Smyslnost a krajkoví k sobě jednoznačně patří a tyhle náušnice budou jistě velmi smyslným a originálním doplňkem každé „femme fatale“, ať už je na lovu jako lvice, nebo se chystá na příjemný večer jen tak ve dvou u skleničky vína.

Obtížnost 2

Pomůcky a materiál:

  • kleště – ketlovací, štípací, ploché, s nylonem
  • měděný lakovaný drát černý – pr. 0,3 mm a 0,8 mm
  • malá jehlice o průměru 1,5 mm či malá navíječka drátu (Gizmo) – lze použít i špejli, jehly na špízy, atd.
  • korálové oválky 1,8 cm + rokajl v barvě korálu

Uštípněte 25 cm drátu 0,8 mm, přehněte jej o kulaté kleště napůl a střídavě proplétejte tenkým drátem tak, jako byste mezi dráty opisovali osmičku. Udělejte takto 7-8 otoček, konce tenkého drátu na obou stranách uštípněte a přihlaďte plochými kleštěmi k silnějšímu drátu, aby konce netrčely a neškrábaly. Dlouhé konce silného drátu pak rozevřete do pravého úhlu.

Dále si nachystejte 1 metr drátu 0,3 mm a omotejte ho kolem jehly nebo špejle, abyste získali pravidelnou spirálku. Na namotání můžete použít i malou šperkařskou navíječku (GIZMO). Dbejte přitom na to, aby otočky ležely těsně jedna vedle druhé a nepřekrývaly se:

Jakmile máte drát celý namotaný, spirálku opatrně z jehly stáhněte a konce opět zaštípněte a zapravte tak, aby neškrábaly. Potom si uštípněte 15 cm silnějšího drátu a přibližně v polovině na něj namotejte několik otoček dalšího tenkého drátu, tentokrát v délce 40 cm. Na delší konec namotaného tenkého drátu navlékněte připravenou spirálu  a opatrně ji obtočte  kolem vodicího drátu:

Zakončete opět několika jednoduchými otočkami:

Když máte spirálu hotovou, silný drát těsně za ní ohněte do pravého úhlu a začněte tenkým drátem v délce cca 80 cm přišívat k původnímu připravenému očku:

Když dráty drží u sebe, omotejte jen spodní drát se spirálou tak, abyste se dostali na druhou stranu očka. Pokračujte omotáváním silnějších drátů tenkým, vždy střídavě po 4 otočkách, a tím je sešívejte k sobě. Těchto dvojitých „omotávek“ udělejte sedm a zbytek tenkého drátu pak obtočte kolem horního vodicího drátu v délce 3 cm. Přebytečný tenký drátek uštípněte a zapravte.

Následně si uštípněte 60 cm tenkého drátu a připevněte ho několika otočkami na horní volný vodicí drát na druhé straně očka:

Udělejte vždy tři otočky a při čtvrté navlékněte a přišijte korálek (obr. 11). Počet přišitých korálků přizpůsobte velikosti korálků a také celého přívěšku, v tomhle případě se jich tam vešlo třináct. Konec tenkého drátu tentokrát neštípejte a ponechte ho na další použití.

Když máte hotovo, navlékněte na poslední silný volný drát rokajly a korál tak, aby délkou odpovídaly ostatním prvkům, a zbytky silnějších drátů pak dole ohněte plochými kleštěmi stejným směrem:

Tenkým drátem, který zůstal po přišívání korálků, omotáme všechny konce silnějších drátů a svážeme je dohromady. Jeden z delších drátů omotejte zbytkem tenkého drátu.

Dva nejkratší dráty si zkraťte na stejnou délku (v mém případě 2 cm) a smotejte je do jednoduché spirály. Stejně tak smotejte spirálu z posledního nejdelšího volného drátu  a umístěte ji do středu:

Na závěr udělejte spirálu i z omotaného drátu a posaďte ji na jednoduchou prostřední plochou spirálu. Pro 3D efekt ji můžete kulatými kleštěmi za vnitřní očko malinko vytáhnout nahoru do špičky.

Úplně nakonec si udělejte náušnicové háčky ze dvou 5 cm dlouhých drátků o průměru 0,8 mm. Na jednom konci udělejte kulatými kleštěmi očko, nad ním omotejte pár otoček tenkého drátu a nakonec v polovině ohněte do tvaru náušnice o něco kulatého s požadovaným průměrem (já používám klasický lihový fix):

A teď už jen zbývá udělat druhou, stejnou, jen zrcadlově otočenou náušnici a vyrazit na lov!

Text a foto: Marta Qítko Nevrlá

Návod vám přináší časopis Korálki.

Korálki leden/únor 2013

Zimní číslo s tématem Femme fatale přináší 23 projektů ve všech třech obtížnostech, takže si na své příjdou jak začátečníci, tak i pokročilí.

V zimním čísle časopisu Korálki 1/2013 jsme připravili ve spolupráci s Korálkovou školou Darí Fejtkové nový seriál o šitých spirálách, se Sašou Lysenko si můžete vyrobit elegantní náušnice ze sutašek.

Začátečníky jistě nadchne snadné použití tolik populárních "spajků" ve čtyřkorálkovém náramku od Perpetuy a pokročilejší si je mohou vyzkoušet na šitém lasu od Kaji.

V tomto čísle najdete i krásné šperky vytvořené technikou jemného drátování a mnoho podnětných článků a rozhovorů - namátkou článek o Svatovítském pokladu, rozhovor s Aničkou Mikešovou a Lejlou Abbasovou a povídání o šperkaři Michaelu Michaudovi. Nezapomněli jsme ani na fimařky! Projekty pro vás připravily mistryně, Nemravka a Eva Hašková.

První letošní Korálki mají 52 plnobarevných stran nápadů pro vás.