, dokud nemáme celou výztuhu přilepenou.

Vždy začínáme uprostřed a postupujeme ke krajům.

19 - Látku s výztuhou necháme vychladnout (otázka několika vteřin) a vyzkoušíme, jestli je výztuha dostatečně přilepená. Pokud výztuhu lehce z látky sundáme, zopakujeme si celý nažehlovací proces ještě jednou :-)

20 - Místo výztuhy nažehlovací můžeme použít i výztuhu nenažehlovací - např. novolin, ronolin, vatelín, termolín.
Výztuhu položíme na stůl, na ni položíme látku rubem dolů a díly sešpendlíme.

21 - Látku s výztuhou poté prošijeme - např. takto do kosočtverců. Nechceme-li mít své dílo prošité, látku s výztuhou jen kolem dokola při krajíčku sešijeme.

Nyní se už pustíme do šití:-)

22 - Máme připravené dva díly s nažehlenou výztuhou - jednou vnější a jednou vnitřní díl, tj. podšívku.

Začneme vnějším dílem.
Přeložíme ho v polovině líc na líc jako na fotce a sešijeme boční okraje. Šijeme na šířku patky.

23 - Sešitý díl natáhneme na rukávník a boční švy rozžehlíme do stran. Protože máme na látce nažehlenou výztuhu, přikryjeme ji pro jistotu pečicím papírem.

24 - Teď sešijeme dno s boky.

25 - Košíček postavíme a podíváme se dovnitř. Po stranách vidíme otvory, které musíme sešít.

26 - Nejdříve k sobě přiložíme okraje jednoho otvoru.

27 - Okraje srovnáme a sešpendlíme je k sobě líc na líc.

28 - Stejně tak sešpendlíme okraje na druhé straně. Sešpendlené okraje sešijeme - šijeme na šířku patky.

29 - Košíček obrátíme na líc, odložíme ho stranou a pustíme se do podšívky.

30 - Stejně jako vnějšek, i podšívku s nažehlenou výztuhou přeložíme v polovině lícem na sebe a sešijeme boční okraje.

Tady si ale na jedné straně necháme několik nesešitých centimetrů na protočení - začátek a konec šití nezapomeneme zapošít.

31 - Šijeme na šířku patky - šev bude těsně vedle výztuhy.

32 - Po sešití rozžehlíme švy včetně otvoru na protáčení a sešijeme dno s boky - stejným způsobem jako u vnější části.
Podšívku máme hotovou.

Už zbývá jen košíček zkompletovat :-)

33 - Do podšívky nyní vložíme vnější část košíčku.

34 - Podšívku máme obrácenou na rub, vnější část jsme obrátili na líc - obě části tak leží lícem na sobě.

Budoucí košíček srovnáme (boční švy podšívky a vnějšku musí ležet na sobě!) a vnějšek zasuneme celý do podšívky.

35 - Horní okraje také srovnáme a kolem dokola je sešpendlíme. Nejdříve špendlíky zajistíme boční švy, potom sešpendlíme zbytek.

36 - Díly sešijeme na šířku patky - šev opět vede podél výztuhy.

Protože jsme ronofix střihli o švový přídavek menší, nemusíme při závěrečném prošívání horního okraje sešívat tolik vrstev.

37 - Po sešití protočíme košíček na líc otvorem, který jsme si nechali při sešívání podšívky.

38 - Podšívku zastrčíme dovnitř a důkladně ji urovnáme. Protáčecí otvor sešijeme.

39 - Košíček vyžehlíme (nejlépe na rukávníku) a horní okraj kolem dokola zpevníme prošitím - šev vedeme cca 0,5 cm pod okrajem.

Ukázka sešívání protáčecího otvoru na stroji:

40 - Podšívku vyžehlíme včetně nesešitého otvoru.

Uděláme si značky ve vzdálenosti cca 1 cm od otvoru - na obou stranách.

41 - Šev vedeme od značky ke značce ve vzdálenosti 2-3 mm od okraje látek.

42 - Už zbývá jen přehnout okraj košíčku a máme hotovo! :-)

Dáte mi pod článkem vědět, jak se vám povedl? :-)

Košíček na úvodní fotografii ušila wilde a další fotografii s košíčky ušitými do dětského pokoje nám poskytla Eliška "Elianna". Děkujeme.