Včera jste se v MAGu dozvěděli určitě spoustu nového o výrobě z konopí. A co se dá udělat s tou hromádkou konopných stonků, které se doma hromadí? Spálit je, rozdělat s nimi oheň v krbu nebo si na tom voňavém kouři něco dobrého opéct? Sbírat jimi pavučiny? Nebo je použít jako kropidlo? No a co třeba vyrobit si z nich užitečné a osobité předměty? Zkuste to!

Konopí a len se pěstují nejenom pro chutná a velmi zdravá semínka, ale i pro jejich pevné kvalitní vlákno. I velmi švarná panenka by v dřívějších letech mohla marně doufat, že se provdá, kdyby neuměla příst a tkát... Kdyby si sama nevyrobila ručníky, neušila a nevyšila své šaty, košile pro budoucího manžela, ubrusy a praktické pomůcky pro společnou domácnost... V zimním období během celého dne, často už od jitřenky až do pozdních večerních hodin za svitu hvězdiček na nebi, se v dívčích světničkách pilně pracovalo - s radostí, nadějí, touhou...

Už jste někdy některá tkala? Upředla jste si některá kousek látky na čelenku nebo náramek? A víte, že konopnou čelenku dříve lidé používali nejen jako praktickou pomůcku pro pohodlnější práci (aby udržela vlasy pohromadě), ale i pro úlevu a nejlepší prevenci proti bolesti hlavy?

Jak se vyrobí taková kouzelná čelenka? Potřebujete k tomu jen otýpku konopných stonků a své šikovné ruce... a pak už jen kapku nadšení a zapálení pro věc a trošku Radosti a Lásky, které do čelenky vložíte.

Konopný stonek se skládá z několika složek, avšak nás tentokrát zajímá jenom vlákno. Podrobný návod na zpracování konopí je zcela určitě v každém obydlí na Moravě, ve Slezsku, v Čechách, a předpokládám, že i na Slovensku! Víte o něm? No přece oblíbená pohádková knížka " Jak krtek ke kalhotkám přišel".

Postup namáčení stonku vynecháme, protože to není nic namáhavého - pokud nepracujeme s větším množstvím konopí. Potom se stonky lámou. Pokud nemáte doma lamačku,  pak se dá použít nějaké prkno nebo i tlak dveří.

Tímto oddělíme pazdeří (dřevitá složka konopného stonku, kterou si schovejte pro příští dílnu) a zůstanou nám v ruce různě dlouhá či krátká, jemnější nebo silnější vlákna (záleží na odrůdě a podmínkách, ve kterých konopí rostlo...).

Dále se vlákno češe. Používá se k tomu takový ježek z ostrých špiček. Pokud ale nic podobného doma nenajdete, nevadí. Pro čelenku je i nečesané vlákno dostačující kvalitou.

Nakonec si z připravených vláken upleteme copánek - buď jednoduchý ze tří pramenů, nebo o něco "složitější" a pracnější, ale o to více energetický nabitý cop z pěti pramenů, anebo jakkoliv jinak vytvořený vlastní vzor.

Hotovou čelenku si můžete dát kolem hlavy nebo si s ní zavázat cop anebo použít jako náramek...  Noste SVŮJ konopný zázrak ne jenom jako ozdobu, ale i jako ochránce a léčitele.

Ať Radost naplní vaše dny!

A o dalších možnostech konopné výroby zase někdy příště ;-)